• 17 Μαΐου 2024,

Δύο ερωτήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο για θέματα του Δήμου Παγγαίου

 Δύο ερωτήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο για θέματα του Δήμου Παγγαίου

Μέσω της παράταξης του κ. Κατσιμίγα τέθηκαν υπόψη του Περιφερειακού Συμβουλίου δύο ερωτήσεις που θα υποστηρίξει στη επόμενη συνεδρίαση  ο κ. Δημήτρης Λυμπεράκης (φωτογραφία):

Η κατάσταση που επικρατεί στο λιμάνι των Ελευθερών (Νέας Περάμου) Καβάλας

Το λιμάνι των Ελευθερών Καβάλας (που βρίσκεται  κοντά στην κωμόπολη της Νέας Περάμου και ανήκει διοικητικά στο Δήμο Παγγαίου) πέρα από την ιστορική σημασία που το διακρίνει (από αυτό το λιμάνι απέπλευσε την 30η Απριλίου του 1919 η αρμάδα πολεμικών, στρατιωτικών και εμπορικών σκαφών μεταφέροντας 13.000 άνδρες της 1ης Μεραρχίας στην Σμύρνη, καθώς και λιμάνι αναχώρησης πολιτικών κρατουμένων από την Βόρεια Ελλάδα, προς νησιά-τόπους εξορίας στον εμφύλιο και στην δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967) έχει τριπλή λειτουργία: 1.   Τη διακίνηση χύδην (ασυσκεύαστων) φορτίων 2. Την εξυπηρέτηση του  αλιευτικού στόλου της περιοχής, χρησιμοποιούμενο και ως αλιευτικό καταφύγιο. 3.Τον τουρισμό, καθώς στο λιμάνι δένουν και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής.

Με δεδομένη, επομένως, την ιδιαιτερότητα της λειτουργίας του και την πολύ μεγάλη κίνηση που παρατηρείται, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, με το στόλο των σκαφών που ελλιμενίζονται  καθημερινά να υπερβαίνει πολλές φορές τα 35, θα περίμενε κανείς να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην εικόνα που παρουσιάζει και στην καθαριότητα των χώρων του.  Στην ανοιχτή επιστολή που δημοσίευσα στα ΜΜΕ της Καβάλας την 30η Μαΐου 2022 και την οποία συνόδευσα με φωτογραφίες που καταδεικνύουν την απογοητευτική εικόνα εγκατάλειψης που ενίοτε , κι όχι την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, παρουσιάζει το λιμάνι, υπήρχε και φωτογραφία σκύλου που το κουφάρι του σάπιζε επί 7ήμερο τουλάχιστον δίπλα σε κάδο σκουπιδιών και σε απόσταση 50 μέτρων από το Λιμεναρχείο Ν. Περάμου.

Ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας με απαντητική προς εμένα επιστολή την 1η Ιουνίου 2022 επιχειρεί να οριοθετήσει χώρους/ ζώνες αρμοδιότητας του λιμανιού και επομένως επιτήρησής τους κι εφαρμογής σ αυτούς των πρωτοκόλλων καθαριότητας και διαφύλαξης της δημόσιας υγείας. Έτσι υπογραμμίζει ότι το τμήμα του λιμανιού μπροστά από την πρώην εγκατάσταση της Softex ανήκει στη ζώνη αρμοδιότητας του Λιμεναρχείου κι ότι ο ΟΛΚ επιβλέπει το υπόλοιπο παλιό και νέο λιμάνι.

Τα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που αναφέρει η ανακοίνωση του ΟΛΚ αφορούν στην ανάδοχο ιδιωτική εταιρεία η οποία και έχει αναλάβει με διαγωνιστική διαδικασία από το 2017 την παροχή υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων που παράγονται από πλοία που προσεγγίζουν τους λιμένες αρμοδιότητας του ΟΛΚ. Για την καταβολή δε του ανάλογου τιμήματος παράδοσης αποβλήτων από τους ιδιοκτήτες καϊκιών και σκαφών αναψυχής καθιστά αρμόδιες για την αστυνόμευση των λιμενικών χώρων τις κατά τόπους Λιμενικές αρχές. Όσο αφορά δε στην παραλαβή και διαχείριση των αποβλήτων που παράγονται από ιδιώτες έχει ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία (στην ίδια με την ανωτέρω περίπτωση;) το άδειασμα των κάδων και η περισυλλογή των απορριμμάτων από υπαίθριους χώρους. Με πλήρη επίγνωση των αρμοδιοτήτων της, επερωτάται η διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ: 1.Υπάρχει/Προβλέπεται νομοθετικά η δυνατότητα οριοθέτησης χώρων αρμοδιότητας στο λιμάνι των Ελευθερών; Ποια είναι τα όρια ευθύνης του ΟΛΚ, ποια του Λιμεναρχείου και ποια του δήμου Παγγαίου;2. Ποιες είναι οι ιδιωτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει με διαγωνιστική διαδικασία  του 2017 και από ποια αναθέτουσα αρχή, την παροχή υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης των αποβλήτων που παράγονται από πλοία , σκάφη αναψυχής και ιδιώτες;3.Με δεδομένη την υποστελέχωση του Λιμενινού Σταθμού Ελευθερών ,πως καθίσταται δυνατή, σύμφωνα με τα λεγόμενα του ΟΛΚ, η αστυνόμευση των λιμενικών χώρων; 4.Μετά την δημοσιοποίηση των ανοιχτών επιστολών στα ΜΜΕ το λιμάνι των Ελευθερών καθαρίστηκε ταχύτατα. Μόνο που πληροφορήθηκα ότι ιδιώτης, αιρετός του δήμου Παγγαίου, προχώρησε στον εν λόγω καθαρισμό, μια ενέργεια που δεν ήταν υποχρεωμένος να κάνει και η οποία μπορεί να τον φέρει αντιμέτωπο με την ανάδοχο ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό. Αν αληθεύει κάτι τέτοιο δεν θα πρέπει να έχουμε πληροφόρηση για το συμβάν;5.Το λιμάνι των Ελευθερών είναι χώρος που επισκέπτεται καθημερινώς πλήθος γηγενών και ξένων επισκεπτών. Είναι πολύβουο και ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας. Είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ επομένως να αφήνεται σε δημόσια θέα, για ένα 7ήμερο τουλάχιστον, το κουφάρι ενός σκύλου να σαπίζει. Δεν πρέπει και η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της ΠΕ Καβάλας  να έχει λόγο στην επαρκή αστυνόμευση και τήρηση των υγειονομικών κανόνων; 6.Τους καλοκαιρινούς μήνες τα χόρτα που υπάρχουν εκεί πυκνώνουν πολύ κι εγκυμονείται κίνδυνος πυρκαγιάς, λόγω και των συχνών ΒΑ ανέμων που πνέουν στο χώρο. Υπάρχει πρόβλεψη για τον τακτικό καθαρισμό τους;

7.Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί η Περιφερειακή Αρχή προς τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να υπάρξει άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων, εν όψει και της τουριστικής περιόδου που ήδη ξεκίνησε, αρμοδιότητα η οποία ανήκει σε μεγάλος μέρος στην Περιφέρεια μας.

Ανάδειξη του Παγγαίου ως πόλου τουριστικής ανάπτυξης

«Αρκετές φορές, βλέποντας πάνω από τον Στρυμονικό κόλπο να διαγράφεται στα δύο άκρα του ορίζοντα, από τη μια η κωνική σιλουέττα του Άθωνα κι από την άλλη η κορυφή του Παγγαίου, αναρωτήθηκα ποιο από τα δύο βουνά δικαιούται καλύτερα να πάρει στην παγκόσμια ιστορία το όνομα “Αγιον Ορος”. Διότι, αν η πολιτεία των Αγιορειτών Μοναχών είναι ένα μοναδικό παγκόσμιο φαινόμενο πνευματικού εξαγνισμού, το Παγγαίο περιλαμβάνεται ανάμεσα σε κείνες τις ιερές κορυφές απ’ τις οποίες ξεχύθηκαν προς τον αρχαίο κόσμο μυστικιστικές λατρείες και θρησκευτικές ζύμες, που την επίδραση τους, όσο κι αν αυτή δεν μπορεί εύκολα να μετρηθεί, δεν θα την αρνηθεί ποτέ κανείς». (Μετάφραση Θόδωρου Λυμπεράκη). Έτσι ξεκινά στην εισαγωγή του βιβλίου ο PaulPerdrizet, με τίτλο «Λατρείες και Μύθοι του Παγγαίου», το οποίο εκδόθηκε στη Γαλλία το 1910.

Δεν είναι τυχαίο πως στο Παγγαίο συγκροτήθηκαν οι πρώτοι διονυσιακοί θίασοι, με τις μαινάδες και τους σατύρους.  Στο βουνό αυτό πλάστηκαν οι πιο παλιές δοξασίες για την αθανασία της ψυχής. Σ αυτό το σκηνικό κατοίκησε ο Διόνυσος.

Στο Παγγαίο επινοήθηκαν οι μύθοι για τον Ρήσο, τον Λυκούργο, τον Ορφέα, η λατρεία του Θράκα Ηρωα Ιππέα ( που το ιερό του ανέσκαψε η αρχαιολόγος κ. Χαίδω Κουκούλη στα Κηπιά Καβάλας. Στο Παγγαίο και η Αμφίπολη με τον πλούτο των ευρημάτων της και τον περίφημο τύμβο Καστά.Δυστυχώς αυτό το όρος, μέχρι και σήμερα, έχει μείνει έξω από τους σχεδιασμούς του δήμου  Παγγαίου και της Περιφέρειας ΑΜ-Θ για την ανάδειξή του. Δεν χρειάζεται το Παγγαίο να γίνει χιονοδρομικό κέντρο, όταν το χιόνι καλύπτει τις πλαγιές του ελάχιστους μήνες το χρόνο. Δεν χρειάζεται ν’ ανεγερθούν σ’ αυτό τεράστιες, ξενοδοχειακές μονάδες ή πολυτελή, τουριστικά καταλύματα, ούτε να επιδιωχθεί ν’ αναπτυχθούν σ’ αυτό δραστηριότητες που δεν ταιριάζουν στη φύση του και στον χαρακτήρα του.

Επερωτώνται λοιπόν ο κ. Περιφερειάρχης, ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας και οι αρμόδιοι θεματικοί Αντιπεριφερειάρχες και εντεταλμένοι σύμβουλοι, εάν προτίθενται: 1.       Να δημιουργήσουν ένα επαρκές οδικό δίκτυο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους,  που να δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε όσους επιθυμούν να επισκεφθούν το Παγγαίο, σεβόμενοι τη φυσική ομορφιά του. 2.Να αναδείξουν τα πολλά και ενδιαφέροντα κάστρα του και τα βυζαντινά και μουσουλμανικά μνημεία του (όπως είναι το μουσουλμανικό λουτρό του Ποδοχωρίου)

3.Να προβάλλουν τους βράχους με τα ακιδογραφήματα και τις αρχαίες επιγραφές, (σε 300 ανέρχονται αυτοί που έχουν μέχρι σήμερα βρεθεί μόνο στο Παγγαίο)- Οι Πορτογάλοι, δίπλα σε κάθε τέτοιο βράχο, έχουν κατασκευάσει ειδικό περίπτερο, με προσωπικό που προσφέρει στους επισκέπτες έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό και κάθε είδους πληροφορία. 4. Να εκπονήσουν, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου πολιτισμου, έστω μεσοπρόθεσμα, και να υλοποιήσουν ένα άρτιο, επιστημονικά, σχέδιο ανασκαφής και ανάδειξης ορισμένων, έστω, μνημείων του ιστορικού παρελθόντος του Παγγαίου που να συνδέει τους αρχαιολογικούς χώρους του μεταξύ τους και με άλλα μνημεία της πολιτιστικής παρακαταθήκης του, όπως είναι τα πολλά κι αξιόλογα Μοναστήρια του, με κορωνίδα αυτό της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας, του αρχαιότερου Μοναστηριού της Ευρώπης, αλλά και τα μουσουλμανικά μνημεία, για τα οποία κι έγινε αναφορά. 5.Να ενισχύσουν τα λαϊκά δρώμενα όπως τα Τσάνια και οι Αράπηδες, που συνεχίζουν τη μακραίωνη ιστορική παράδοση κι αποτελούν ζώσες λαικές θρησκευτικές και λατρευτικές τελετές. 6.Να κατοχυρώσουν την απόλυτη προστασία του βουνού από βάρβαρες παρεμβάσεις, που αλλοιώνουν την μορφή του και τον χαρακτήρα του, (παράνομη υλοτομία, παράνομο κυνήγι, ασύδοτη εκμετάλλευση λατομείων σχιστολίθου και μαρμάρου, χωρίς αποκατάσταση του περιβάλλοντος μετά την εγκατάλειψή τους)

7.Τον Οκτώβρη του 42 π. Χ στην πεδιάδα των Φιλίππων έγινε ίσως μια από τις πιο φονικές μάχες στην Ιστορία των αρχαίων χρόνων. Η περίφημη μάχη των Φιλίππων. Αντίπαλοι ο Αντώνιος και ο Οκταβιανός, εκπρόσωποι των αυτοκρατορικών δυνάμεων, και ο Κάσσιος με τον Βρούτο, εκπρόσωποι των λαικών μαζών. Στη μάχη υπολογίζεται ότι συμμετείχαν συνολικά 250. 000 στρατιώτες (210.000 στρατιώτες πεζικού και 35.000 ιππείς). Με την ήττα των Κάσσιου και Βρούτου καταλύεται και το δημοκρατικό πολίτευμα στη Ρώμη.

Ένα τέτοιο ιστορικό γεγονός, το οποίο διδάσκεται σε όλα τα ξένα Πανεπιστήμια, μένει στην περιοχή μας , δυστυχώς στην αφάνεια. Έχουν γίνει κάποιες ανασκαφικές εργασίες από την Αρχαιολογική Υπηρεσία αλλά απαιτείται μια γενναία οικονομική ενίσχυση μιας τέτοιας ανασκαφικής δραστηριότητας η οποία και θα αναδείξει γεωγραφικά και κοινωνικοπολιτικά το μέγεθος αυτής της μάχης και θα αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών που επιθυμούν την αυτοψία της ιστορικής γνώσης.

(Πρωτογενές υλικό για τη δημιουργία της επερώτησης άντλησα από το  υπόμνημα του Δικηγορικού Συλλόγου Καβάλας στη διάσκεψη για την αξιοποίηση του Παγγαίου που έγινε το 2013 στην Ελευθερούπολη. Εισηγητής και κύριος ομιλητής του Δικηγορικού Συλλόγου Καβάλας ήταν ο κ. Λυμπεράκης Θόδωρος).

Διαβάστε επίσης