• 19 Μαΐου 2024,

Ο Κώστας Μποζάμπαλης γράφει για την τουριστική προβολή – Αλήθεια ποιοι πρέπει να είναι αυτοί που θα προβάλουν την Καβάλα;

 Ο Κώστας Μποζάμπαλης γράφει για την τουριστική προβολή – Αλήθεια ποιοι πρέπει να είναι αυτοί που θα προβάλουν την Καβάλα;

Επειδή κάθε χρόνο τέτοιο καιρό φουντώνει το θέμα της τουριστικής προβολής, που τυχαία συμπίπτει πάντα με τις τουριστικές εκθέσεις που γίνονται αυτόν τον καιρό στις γειτονικές μας χώρες, μου δημιουργείται το ερώτημα αν το πρόβλημα είναι μόνο η τουριστική προβολή.

Ας μην γελιόμαστε η τουριστική προβολή δεν είναι επιτυχής και θα αποτυγχάνει αν δεν έχεις τι να προβάλεις και ακόμα περισσότερο αν δεν ξέρεις το «πώς».

Τι θα προβάλουμε από αυτά που έχουμε λοιπόν στην Καβάλα, αν αυτά που έχουμε δεν μπορούν να μπουν σε ένα σύνολο, που θα δημιουργεί μια δυναμική σε ένα τουριστικό προορισμό. Δυναμική τέτοια που θα κάνει τον τουρίστα να θέλει να έρθει στον τόπο μας.

Γιατί δεν σημαίνει τίποτα να έχουμε λιμάνι αφού και οι άλλοι έχουν, αρχαιολογικούς χώρους αφού επίσης και οι άλλοι έχουν, πολιτιστικές εκδηλώσεις που επίσης όλοι έχουν, γαστρονομικές απολαύσεις όλοι έχουν, να είμαστε μια πανέμορφη πόλη με κάστρο και άλλες υπάρχουν και μάλιστα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παντού.

Αυτό που δεν έχουμε είναι κάποιους οι οποίοι θα φροντίσουν όλα αυτά να γίνουν ένας σύγχρονος τουριστικός προορισμός. Με μοναδικό στόχο το καλό του τόπου τους, χωρίς πολιτικές και παραταξιακές παρεμβάσεις και διαφορές.

Πρέπει επιτέλους όλοι να καταλάβουν ότι ο τουρισμός είναι από τις μοναδικές μας διεξόδους. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουν ότι ο τουρισμός δεν είναι παιχνίδι εντυπώσεων και μέσον δημοσίων σχέσεων και πολιτικής συναλλαγής. Πρέπει επιτέλους να σχεδιάσουμε σωστά και μακροπρόθεσμα για το μέλλον μας όπως κάνουν οι ανταγωνιστές μας. Οφείλουν όλοι να απεγκλωβιστούν από το αποτυχημένο τουριστικό μοντέλο προβολής που εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα, με τις γνωστές επιπτώσεις. Πρέπει να μάθουμε ή ακόμα και να αντιγράψουμε τους ανταγωνιστές μας, αν αυτοί κάνουν σωστά την δουλειά τους και με χαμηλό κόστος. Πρέπει να συμβαδίσουμε με την παγκόσμια αποδοχή ότι το διαδίκτυο είναι πλέον διεθνώς το κεντρικό κανάλι ενημέρωσης, επηρεασμού και πώλησης για τις τουριστικές υπηρεσίες. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε ότι ο τουρισμός έχει μπει στον υπολογιστή και στο κινητό του κάθε νέου επισκέπτη μας. Πρέπει να κάνετε ότι κάνετε και σεις οι ίδιοι, αγοράζετε αεροπορικά εισιτήρια από τον υπολογιστή σας, κλείνετε ξενοδοχεία από τον υπολογιστή σας, βλέπετε αξιοθέατα πριν ταξιδεύσετε από τον υπολογιστή σας, διαβάζετε κριτικές για ξενοδοχεία, εστιατόρια και μπαρ από τον υπολογιστή σας. Πρέπει λοιπόν το καλύτερο και φθηνότερο εργαλείο Μarketing που εάν χρησιμοποιηθεί σωστά, γίνεται και εργαλείο άμεσων πωλήσεων, να μας λείπει;

Μια ιδιωτική εταιρία από 5 έως 10 χιλιάδες ευρώ δημιουργεί ένα τέλειο portal, παραθέτω την διευκρίνηση γιατί ένας κρατικός φορέας προγραμματίζει για portal 120.000 ευρώ.

Αυτά τα «πρέπει» και αλλά τόσα οι άνθρωποι του τουρισμού τα έλεγαν εδώ και χρόνια, ίσως ήρθε η ώρα να μας ακούσετε, γιατί τα ψέματα τέλειωσαν.

Αλήθεια ποιοι πρέπει να είναι αυτοί που θα προβάλουν την Καβάλα;

Με τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί μόνο οι ιδιώτες θα μπορέσουν να υλοποιήσουν τέτοιες προσπάθειες, αν καταφέρουν να δημιουργήσουν έναν οργανισμό προβολής προορισμού (Destination Marketing Organisation, DMO), με καθαρά ιδιωτικά κριτήρια.

Οι ιδιώτες έχουν την τεχνογνωσία που όλα αυτά τα αποτυχημένα χρόνια έμεινε ανεκμετάλλευτη και την οικονομική δυνατότητα αν ενωθούν όλοι μαζί για τον κοινό σκοπό. Δυστυχώς οι παλαιοί κρατικοί θεσμοί αδυνατούν πια χωρίς χρηματοδότηση. Επίσης κάθε νέα προσπάθεια να πραγματοποιηθεί τουριστική προβολή με χρήματα των πολιτών, θα δέχεται σκληρή κριτική και θα δημιουργεί αλλά πιο μεγάλα προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες. Για πρώτη φορά οι επίσημες φωνές αναγνωρίζουν την αποτυχία όλου του εγχειρήματος της τουριστικής προβολής σαν αποτυχία την τελευταία δεκαετία, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα και αυτογνωσία. Αν υπήρχε η χρηματοδότηση δυστυχώς το ίδιο θα συνεχιζόταν και στις μέρες μας.

Σε παλιότερα άρθρα μου, είχα περιγράψει πώς μπορεί να δημιουργηθεί μια σύγχρονη εταιρία προβολής προορισμού (DMO), ποιες πρέπει να είναι οι σχέσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης με αυτούς που ασχολούνται επαγγελματικά με τον Τουρισμό, προβλήματα που υπάρχουν με τα ανύπαρκτα στατιστικά στοιχεία που βοηθούν τις αποφάσεις στον τουρισμό και για την άστοχη τόσα χρόνια τουριστική προβολή του τόπου μας. Με δική μου απόφαση δεν είχα ξαναγράψει για τουριστικά θέματα, γιατί απλά κανείς δεν ενδιαφέρθηκε, δεν έκανε μια ερώτηση, μια συζήτηση, δεν είχε ούτε καν τον προβληματισμό, γιατί άραγε οι άνθρωποι του Τουρισμού διαφωνούν. Όλα ήταν όμορφα και καλά με το κρατικό χρήμα να ξοδεύεται, γιατί έτσι έκαναν και οι άλλοι.

Πέρασαν πολλά χρόνια, ξοδεύτηκαν πολλά εκατομμύρια, ναι εκατομμύρια, και όμως ακόμα η Καβάλα προσπαθεί να δημιουργήσει τουρισμό «βάσης», καταθέτει πρόταση για συμμετοχή στην έκθεση της Ν. Κορέας και σχεδιάζει ακόμα να δημιουργήσει τουριστικό portal στο διαδίκτυο.

Ακούστηκαν και αυτά τελευταία και απορώ αν κανείς κατάλαβε τι εννοούσε ο ποιητής, όταν οι μέσες πληρότητες των ξενοδοχείων είναι μη βιώσιμες και οι τιμές τους έχουν πέσει στα τάρταρα.

Μόνο από την μέση τιμή διαμονής στην Καβάλα, θα πρέπει να αξιολογείται τί έχει γίνει για τον προορισμό «Καβάλα».

 

Κώστας Μποζάμπαλης

Διευθυντής Ξενοδοχείων

 

 

Διαβάστε επίσης