Dark Mode Light Mode

Πανωραία: Ποιητική βιογραφία μιας λαϊκής γυναίκας

Ένα ποιητικό έργο, η «Πανωραία», του δραμινού στην καταγωγή ποιητή και δοκιμιογράφου Νάσου Βαγενά, ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας στο θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» το Σάββατο 26, την Κυριακή 27 και την Δευτέρα 28 Μαρτίου και σχετική συνέντευξη τύπου δόθηκε χθες το μεσημέρι στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας στο Δημαρχείο της πόλης.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η «Πανωραία» θα παρουσιαστεί στην θεατρική κατά Γκόνη εκδοχή της πριν ακόμη κυκλοφορήσει ως βιβλίο. Κάτι που αναμένεται να γίνει το φθινόπωρο.

Πρώτος στη χθεσινή συνέντευξη πήρε το λόγο ο Θοδωρής Γκόνης ο οποίος είπε:

«Μέσα από τις δυσκολίες και τα γεγονότα των τελευταίων ημερών εμείς πρέπει να συνεχίσουμε. Το θέατρο πρέπει να συνεχίσει διότι είναι ο τελευταίος χώρος παρηγοριάς των ανθρώπων. Ο Νάσος Βαγενάς είναι δραμινός και μας ενώνουν πολλά πράγματα με τη γειτονική πόλη, οι δραμινοί έρχονται και στηρίζουν τις παραστάσεις στο «Αντιγόνη Βαλάκου» αλλά και το καλοκαίρι στους Φιλίππους και έτσι θεωρήσαμε καλό να προτείνουμε συνεργασία στο Σύνδεσμο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας γι’ αυτήν την παραγωγή.

Πρόκειται για ένα ποίημα 60 στροφών που είναι η αφήγηση μιας λαϊκής γυναίκας, της Πανωραίας που έζησε τρεις κατοχές και αναφέρεται στη ζωή της Δράμας του προηγούμενου αιώνα και ιδιαίτερα της δεκαετίας 1940 – 1950.

Μ’ αυτό το κείμενο αλλά και με τον «Ισορροπιστή αεροσκαφών» που είναι δύο δικές μας παραγωγές, δύο παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, θέλουμε να δείξουμε τον τρόπο που πρέπει να δουλεύουμε, με κείμενα δηλαδή που έχουν ρίζες εδώ κι ύστερα μεγαλώνουν, αναπτύσσονται και ταξιδεύουν και γι’ αλλού.»

Ο Θοδωρής Γκόνης στη συνέχεια ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες του και τους συντελεστές της παράστασης λέγοντας ειδικά για την σκηνογράφο Ελένη Στρούλια ότι δεν είναι απλώς μία σκηνογράφος αλλά ένας συνομιλητής μου στην διάρκεια της προετοιμασίας μας.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας τόνισε εμφατικά ότι «…το θέατρο το μαθαίνουμε κάθε μέρα, γιατί κάθε μέρα ανακαλύπτουμε και καινούρια πράγματα. Είναι σαν το γεφύρι της Άρτας που κάθε μέρα κτίζουμε αλλά το βράδι γκρεμίζεται. Βέβαια κάθε μέρα σκοτώνουμε και κάποιον που παίζει το ρόλο της γυναίκας του πρωτομάστορα κι αυτοί συνήθως είναι οι ηθοποιοί…»

 

Ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Πέτρος Πετρόπουλος είπε ότι η συγκεκριμένη παραγωγή είναι μια ευκαιρία για τις δύο κοινωνίες, της Καβάλας και της Δράμας να έρθουν πιο κοντά και να συνεργαστούν –γιατί όχι- και σε άλλα πεδία.

 

Εκ μέρους του Συνδέσμου Φιλών Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας μίλησε η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου κ. Πωλίνα Μπανά η οποία εξέφρασε τις ευχαριστίες της για τη συνεργασία αλλά και την συγκίνησή της για τα καλά λόγια που είπαν οι κ.κ. Γκόνης και Πετρόπουλος και συνέχισε λέγοντας:

«Η Καβάλα και η Δράμα είναι συγκοινωνούντα δοχεία και σε ανθρώπινο και σε καλλιτεχνικό πεδίο. Η ιδέα της συνεργασίας για την συγκεκριμένη παραγωγή ήταν του Θοδωρή Γκόνη διότι ο Νάσος Βαγενάς διατηρούσε στενές σχέσεις με την Καβάλα στην οποία ζούσε η θεία του, αδελφή του πατέρα του. Έτσι αποδεχθήκαμε με χαρά αυτή την πρόταση και πιστεύουμε να γίνει η απαρχή μιας ευρύτερης και μονιμότερης συνεργασίας».

Στη συνέχεια το λόγο πήραν οι συντελεστές της παράστασης με την Ελένη Στρούλια να μιλά για «…ένα τρυφερό κείμενο το οποίο οδηγεί και σε μια τρυφερή παράσταση», την συγκινημένη Ζωή Κυριακίδου που παίζει το ρόλο της Πανωραίας να ευχαριστεί για την ευκαιρία που της δόθηκε να συμμετέχει σ’ αυτή την παράσταση και να σημειώνει ότι νιώθει την Πανωραία σαν τη δική της γιαγιά μέσα από την οποία γνωρίζει τις ρίζες της.

Ο Παύλος Σταυρόπουλος που συμμετέχει στην παράσταση μίλησε για το Νάσο Βαγενά και την ποίησή του λέγοντας ότι ανήκει στην γενιά των ποιητών του ’70 μαζί με τον Γιάννη Βαρβέρη, τον Γιάννη Κοντό, την Τζένη Μαστοράκη, τον Μιχάλη Γκανά κ.ά.

«Ο Νάσος Βαγενάς», είπε ο Παύλος Σταυρόπουλος, «αποδίδει ένα φόρο τιμής στην πιο αγνή στιγμή των πραγμάτων και κάνει αναφορές που αφορούν τη ζωή μας. Μας σπρώχνει να ζήσουμε τα πράγματα και όχι να τα παρακολουθούμε.»

Τέλος μίλησε και ο Σταύρος Γασπαράτος, ο άνθρωπος που επιλέγει τη μουσική και συντονίζει τον ήχο και ό οποίος ευχαρίστησε τον Θοδωρή Γκόνη και το ΔΗΠΕΘΕ για τη συνεργασία και για τη δουλειά του στην παράσταση είπε ότι «…προσπαθήσαμε με πολύ λιτούς τρόπους να βοηθήσουμε και να ολοκληρώσουμε τις ποιητικές εικόνες του Νάσου Βαγενά»

 

 

Αναβάλλεται το ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη

Από τη χθεσινή συνέντευξη τύπου για την παράσταση της «Πανωραίας» βγήκε και η είδηση της αναβολής της μετάβασης του ΔΗΠΕΘΕ στην Πόλη με μια παραγωγή (μουσικό αναλόγιο) αφιερωμένη στον Οδυσσέα Ελύτη με τίτλο: «Οι μικρές Κυκλάδες και ο μεγάλος Ναυτίλος»

«Δυστυχώς τα τελευταία γεγονότα μας αναγκάζουν να αναβάλουμε προς το παρόν αυτό το ταξίδι. Πιθανόν να το πραγματοποιήσουμε όμως τον Νοέμβριο», είπε ο Θοδωρής Γκόνης.

Η συγκεκριμένη παράσταση πάντως θα πάει στη Θεσσαλονίκη και θα παρουσιαστεί στα εκπαιδευτήρια «Μαντουλίδη» την Τετάρτη 30 Μαρτίου.

 

 

Δύσκολα για Δράμα

Σε ερώτηση της «Πρωϊνής» αν η «Πανωραία» παρουσιαστεί και στη Δράμα, τόσο ο Θοδωρής Γκόνης όσο και η κ. Πωλίνα Μπανά εκ μέρους του Συνδέσμου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Δράμας, αναφέρθηκαν στις δυσκολίες αυτού του εγχειρήματος δεδομένης της έλλειψης στη γειτονική πόλη κατάλληλης αίθουσας για την συγκεκριμένη παραγωγή όσο και στα «δύσκολα» σκηνικά που έχει η παράσταση.

Πάντως, όπως είπε η κ. Μπανά, οι Δραμινοί φίλοι του θεάτρου και γενικότερα του πολιτισμού, θα έρθουν οργανωμένα τη Δευτέρα με …«λεωφορείο»!!!

Προηγούμενο άρθρο

Αδύναμη η Ευρώπη απέναντι στην τρομοκρατία

Επόμενο άρθρο

Απεβίωσε ο Γιάννης Κανάκης