• 17 Μαΐου 2024,

Δυσλεξία, κείμενο της Ευανθίας Μπότση

 Δυσλεξία, κείμενο της Ευανθίας Μπότση

Πολλοί άνθρωποι, ιδίως γονείς, όταν ακούν για πρώτη φορά τη λέξη «δυσλεξία» κυριεύονται από αγωνία, θλίβονται και διάφορες αρνητικές σκέψεις κατακλύζουν το μυαλό τους. Διστακτικά υποβάλλουν ερωτήματα που σχετίζονται με τις ικανότητες στην ομιλία αλλά και με το νοητικό δυναμικό του παιδιού.

Οκυρίαρχος λόγος που εκδηλώνονται οι παραπάνω συμπεριφορές- στάσεις, είναι η ελλιπής ενημέρωση και γνώση περί μαθησιακών δυσκολίων, καθώς επίσης και οι μύθοι που συνοδεύουν το όνομα της «δυσλεξίας». Έχοντας κατά νου πως «το αντίδοτο στο φόβο για το άγνωστο είναι η γνώση», ας ξεκινήσουμε να γνωρίσουμε καλύτερα τη δυσλεξία.

Η λέξη «δυσλεξία» προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις ‘δυς’που σημαίνει κάτι που γίνεται με δυσκολία και ‘λέξη’. Η δυσλεξία είναι η πιο κοινή από τις μαθησιακές δυσκολίες. Χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής και της ορθογραφίας. Παρατηρείται δηλαδή μια απροσδόκητη αποτυχία ή χαμηλή επίδοση στην ανάγνωση και τη γραφή, την οποία δεν μπορεί να δικαιολογήσει η ηλικία ή το νοητικό επίπεδο του παιδιού. Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν φυσιολογική ή υψηλή νοημοσύνη, φοιτούν σε κανονικά σχολεία και η συμπεριφορά τους στο σπίτι ή το σχολείο δείχνει πως είναι πολύ πιο έξυπνα απ’ ότι φανερώνει η σχολική τους επίδοση. Τα δυσλεκτικά παιδιά είναι συχνά «παρεξηγημένα» αφού χαρακτηρίζονται ως τεμπέλικα, ανυπάκουα ή αδιάφορα προς την σχολική μελέτη και μάθηση. Φυσικά, η εικόνα αυτή είναι ανυπόστατη, διότι δεν τεμπελιάζουν ούτε βαριούνται, απλά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν μια εργασία και συχνά για να προλάβουν μια ακόμη πιθανή αποτυχία εγκαταλείπουν ή αποφεύγουν την εμπλοκή τους στις σχολικές εργασίες.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η δυσλεξία περιορίζεται και αφορά μόνο τον γραπτό λόγο, δηλαδή τα άτομα με δυσλεξία δεν παρουσιάζουν προβλήματα, δυσκολίες ή διαταραχές στο λόγο ή την ομιλία τους.Κάποια από τα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας είναι τα ακόλουθα:

πρόσθεση ή αφαίρεση συλλαβών και γραμμάτων σε μια λέξη

αντικατάσταση λέξεων με άλλες παρόμοιας σημασίας (π.χ. πλοίο αντί για καράβι)

ακατάστατη και μη ευθυγραμμισμένη γραφή των λέξεων στο χαρτί

χρήση κεφαλαίων γραμμάτων ανάμεσα στα μικρά.

Η δυσλεξία δεν αποτελεί εμπόδιο για τα ακαδημαϊκά και εργασιακά όνειρα ενός ατόμου. Η πρώιμη παρέμβαση και η συνεχής υποστήριξη με την εφαρμογή εξατομικευμένων παρεμβατικών προγραμμάτων από τους ειδικούς παιδαγωγούς, αποτελούν τα κλειδιά για την αντιμετώπιση και την επίτευξη των στόχων κάθε δυσλεκτικού παιδιού. Με λίγη επιπλέον προσπάθεια από την πλευρά του μαθητή και τη σωστή καθοδήγηση και στήριξη από την πλευρά των γονέων και των ειδικών, το δυσλεκτικό παιδί μπορεί να επιτύχει και γιατί όχι και να διαπρέψει στους επιστημονικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους.

Μπότση Ευανθία

Φιλόλογος-Ειδική παιδαγωγός

anthoulab@hotmail.com

Διαβάστε επίσης