• 19 Μαΐου 2024,

“Haking Justice, Χακάροντας τη Δικαιοσύνη”. Ένα film για την υπόθεση του Julian Assange

 “Haking Justice, Χακάροντας τη Δικαιοσύνη”. Ένα film για την υπόθεση του Julian Assange

Hacking Justice, είναι μια ταινία που ανασυνθέτει την ιστορία του Τζούλιαν Ασάνζ ο οποίος προορίζεται να καταλήξει θαμμένος ζωντανός στις φυλακές των ΗΠΑ επειδή κατήγγειλε και αποκάλυψε τα εγκλήματα πολέμου των ΗΠΑ και των συμμάχων τους. Παρακάτω ακολουθεί μια συνέντευξη με τους δύο σκηνοθέτες της ταινίας, Clara Lopez Rubio και Juan Pancorbo, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο ερευνητικής δημοσιογραφίας Investig’action με συντονιστή τον Michel Collon.

Μεταξύ της απόδρασης του Ασάνζ από την πρεσβεία του Ισημερινού το 2012 και της σύλληψής του για την έκδοσή στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι σκηνοθέτες ασχολήθηκαν με τον ιδρυτή του Wikileaks που ήταν κλεισμένος στην πρεσβεία, και ακολούθησαν τον δικηγόρο του Baltasar Garzon σε όλο τον κόσμο. Με τις αποχρώσεις ενός θρίλερ που κόβει την ανάσα, βλέπουμε την υπεράσπιση του Ασάνζ σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει μια από τις μεγαλύτερες αδικίες της εποχής μας. Μια ιστορία με βαθιές πολιτικές επιπτώσεις για την ελευθερία της ενημέρωσης. Μια ιστορία που αντηχεί ιδιαίτερα σε μια εποχή που η βρετανική δικαιοσύνη μόλις ενέκρινε επίσημα την έκδοση του Ασάνζ στις Ηνωμένες Πολιτείες. (IGA)

Πώς ξεκίνησε αυτό το έργο; Πώς αποκτήσατε πρόσβαση στους πρωταγωνιστές;

Clara López Rubio: Είχαμε επικοινωνήσει με τον δικαστή Garzón για να κάνουμε μια ταινία για την καριέρα του. Ήταν καλοκαίρι του 2012 και πήγαμε να τον επισκεφτούμε στη γενέτειρά του, Torres, στην Ανδαλουσία. Είχε μόλις διαγραφεί από το μητρώο και ήταν έτοιμος να μετατραπεί σε δικηγόρο. Τότε ήταν που έλαβε μια κλήση από τον Τζούλιαν Ασάνζ και συμφώνησε να συντονίσει την υπερασπιστική του άμυνα. Ξαφνικά εμφανίστηκε μια άλλη συναρπαστική και αμφιλεγόμενη φιγούρα και μια επίκαιρη υπόθεση μεγάλου διεθνούς ενδιαφέροντος.

Πώς καταφέρατε να συνεχίσετε την ιστορία, με την αβέβαιη έκβασή της;

Juan Pancorbo: Αρχικά, η ταινία δείχνει τη δουλειά του Baltasar Garzón ως επικεφαλής της διεθνούς νομικής ομάδας που υπερασπίζεται τον εκδότη του WikiLeaks. Από οπτική άποψη, το παρουσιάσαμε ως εξής: ένας άντρας κλεισμένος σε ένα δωμάτιο και ένας άλλος που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο σε μια αποστολή για να τον βγάλει έξω. Όμως τα μεγάλα ερωτήματα βρίσκονται στο παρασκήνιο, γιατί τα διακυβεύματα ξεπερνούν πολύ τη μοίρα ενός ατόμου. Μιλάμε για το μέλλον του διαδικτύου, τη διαφάνεια των κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων, την ανάγκη προστασίας των πληροφοριοδοτών, το διπλωματικό άσυλο τόσο βαθιά ριζωμένο στις χώρες της Λατινικής Αμερικής… Κοιτάζοντας πίσω στο πέρασμα των χρόνων, η δίωξη του Τζούλιαν Ασάνζ είναι η αδιαμφισβήτητη απόδειξη ότι η ελευθερία της πληροφόρησης και του τύπου απειλείται στις δυτικές δημοκρατίες.

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις αυτά τα εννέα χρόνια;

Clara López Rubio: Σε αυτούς τους καιρούς πανδημίας, ο καθένας μπορεί πλέον να φανταστεί τις δυσκολίες διαχείρισης ενός σχεδίου σε συνεχή αβεβαιότητα. Έπρεπε να πας κάπου χωρίς να ξέρεις αν μπορείς να γυρίσεις, και αυτό σήμαινε να ξοδεύεις χρήματα για αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία, ενοικιάσεις εξοπλισμού και μεταφορές. Οι πρωταγωνιστές δεν μπορούσαν να μας κρατήσουν ενήμερους για τις ατζέντες και τα ταξίδια τους, για ευνόητους λόγους. Έπρεπε να κάνουμε μια πραγματική δουλειά ντετέκτιβ και να πάρουμε ρίσκα για να γυρνάμε, με κάποια αισιοδοξία. (…)

Σήμερα η κατάσταση έχει αλλάξει, περισσότεροι άνθρωποι έχουν καταλάβει την αδικία που του έχει γίνει και τι σημαίνει για τις δημοκρατίες μας. υψώνονται κάποιες φωνές στην πολιτική, ακόμα και στο Ευρωκοινοβούλιο… Όμως πριν από λίγα χρόνια, σχεδόν κανείς δεν νοιαζόταν για την τύχη του Ασάνζ, είχε καταστεί μια «μάστιγα». Γι’ αυτό μας εντυπωσίασε το θάρρος των ανθρώπων με τους οποίους γυρίσαμε την ταινία. Ένα θάρρος που είναι πραγματικά «μεταδοτικό» [όπως λέει συχνά ο Ασάνζ] και που μας βοήθησε να ξεπεράσουμε πολλές στιγμές απόγνωσης για να ολοκληρώσουμε την ταινία.

Παρόλα αυτά, γιατί εξακολουθεί να υπάρχει τόσο μικρή υποστήριξη για τον Τζούλιαν Ασάνζ το 2021;

Juan Pancorbo: Είναι κυρίως το αποτέλεσμα των διαδοχικών επακόλουθων εκστρατειών συκοφαντίας εναντίον του. Έλεγαν πως έχει «αίμα στα χέρια του» επειδή δημοσίευσε αφιλτράριστα στοιχεία, αλλά οι αμερικάνοι εισαγγελείς δεν παρουσίασαν κανένα στοιχείο για αυτή την κατηγορία στις ακροάσεις έκδοσης. Μετά ήρθαν οι καταγγελίες για βιασμό στη Σουηδία, που κατέστρεψαν τη φήμη του. Ποιος μπορεί να υπερασπιστεί έναν βιαστή; Αλλά ανακαλύπτεται ότι η υπόθεση δεν ξεπέρασε ποτέ μια «προκαταρκτική έρευνα» στη Σουηδία, πως η σουηδική εισαγγελία δεν υπέβαλε ποτέ μήνυση και ότι η υπόθεση έκλεισε πολλές φορές μέχρι να κλείσει οριστικά το 2019.

Πώς άλλαξε ο Τζούλιαν Ασάνζ από την πρώτη συνάντηση μέχρι την τελευταία φορά που τον είδατε;

Juan Pancorbo: Η μεταμόρφωση των χαρακτήρων με την πάροδο του χρόνου μπορεί να αντικατοπτριστεί μόνο σε μεγάλα έργα όπως αυτό. Ο Τζούλιαν Ασάνζ έχει υποστεί μια παραδειγματική τιμωρία εδώ και μια δεκαετία. Η μέθοδος που χρησιμοποιείται είναι κλασική: συνίσταται στο «σκότωμα του αγγελιοφόρου» και στην αποτροπή όσων μπορεί να μπουν στον πειρασμό να ακολουθήσουν τα βήματά του. Και το βάρος αυτής της τιμωρίας αντικατοπτρίζεται στη φυσική εμφάνιση του Τζούλιαν σε όλη την ταινία. Για όσο μπορούσε να παραμείνει δραστήριος και να εργαστεί, δεν έδειξε ποτέ σημάδια αδυναμίας, η φυσική του εμφάνιση αντικατοπτρίζει τον παρατεταμένο εγκλεισμό σε ένα πολύ περιορισμένο χώρο, χωρίς καθαρό αέρα κ.λπ.

Πού προβλήθηκε η ταινία;

Clara López Rubio: Από την πρώτη της κυκλοφορία, η ταινία έχει ήδη παρουσιαστεί σε πολλά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο: στο Μεξικό, την Καλιφόρνια, τις Βρυξέλλες, την Αυστρία, την Αργεντινή, τη Χιλή, τη Βενεζουέλα, τον Ισημερινό, την Ισπανία… Έχουμε κερδίσει κάποια βραβεία στη Νότια Αμερική. Μια ανεξάρτητη πλατφόρμα στην Αυστραλία τη θέτει στο διαδίκτυο τώρα. Η μικρή μας απογοήτευση είναι ότι η ταινία δεν έχει προβληθεί ακόμη στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ (εκτός από την Καλιφόρνια). Κάναμε αίτηση σε πολλά φεστιβάλ εκεί, αλλά πήραμε μόνο αρνητικές απαντήσεις… Και φυσικά, προβλήθηκε από τους ευρωπαϊκούς τηλεοπτικούς σταθμούς που συμμετείχαν στην παραγωγή: Canal Sur (Ισπανία), WDR (Γερμανία), RTS (Ελβετία), VRT (Βέλγιο). Και επίσης στην RAI (Ιταλία), RT (Ρωσία), 3sat (Γερμανία) και μπορείτε να τη δείτε online στη βιβλιοθήκη πολυμέσων του κύριου γερμανικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα ARD.

Από Investigation.net

Μιχάλης ‘Μίκης’ Μαυρόπουλος   contropiano org  της Redazione Roma Συντακτικής ομάδας Ρώμης

Διαβάστε επίσης