Προχθεσινή φωτογραφία από την παραλία. Μια παρέα Βουλγάρων τουριστών βαδίζει προς το κέντρο της πόλης. Προέρχεται από τη λαϊκή, την οποία όχι μόνο επισκέφθηκε αλλά ψώνισε κιόλας! Είναι είδηση- εδώ που έφθασαν τα πράγματα- οι Βούλγαροι στην Καβάλα. Κι είναι είδηση η γενικότερη συμπεριφορά τους, η οποία έχει και την καταναλωτική της πλευρά. Αυτός πάνω κάτω είναι ο τουρισμός που στηρίζει την τοπική οικονομία. Αυτόν τον τουρισμό το Αθηναϊκό κράτος δεν τον ξέρει ή κάνει ότι δεν τον ξέρει… Σίγουρα δεν ενδιαφέρεται για την εξέλιξη και ενίσχυση του.
Με την ευκαιρία των γεγονότων στα σύνορα της Νυμφαίας, τα οποία επαναλειτουργούν από το πρωί του περασμένου Σαββάτου, μας δίνεται πρώτης τάξεως αφορμή να σχολιάσουμε τα περί τουρισμού στη χώρα. Ειδικότερα την προβολή και τη μεταχείριση περιοχών που επωφελούνται κυρίως του λεγόμενου «οδικού τουρισμού». Τη διευκόλυνση των επισκεπτών που εισέρχονται στην Ελλάδα από σύνορα όπως οι Κήποι, το Ορμένιο, η Νυμφαία, η Εξοχή, ο Προμαχώνας κτλ.
Πεποίθηση μας είναι ότι το Αθηναϊκό κράτος- ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και Υπουργών Τουρισμού- δεν έδωσε και δεν δίνει μεγάλη σημασία. Σνομπάρει τους Βαλκάνιους τουρίστες που επισκέπτονται με το αυτοκίνητο τους τη Βόρεια Ελλάδα, θεωρώντας τους κατώτερους από αυτούς που έρχονται με αεροπλάνο και πλοίο. Το ελληνικό κράτος ξεχώριζε και ξεχωρίζει τους γνωστούς και φημισμένους προορισμούς στην κεντρική και νότια Ελλάδα, αν κάνει μια εξαίρεση (με το ζόρι κι αυτή) τούτο γίνεται μόνο με την Χαλκιδική.
Αρκεί να παρακολουθήσει κάποιος την δραστηριότητα του αρμόδιου Υπουργείου. Τις ενέργειες του ΕΟΤ. Αν μάλιστα επικεντρωθεί στον φημισμένο ΣΕΤΕ (και του ινστιτούτου του INSETE) θα καταλάβει καλύτερα τον τουρισμό των … δύο ταχυτήτων. Κι όπως αποδεικνύουν τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ των δελτίων ειδήσεων (των σταθμών της Αθήνας φυσικά) σημασία δεν έχει η Νυμφαία. Σημασία έχει η Μύκονος, η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, τα Χανιά κτλ.
Οι διάφορες μελέτες και έρευνες αφορούν τους προαναφερθέντες προορισμούς. Τα σχέδια επίσης. Όσο για την οργανωμένη τουριστική προβολή, επικεντρώνεται εκεί που προτιμά το ελληνικό κράτος. Στα «μεγάλα» νησιά που έτσι κι αλλιώς είναι γνωστά και όχι στους προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας. Αυτοί ας κάνουν ότι θέλουν μόνοι τους, το πολύ πολύ με τη βοήθεια και τα λίγα σχετικά χρήματα της τοπικής τους αυτοδιοίκησης….
Η Ανατολική Μακεδονία Θράκη ξεσηκώθηκε προκειμένου να πιέσει να λειτουργήσει πάλι η Νυμφαία. Εν τω μεταξύ άλλα σύνορα όπως π.χ. της Εξοχής παραμένουν κλειστά. Η Νυμφαία ξαναλειτουργεί αλλά με ωράριο και κοντέινερ. Θα μπορούσε αυτό να ισχύει για τις αφίξεις στην Αθήνα; Θα μπορούσαν συνθήκες Νυμφαίας να υπάρχουν π.χ. στο αεροδρόμιο της Μυκόνου;
Πρόκειται για μια τόσο ενοχλητική σύμπραξη του κράτους με τους επαγγελματίες του τουρισμού. Τους μεγαλοξενοδόχους. Τους πετυχημένους επιχειρηματίες που στοχεύουν στον λεγόμενο «τουρισμό πολυτελείας». Κι όμως, εκτός από αυτόν υπάρχει και ο τουρισμός των πολλών άλλων. Που δεν αποζητούν πισίνες και σαμπάνιες, βολεύονται με απλές καταστάσεις που ταυτόχρονα είναι φθηνές. Είναι ωστόσο όμορφες στιγμές και περιοχές για την ξεκούραση τους.
Η πίεση της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης (της Καβάλας και της Θάσου για να λέμε την αλήθεια) πρέπει να έχει διάρκεια και να είναι εντονότερη. Η επαναλειτουργία της Νυμφαίας με τις προηγούμενες «φτωχές» συνθήκες είναι απλώς μια επιστροφή σε ότι διαθέταμε. Κάτι που φυσικά και δεν μας αρκεί. Ας μην πανηγυρίζουν λοιπόν κι ας μην ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον. Επανήλθαμε στα λίγα που είχαμε. Ο αγώνας συνεχίζεται και πρέπει να είναι: Σκληρός (όπως σκληρός είναι ο αντίπαλος), να έχει διάρκεια και φυσικά αποτέλεσμα.
Η Καβάλα, η Θάσος και η υπόλοιπη ΑΜΘ τα βάζουν με μια νοοτροπία συγκεκριμένη και άκρως ενοχλητική. Τουρισμός για αυτούς είναι τα γνωστά. Το ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης, τα ξέφρενα πάρτι στη Μύκονο και τα κρουαζιερόπλοια αλλά σε ορισμένους και σταθερούς προορισμούς. Όλοι οι άλλοι είναι αφημένοι στην τύχη τους. Οι τουρίστες στην Ελλάδα είναι ευπρόσδεκτοι αρκεί να εξυπηρετήσουν το προαναφερθέν ελληνικό σύστημα. Αν ξεφύγουν π.χ. για τη Θάσο, τότε παύουν να ενδιαφέρουν τους κυβερνόντες, τους επιχειρηματίες και φυσικά αναλυτές- δημοσιογράφους- κάμερες κτλ.
Υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες ξεκινά η τουριστική περίοδος στην Βόρεια Ελλάδα. Κι εμείς ελπίζουμε. Όπως μόνοι μας καταφέραμε και πετύχαμε τα προηγούμενα Καλοκαίρια, αυτό θα κάνουμε μία ακόμη φορά. Αρκεί να μας έχουν ανοιχτά τα σύνορα. Έστω, από τις 7 το πρωί έως τις 11 το βράδυ…
Με πρόσφατη ανακοίνωση του ο βουλευτής κ. Γιάννης Πασχαλίδης γνωστοποίησε το δεύτερο δρομολόγιο στη γραμμή του Πρίνου με έναρξη (του δρομολογίου) από την Παρασκευή 21 Μάη. Είναι κάτι που ενώ ανακοινώθηκε (από τον βουλευτή) δεν έγινε. Και δεν έγινε διότι συχνά οι επιχειρηματίες είναι πάνω απ’ όλα. Κι από τους βουλευτές. Η συγκοινωνία και σύνδεση της Καβάλας με τη Θάσο συνεχίζεται με ένα μόνο δρομολόγιο την ημέρα. Εκτός αν είναι η σειρά των πλοίων του Φιλιάγκου. Τότε δεν υπάρχει κανένα δρομολόγιο!
Αυτήν την εβδομάδα φαίνεται ότι θα κριθεί το μέλλον της Τόσκα. Την οποία διεκδικούν για να λειτουργήσουν πολλοί και διάφοροι. Εν τω μεταξύ την προηγούμενη εβδομάδα η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας ΑΜΘ ανανέωσε τους περιβαλλοντικούς όρους της Τόσκα έως τον Απρίλιο του 2023. Η ενέργεια δείχνει ότι η Τόσκα έχει μέλλον. Τουριστικό. Ακόμη και για το προσεχές Καλοκαίρι. Το οποίο όπως φαίνεται θα το προλάβει.
Επίσης την προηγούμενη εβδομάδα το αρμόδιο τμήμα του Δήμου Καβάλας επέβαλε πρόστιμο 600 ευρώ σε ιδιώτη για τον σκύλο που διατηρούσε στην πολυκατοικία που διαμένει. Προηγήθηκε καταγγελία, την οποία επιβεβαίωσε το Α.Τ. Καβάλας. Στη συνέχεια επιβλήθηκαν πρόστιμα 300 ευρώ για παράβαση των διατάξεων περί διατήρησης και παραμονής ζώου σε κοινόχρηστο χώρο ή σε κήπο πολυκατοικίας και 300 ευρώ περί παράλειψης εκπρόθεσμης σήμανσης και καταγραφής του ζώου.
Ο Γρηγόρης Δημητριάδης μεγάλωσε στην Καβάλα, στην περιοχή της Ραψάνης, από την οποία έφυγε για να σπουδάσει. Σήμερα είναι Διευθύνων Σύμβουλος του «Υπερταμείου». Είναι μια ευκαιρία η παρουσία του στο πόστο προκειμένου η πόλη και ο Νομός να διευθετήσουν σημαντικά ζητήματα τους. Η ευκαιρία τονίστηκε και ενισχύθηκε με την επίσκεψη του προχθές. Άραγε θα την εκμεταλλευτούμε; Σημειώνουμε ότι ο κ. Δημητριάδης έχει θέση τέτοια που μπορεί να επηρεάσει και την ΕΤΑΔ!
Σε συνέχεια της ανεξαρτητοποίησης του κ. Χρήστου Γάκη, της αποχώρησης του από την παράταξη Τοψίδη, δύο αναρτήσεις στο facebook. Ο Μιχάλης Αμοιρίδης (της παράταξης Τοψίδη) γράφει (συγκρίνοντας την αποχώρηση με όσα γίνονται στο τηλεοπτικό παιχνίδι Survivor): «Τελικά και το Survivor βγαλμένο από τη ζωή είναι, «τη γύρισε την μπιφτέκα» και ο φίλος Γάκης και ας μην βρίσκεται εις την Καραϊβική. Εκεί υπάρχει και έπαθλο, εδώ αναμένουμε να ανακοινωθεί. Στο τέλος το κοινό αποφασίζει». Πιο αόριστη αλλά ενδιαφέρουσα η ανάρτηση του Αλέξη Πολίτη: «Το όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του, Αριστοτέλης».
Τον Φεβρουάριο του 2018 δόθηκαν στη δημοσιότητα και προβλήθηκαν ιδιαίτερα, οι μακέτες από το έργο στην πλατεία Καπνεργάτη. Άπαντες είδαν την νέα μορφή της πλατείας και των γύρω δρόμων, έμαθαν για τους πεζόδρομους και την επέκταση τους. Από τότε προέκυψε το θέμα κατάργησης ή μεταφοράς του χώρου της πιάτσας των Ταξί. Τότε έγινε μια συμφωνία ή υπήρξε προοπτική συμφωνίας για να διευκολυνθούν οι οδηγοί των Ταξί.
Ξαφνικά κάποιοι ανακαλύπτουν μόλις τώρα την Αμερική… Κι ενώ τα πράγματα είναι απλά, με συζήτηση θα βρεθεί η καλύτερη λύση, κάποιοι γνωστοί ετοιμάζονται. Στο τέλος και για αυτό το έργο θα επαναλάβουν την αντίθεση τους! Οι πεζόδρομοι στην Καβάλα είχαν πάντα τις… αντιδράσεις τους. Κι οι αντιδράσεις πάντα με διάλογο ξεπερνιόνταν. Εφόσον προέκυπτε η λεγόμενη χρυσή τομή. Το ίδιο θα γίνει τώρα. Μέχρι να γίνει, έχουν να ακούσουν πολλά τα αφτιά μας…