Στη συνεδρίαση του την περασμένη Δευτέρα 29 Νοέμβρη η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας ενέκρινε την μελέτη της εταιρίας «Τρίτων, σύμβουλοι μηχανικοί» με την οποία αλλάζει το Master Plan στο κεντρικό λιμάνι «Απόστολος Παύλος».
Οι αλλαγές που προβλέπονται είναι μεταξύ άλλων οι εξής:
1) Επέκταση του τουριστικού λιμανιού στο χώρο μπροστά από το Πάρκο Φαλήρου. Δημιουργία νέων σημείων πλωτών εξεδρών. (φωτογραφία)
2) Εξυπηρέτηση των υδροπλάνων
3) Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων στην Ιχθυόσκαλα και 4) Κατεδάφιση του κτιρίου του Απεντομωτηρίου, κατασκευή νέου κτιρίου στη θέση του.
Το κείμενο της μελέτης που εγκρίθηκε είναι 100 και πλέον σελίδων. Αρχικά περιγράφει όλη την υφιστάμενη κατάσταση τόσο για το λιμάνι όσο και για την πόλη. Στο τελευταίο μέρος προτείνει πολλές αλλαγές, οι κυριότερες από τις οποίες ήδη αναφέρθηκαν. Πλέον το νέο Master Plan πρέπει να εγκριθεί και από το Υπουργείο ενώ δεν αποκλείεται να μεσολαβήσει και διαδικασία διαβούλευσης σε τοπικό επίπεδο. Αυτή άλλωστε η διαβούλευση είχε γίνει και με το αρχικό και προ πολλών ετών Master Plan.
Οι κυριότερες προτάσεις
Από το κείμενο που ενέκρινε η διοίκηση του ΟΛΚ ξεχωρίζουμε τις σημαντικότερες προτάσεις: Στην παρούσα τροποποίηση του Masterplan προτείνεται η χωροθέτηση νέου τουριστικού λιμένα σε κατάλληλη θέση εντός του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας. Καθορίζονται η έκταση και τα όρια των απαιτούμενων προσχώσεων έμπροσθεν του σημερινού παράκτιου μετώπου για τη διαμόρφωση ικανού χερσαίου χώρου προς εξυπηρέτηση τωναναγκών λειτουργίας του νέου τουριστικού λιμένα (κρηπιδωμάτων, κτιριακών εγκαταστάσεων, χερσαίων υποδομών, κλπ.). Έτι περαιτέρω, καθορίζονται η θαλάσσια και χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα, ο οποίος αποτελεί αυτοτελή χώρο εντός της λιμενικής ζώνης.
Η παράκτια ζώνη της πόλης της Καβάλας συνιστά ιδανική περιοχή για την ανάπτυξη νέου τουριστικού λιμένα, καθώς διαθέτει αυξημένη ζήτηση όχι μόνο εποχικού χαρακτήρα, αλλά και μόνιμου ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.
Η περιοχή αποτελεί αστικό κέντρο με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον, όπου αναπτύσσονται σημαντικές και αυξημένες δραστηριότητες ναυσιπλοΐας, τουρισμού και αναψυχής, ενώ παρατηρείται σημαντική κίνηση διερχομένων σκαφών (λόγω γεωγραφικών συνθηκών φυσικών και λοιπών παραγόντων). Για τη χωροθέτηση του νέου τουριστικού λιμένα
επελέγη η περιοχή του δυτικού τμήματος του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας, στα δυτικά και εν επαφή με τον υφιστάμενο υπήνεμο μώλο (Λ4).
Για την ανάπτυξη του νέου τουριστικού λιμένα θα απαιτηθεί η καθαίρεση της υφιστάμενης επάκτιας θωράκισης (Λ5) έμπροσθεν του δυτικού τμήματος του λιμένα, η υλοποίηση θαλάσσιων προσχώσεων, καθώς και η κατασκευή των απαραίτητων λιμενικών έργων (μώλων, κρηπιδωμάτων, πλωτών προβλητών, κλπ.).
Η χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα θα εκτείνεται έμπροσθεν (νοτίως) της παραλιακής οδού Εθνικής Αντιστάσεως και θα περιλαμβάνει το χερσαίο χώρο στον οποίο χωροθετούνται σήμερα οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις του «λούναπαρκ» (νο.29), καθώς και το σύνολο των προτεινόμενων θαλάσσιων προσχώσεων (δυτικά του υπήνεμου μώλου και έμπροσθεν του τμήματος 16-17).
Ως εκ τούτου, προτείνεται η μετεγκατάσταση του «λούναπαρκ» σε νέα θέση εκτός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, συγκεκριμένα στα δυτικά του Κολυμβητηρίου (νο.30), έμπροσθεν του πάρκου Φαλήρου. Το πάρκο Φαλήρου και το Κολυμβητήριο χωροθετούνται εκτός των ορίων της προτεινόμενης χερσαίας ζώνης του τουριστικού λιμένα.
Οι προτεινόμενες προσχώσεις θα καταλάβουν έκταση θαλασσίου χώρου με εμβαδόν 11.758 μ2 περίπου. Θα εκτείνονται σε τμήμα του παράκτιου μετώπου 16-17, μήκους περίπου 376μ. και σε πλάτος περίπου 21μ. έμπροσθεν αυτού, καθώς και σε τμήμα μήκους περίπου 177,5μ. του μετώπου 15-16 του υπήνεμου μώλου και σε πλάτος περίπου 25μ. έμπροσθεν αυτού. Η συνολική έκταση της προτεινόμενης χερσαίας ζώνης της νέας μαρίνας ανέρχεται σε 14.180,60 μ2 και της προτεινόμενης θαλάσσιας ζώνης σε 103.748,20 μ2. Ενδεικτικά και όχι δεσμευτικά, ο νέος τουριστικός λιμένας σχεδιάζεται να έχει δυναμικότητα 185 σκάφη αναψυχής, μήκους έως 20μ.
Επιπλέον, και πάλι ενδεικτικά και όχι δεσμευτικά, τα προτεινόμενα λιμενικά έργα για την ανάπτυξη του νέου τουριστικού λιμένα αφορούν συνοπτικά σε (θα καθοριστούν κατά το Στάδιο του Φακέλου Χωροθέτησης):
α) προσήνεμο μώλο, συνολικού μήκους 440μ. περίπου, με θωράκιση στην εξωτερική παρειά του και κρηπίδωμα σκαφών αναψυχής στην εσωτερική, ο οποίος διατάσσεται εγκάρσια στον υφιστάμενο υπήνεμο μώλο του λιμένα και εκκινεί από το ακρομώλιο αυτού,
β) κρηπιδώματα συνολικού μήκους 520μ. περίπου, έμπροσθεν των προβλεπόμενων θαλάσσιων πρoσχώσεων, για την εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής,
γ) υπήνεμο μώλο στο δυτικό όριο της χερσαίας ζώνης του τουριστικού λιμένα,
δ) δύο πλωτούς προβλήτες για την εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής, συνολικού μήκους 120μ., εγκάρσια στα κρηπιδώματα του προσήνεμου μώλου και γ) ράμπα ανέλκυσης / καθέλκυσης σκαφών ή νηοδόχο. Επιπλέον, για τη λειτουργία του νέου τουριστικού λιμένα θα εγκατασταθούν ο απαιτούμενος λιμενικός εξοπλισμός και εξαρτισμός (δέστρες, προσκρουστήρες, κλπ.), κατάλληλο σύστημα αγκυροβολίας (ρεμέτζα), οι απαιτούμενες Η/Μ παροχές προς τα σκάφη (τροφοδοσία με νερό, ρεύμα, κλπ.), σύστημα τροφοδοσίας σκαφών με καύσιμα, σύστημα συλλογής καταλοίπων και ελαίων, κλπ.
Όσον αφορά στις κτιριακές υποδομές του τουριστικού λιμένα, εκτιμάται ότι για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας του δεν θα απαιτηθούν περισσότερα από 1.000 μ2 δομημένης επιφάνειας.
Ενδεικτικά, στη χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα προτείνεται (σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ν.2160/93) η εγκατάσταση φυλακίων εισόδου, κτιρίων Διοίκησης, εξυπηρέτησης χρηστών, γραφείων, αποθηκών, χώρων υγιεινής, υποσταθμού, καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπορικών καταστημάτων, πολιτιστικού ενδιαφέροντος, μικρού ιατρείου, κλπ. Επιπλέον, προτείνεται η πρόβλεψη χώρου στάθμευσης οχημάτων χρηστών και επισκεπτών, καθώς και κατάλληλες διαμορφώσεις χερσαίων χώρων (πλακόστρωση, χώροι πρασίνου, καθιστικά, κλπ.).
Περιμετρικά της χερσαίας ζώνης του τουριστικού λιμένα δύναται να τοποθετηθεί περίφραξη. Επισημαίνεται ότι ο καθορισμός των κτιριακών εγκαταστάσεων (ως προς τις χρήσεις και τις απαιτούμενες επιφάνειες) και των διαμορφώσεων χερσαίων χώρων του τουριστικού λιμένα θα πραγματοποιηθεί κατά τη σύνταξη του Φακέλου Χωροθέτησης και δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσας τροποποίησης του Masterplan.
Κατεδάφιση Παλαιού Απεντομωτηρίου και δυνατότητα κατασκευής νέου κτιρίου Διοίκησης Ο.Λ.Κ. Α.Ε. στη θέση αυτού (μεταφορά από κτίριο εκτός χερσαίας ζώνης στο οποίο στεγάζονται σήμερα). Στο κτίριο, δύναται να στεγαστεί και η 2η Περιφερειακή Διοίκηση του Λιμενικού Σώματος. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπορικά καταστήματα, αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες και εξυπηρέτηση επιβατικού κοινού στο ίδιο κτίριο. Προσθήκη νέων χρήσεων στην περιοχή του Τελωνείου με αύξηση της δόμησης: πολιτιστικές δραστηριότητες, αναψυχή, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπορικά καταστήματα, γραφεία Υπηρεσιών & Λιμενικών Αρχών. Δυνατότητα για νέα υπόστεγα καταστημάτων κατά μήκος της παραλιακής οδού.