Ο τυχερός της υπόθεσης με αφορμή την παράσταση «Η βιογραφία του πατρογονικού»

 Ο τυχερός της υπόθεσης με αφορμή την παράσταση «Η βιογραφία του πατρογονικού»

 

 

Γράφει ο Θόδωρος Θεοδωρίδης

 

Από την πρώτη στιγμή που διάβασε τη «Βιογραφία του Πατρογονικού» της Μάγκυς Κριθαρέλλη ο Θοδωρής Γκόνης, πριν δύο χρόνια περίπου, καρφώθηκε στο μυαλό του η ιδέα να το ζωντανέψει και να του δώσει μια θεατρική μορφή όπως μόνον αυτός ξέρει να γεννά ωραία παραμύθια με ρηξικέλευθες οπτικοακουστικές προτάσεις.

Η πρώτη προσέγγιση ήταν η παράσταση να στηθεί και να ανεβεί μέσα στο ίδιο το σπίτι, την ιστορία του οποίου αφηγείται το βιβλίο. Ωστόσο για διάφορους λόγους, που δεν είναι της παρούσης, το εγχείρημα αυτό κατέστη ανέφικτο.

Ο Γκόνης όμως είχε πλέον «πληγεί» ανεπανόρθωτα από τον σφοδρό έρωτα με το κείμενο της Μάγκυς και ήδη έστηνε την παράσταση στο μυαλό του και δεν ήταν δυνατόν να ξεφύγει από το πεπρωμένο του.

Πριν ξεκινήσει όμως το πρακτικό μέρος της δουλειάς άρχισε την μελέτη. Για αρκετούς μήνες βυθίστηκε σε βιβλία και πηγές για την ιστορία της Καβάλας. Έμαθε νεράκι την διαδρομή αυτής της πόλης και των κατοίκων της τα τελευταία 150 χρόνια. Κι όταν πια ένιωσε έτοιμος να αρχίσει να δημιουργεί την παράστασή του, ήρθε σε επαφή με τον εγγονό τού πρώτου ιδιοκτήτη του σπιτιού που ζει στην Γερμανία από τον οποίο εξασφάλισε όχι μόνον πολύτιμα αρχεία και πληροφορίες αλλά και μια μακροσκελή συνέντευξη που διαφώτισε πολλά σημεία της ιστορίας του σπιτιού και πλούτηνε καταλυτικά τα όσα ενδιαφέροντα εξιστορούσε το βιβλίο της Μάγκυς. Κομμάτια αυτής της συνέντευξης μπήκαν εμβόλιμα στη ροή της παράστασης και βοήθησαν στην περεταίρω κατανόηση της ιστορίας του σπιτιού.

Το τελευταίο βήμα ήταν να βρει το κορίτσι που θα υποδυόταν την αφηγήτρια – Μάγκυ και το οποίο θα εξιστορούσε στους θεατές τα τεκτενόμενα στο βιβλίο. Στο σημείο αυτό ο Γκόνης στάθηκε πολύ τυχερός γιατί μετά από μια μακρά και πολυπληθή audition ανακάλυψε ένα διαμαντάκι που ακούει στο όνομα Ελένη Μαβίδου. Ένα νέο, δροσερό και εξαιρετικά ταλαντούχο κορίτσι που μπήκε πολύ γρήγορα στο πετσί του ρόλου και όχι μόνον απέδωσε με χάρη και συγκίνηση το ζουμί της ιστορίας αλλά έθεσε τα θεμέλια για μια πολλά υποσχόμενη θεατρική διαδρομή.

Με την Ελένη Μαβίδου λοπόν ως πρώτο βιολί, την πάντα ετοιμοπόλεμη και εξαιρετικά αξιόμαχη χρυσή εφεδρεία που ακούει στο όνομα Παύλος Σταυρόπουλος και άλλους πολύτιμους συνεργάτες (Τάσο Παλαιορούτα, Ανδρέα Γεωργιάδη, Στράτο Καλαφάτη, Κατερίνα Συμεωνίδου, Μιχάλη Αγγελίδη), ο Γκόνης ξεκίνησε αυτό το υπέροχο ταξίδι της προετοιμασίας μιας παράστασης που όχι απλώς αποζημίωσε με το παραπάνω τους θεατές αλλά προστέθηκε σαν μία ακόμη ανεκτίμητη ψηφίδα στην πλούσια διαδρομή του Θοδωρή Γκόνη στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας δείχνοντας -συν όλα τα άλλα- και τον ρόλο που οφείλουν να παίζουν τα Περιφερειακά θέατρα στις τοπικές κοινωνίες όπου ζουν και δραστηριοποιούνται.

Το εμπνευσμένο σκηνοθετικό εύρημα ενός πλαισίου στο σχήμα σπιτιού με τη μια πλευρά του να είναι μια τεράστια οθόνη όπου προβαλλόταν φωτογραφίες από την διαδρομή του σπιτιού, των ανθρώπων του αλλά και της Καβάλας μέσα στο χρόνο και το οποίο σπίτι γύριζε γύρω – γύρω ακολουθώντας τους χτύπους ενός αέναου ρολογιού της ιστορίας και της ίδιας της ζωής, έβαλε από την αρχή τους θεατές μέσα στο κλίμα της αφήγησης που την απέδωσαν με χάρη αλλά και συγκίνηση όπου έπρεπε και κυρίως όσο έπρεπε τόσο η Ελένη Μαβίδου και ο Παύλος Σταυρόπουλος όσο και η πολύ χαριτωμένη μικρούλα Κατερίνα Σεμερτζίδη στο σύντομο ρόλο που της είχε ανατεθεί.

Και αν θα έπρεπε να ξεχωρίσουμε μία επιπλέον αρετή από τις πολλές αυτής της παράστασης είναι το γεγονός ότι ο Γκόνης απέφυγε όπως ο διάβολος το λιβάνι τον λαϊκισμό στον οποίο είναι πολύ εύκολο να εξοκείλει κανείς αν επιμείνει στη συγκίνηση που εύλογα προκαλεί σε όλους η καταβύθιση στην ιστορία του τόπου και των ανθρώπων του.

Ποιος τελικά είναι ο πιο τυχερός σ’ αυτήν την υπόθεση. Ο Θοδωρής Γκόνης που με αφορμή και ιδέα αυτό το βιβλίο έστησε μια αριστουργηματική παράσταση ή η Μάγκυ Κριθαρέλλη που το έτσι κι αλλιώς εξαιρετικό βιβλίο της «Η βιογραφία του Πατρογονικού» έπεσε στα χέρια αυτού του πανάξιου μάστορα του θεάτρου και κέρδισε κι άλλες πωλήσεις και αναγνωσιμότητα;

Ούτε ο ένας ούτε η άλλη. Πιο τυχεροί είμαστε όλοι εμείς που διαβάσαμε το βιβλίο και στη συνέχεια είδαμε την παράσταση για να ανακαλύψουμε το μαγικό τρόπο που ένα κείμενο που μας άγγιξε τόσο πολύ έχει περιθώρια να μας αγγίξει ακόμη περισσότερο αρκεί να βρεθεί ο καλλιτέχνης – δημιουργός που θα εμπνευστεί απ’ αυτό και θα το πάει ακόμη παραπέρα μεταμορφώνοντάς το σε μια εξαιρετική παράσταση.

Η Καβάλα και όλοι εμείς πρέπει να νιώθουμε χαρούμενοι που η Μάγκυ Κριθαρέλλη, η φίλη μας, η γνωστή μας, ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, μας πρόσφερε ένα πολύτιμο δώρο με τη συγγραφή, την έκδοση και την κυκλοφορία του βιβλίου της αλλά συγχρόνως να είμαστε σε επιφυλακή και σε εγρήγορση να στηρίξουμε με κάθε τρόπο την πολύτιμη δουλειά που προσφέρει αφειδώλευτα στην πόλη μας αλλά και γενικότερα στον πολιτισμό και την τέχνη αυτός ο ακούραστος και ανεξάντλητος εργάτης του θεάτρου που λέγεται Θοδωρής Γκόνης.

Διαβάστε επίσης