Συνεχίζει τα παραληρήματα του ο Ερντογάν περί συνόρων της οθωμανικής αυτοκρατορίας και τη χιλιετή ιστορία του λαού του, βάζοντας στο πίνακα, ευθέως τη Βοσνία και το Ιράκ και εμμέσως πλην σαφώς και τη Θεσσαλονίκη για πολύ ευνόητους λόγους.Αναγκάσθηκαν να συνθηκολογήσουν στη Λωζάνη, ωστόσο επισημαίνει ότι άλλη η ψυχολογία του 1920 και άλλη του 2016.
Όντως εμείς που γεννήθηκαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας στη Τραπεζούντα και στη Νικόπολη του Πόντου,στους Επιβάτες της Ανατολικής Θράκης, στην Ίμβρο και στο Αιβαλί, όπως και όλοι πιστεύουμε οι απόγονοι των προσφύγων του 1922, έχουμε το 2016 μία ψυχολογία μη λησμοσύνης. Θυμόμαστε τις διηγήσεις και τις αναμνήσεις τους, που κράτησαν ζωντανές και τις μετέφεραν από τις πατρίδες τους και όσο μπορούμε τις μεταφέρουμε αυτές και στα παιδιά μας και ευχόμαστε να τις μεταφέρουν και αυτά στα δικά τους, προκειμένου η ιστορία να παραμείνει ζώσα.
Στο δρόμο από Καβάλα προς Θεσσαλονίκη, σταμάτησα σ’ ένα parking μεγάλου καταστήματος στην Εγνατία οδό, όπου είδα ότι είχε στηθεί ένας αυτοσχέδιος χορός, από εκατοντάδες ανθρώπους, κυρίως νέες και νέοι. Βλέποντας τη ποντιακή λύρα και τα νταούλια, κατάλαβα πως ήταν Πόντιοι. Πλησιάζοντας περισσότερο διαπίστωσα και μετά από διάλογο που είχα μαζί τους, ότι όλοι τους ήταν Πόντιοι από διάφορες περιοχές της Αττικής, οι οποίοι είχαν έρθει και είχαν λάβει μέρος στο 12ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών χωρών που είχε πραγματοποιηθεί στην Ξάνθη την προηγουμένη ημέρα Σάββατο 8-10-2016. Μετά το τέλος του υπαίθριου χορού, μπήκαν στα άνω των δέκα λεωφορεία που τους είχαν μεταφέρει και συνέχισαν το προορισμό τους για την Αθήνα. Ωστόσο συγκινούμε και τώρα όπως και τότε, όταν θυμούμαι το γνήσιο πάθος, την αγάπη και τη πίστη με την οποία όλοι τους συμμετείχαν στο κύκλειο χορό τους, αυθορμήτως αλλά και με πλήρη συνείδηση της ιστορίας , της παράδοσης και της κληρονομιάς, των οποίων σήμερα αυτές οι νέες και αυτοί οι νέοι φέρουν.
Πανελληνίως υπάρχουν αμέτρητοι σύλλογοι προσφυγογενείς, οι οποίοι πράττουν τα αντίστοιχα και αυτό το γεγονός της διατήρησης, εντός της διαχρονίας, της συλλογικής μνήμης εμπράκτως με παρεμφερείς και άλλες εκδηλώσεις, μας καθιστά βεβαίους, ότι όλοι αυτοί οι αυθεντικοί απόγονοι εκείνου του βίαιου εκριζωμού προσφυγικού κύματος, διέπονται από την ίδια ψυχολογία της μη λησμοσύνης. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η Αλήθεια διατηρείται αναλλοίωτη εντός της αιωνιότητος.
Εμείς δεν θα επικαλεσθούμε τα σύνορα της αυτοκρατορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ούτε την ιστορία χιλιετιών του λαού μας, διότι η ιστορία μας διδάσκεται παγκοσμίως, όπως και η αρχαία ελληνική γλώσσα.
Αυτή η ψυχολογία μας, προερχόμενη από τα βάθη των αιώνων, αυτή η ιδρυτική ψυχολογία της Ιστορίας, στο σύμπαντα Χώρο και Χρόνο παραμένει μία σταθερή παρακαταθήκη στις γενιές που έπονται και εάν για τον Ερντογάν η χώρα του πήρε μία “ανάσα” από το 1920 έως σήμερα, η δική μας ανάσα είναι αέναη,ατελεύτητη, αχώρητη, αιώνια,διηνεκής και ανέκπτωτη, διότι τα πνευμόνια που έχει αυτή η χώρα, χωρούν όλο τον αέρα του σύμπαντος κόσμου ορατού και αοράτου, ως μία μεγάλη ευλογία και ως ένα άρρητο θαύμα, όπως και η Ιστορία, ο Τόπος και ο Χρόνος διδάσκουν.
Καθώς η Ιστορία γηράσκει και καθώς ο χρόνος και ο χώρος προχωρούν, παραμένοντας στάσιμοι, όσοι δεν διδάσκονται από αυτό το γήρας και από αυτό το διάβα, παύουν αυτονοήτως να είναι σώφρονες και εχέφρονες και σε αυτή τη περίπτωση καθίστανται πολύ επιεικώς ανυπόστατοι.
Ευχόματσε μία καλή 28η Οκτωβρίου.
“[….] Εἶναι ἀναρίθμητα τὰ παραδείγματα ποὺ δείχνουν ὅτι Ταγοὶ καὶ ἁπλοὶ στρατευόμενοι τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας πάλεψαν καὶ μὲ τὸ ντουφέκι στὸ χέρι στὸ πλευρὸ τοῦ Λαοῦ καὶ ὅτι μοναστήρια καὶ μοναστήρια εἶχαν μεταβληθεῖ σὲ μπαρουταποθῆκες καὶ λαϊκὰ φρούρια.
* * *
Στὰ χρόνια της χιτλεροφασιστικῆς ὑποδούλωσης στὴν Ἑλλάδα, παρὰ τὴν οὐσιαστικὴ ἀντίδραση τῆς κεφαλῆς τῆς Αὐτοκέφαλης Ἐκκλησίας, ποὺ συνέχιζε τὴν προδοτικὴ καὶ ἀντιλαϊκὴ στάση της κατὰ τὴν περίοδο τῆς τεταρτοαυγουστιανῆς δικτατορίας, ἕνα μεγάλο μέρος τοῦ Κλήρου τάχθηκε στὸ πλευρὸ τοῦ Λαοῦ καὶ πολέμησε μαζί του.[….]”
( Νίκος Ζαχαριάδης Ορθοδοξία “Μπαρουταποθήκες και λαικά φρούρια τα Μοναστήρια κατά το 1821” Εφημερίδα “Ριζοσπάστης” 9-9-1945 σελ. 1η)
Γιώργος Καλεάδης
Πρόεδρος Πυρικαύστου Ελλάδας