Τα βλέμματα στρέφονται πλέον όλο και περισσότερο στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης λόγω των μεγάλων επενδύσεων που έχει καταφέρει να προσελκύσει, με ισχυρές επιχειρήσεις να αναπτύσσουν σημαντική δραστηριότητα, αλλά και των αναπτυξιακών έργων, όπως η αξιοποίηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και η Εγνατία Οδός.
Η στρατηγική θέση της ΑΜΘ και οι υψηλής ποιότητας υποδομές που διαθέτει μετατρέπουν την περιοχή από ακριτική περιφέρεια, σε πύλη όχι μόνον της Ελλάδας, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνορεύει με δύο χώρες, ωφελείται τα μέγιστα από την οικονομική άνοδο της Βουλγαρίας, βρίσκεται σε εγγύτητα με τις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης και της Τουρκίας και είναι πύλη για το Διεθνές Εμπόριο.
Η ΑΜΘ είναι μια περιοχή που βρίσκεται στο επίκεντρο πολλαπλών πρωτοβουλιών τόσο από φορείς σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και από ιδιώτες επιχειρηματίες και αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στην προσέλκυση επενδύσεων τα επόμενα χρόνια. Η Περιφέρεια έχει τα εγγενή συστατικά αλλά και την ώθηση από ευνοϊκούς εξωγενείς παράγοντες προκειμένου να γίνει το επόμενο success story της Ελλάδας, ενώ οι προοπτικές αναμένονται εξαιρετικά θετικές την προσεχή δεκαετία.
Νέες ευκαιρίες και εποχή για τη Θράκη
Στην περιοχή υλοποιούνται ιδιαίτερα σημαντικές επενδύσεις, ενώ η κοινοτική χρηματοδότηση, σε συνδυασμό με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης πρόκειται να απογειώσουν τις προοπτικές της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης σε διάφορους τομείς όπως ενέργεια, μεταφορές, τουρισμός, retail/real estate, αγροτική παραγωγή.
Η Περιφέρεια ξεχωρίζει για τις καλά οργανωμένες βιομηχανικές περιοχές (ΒΙΠΕ), με σύγχρονα δίκτυα μεταφοράς, ύδρευσης κι ενέργειας, όπως και για την αγροτική παραγωγή σημαντικής προστιθέμενης αξίας που εκμεταλλεύεται την άφθονη παρουσία υδάτων σε συνδυασμό με γαίες πολύ ψηλής παραγωγικότητας.
Τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της Περιφέρειας είναι ιδιαίτερα δυναμικά με ξεχωριστό παράδειγμα της Ξάνθης που έχει πανελλαδικά τον υψηλότερο δείκτη νέων μέχρι 14 ετών σε σχέση με τον πληθυσμό άνω των 65.
Λόγω εξάλλου, της μοναδικής γεωπολιτικής θέσης της, από την περιοχή διέρχονται τρεις βασικοί ενεργειακοί αγωγοί, ήτοι ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP), ο ελληνο-βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός (IGB) και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας «ΠΟΣΕΙΔΩΝ».
Περίοπτη θέση στην λίστα των ενεργειακών projects, που στηρίζονται στην ισχυρή γεωπολιτική θέση της Θράκης και της ευρύτερης περιοχής, έχουν ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, το εργοστάσιο φυσικού αερίου της ΔΕΗ, όπως και τα οκτώ γεωθερμικά πεδία από τα οποία τα περισσότερα αξιοποιούν ιδιώτες.
Βασικό κομμάτι του παζλ των αναπτυξιακών προοπτικών της ΑΜΘ είναι τα δύο αεροδρόμια (Καβάλας και Αλεξανδρούπολης), η Εγνατία Οδός και τα λιμάνια. Ιδίως σε ό,τι αφορά τα τελευταία δύο assets, η εν εξελίξει διαδικασία ιδιωτικοποίησής τους, εκτιμάται ότι θα πολλαπλασιάσει την προστιθέμενη αξία τους για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.
Όπως δε έχει αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, κ. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης «τρέχουν» και ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τέσσερα οικονομικά funds, επισημαίνοντας πως μέχρι το τέλος του χρόνου η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί.
Η ΑΜΘ εμφανίζει ξεχωριστό αποτύπωμα και στον τομέα του τουρισμού. Πέρα από το φυσικό πλούτο της οροσειράς της Ροδόπης και τα παγκοσμίου φήμης δέλτα των ποταμών Έβρου και Νέστου καθώς και τη λίμνης Βιστωνίδας, η ακτογραμμή μήκους 150χλμ από την Καβάλα μέχρι την Αλεξανδρούπολη αποτελεί τον προορισμό επιλογής για την οικονομικά ανερχόμενη και εξαιρετικά δυναμική δεξαμενή τουριστών προερχόμενων από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.
Οι νέοι κάθετοι οδικοί άξονες που ενώνουν τα παράλια της Περιφέρειας με την ευρύτερη περιοχή και κυρίως με τη Βουλγαρία συνεχώς επεκτείνονται και την φέρνουν πιο κοντά σε μια νέα υπερπολλαπλάσια δεξαμενή πληθυσμού με σημαντικά υψηλό οικονομικό προφίλ. Το φαινόμενο αυτό έχει αυξήσει σημαντικά τη ζήτηση για κατοικίες και τουριστικές υποδομές, τάση που και ήδη φαίνεται να συμπαρασύρει τη ζήτηση ποιοτικών εμπορικών προορισμών και συναφών χρήσεων.
Τέλος, η εκμετάλλευση του αεροδρομίου της Καβάλας από την Fraport και το έντονο ενδιαφέρον της εταιρείας για το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω την ανάπτυξη της περιοχής σε τουριστικό και εμπορικό επίπεδο.
Πετυχημένα case studies
H Ανατολική Μακεδονία και Θράκη έχει ακόμη να επιδείξει απτά παραδείγματα επιχειρηματικής αριστείας. Περιλαμβάνουν την εξαγωγική υπερδύναμη των Πλαστικών Θράκης (διαθέτει δίκτυο πωλήσεων σε 80 χώρες και εξυπηρετεί 1.800 πελάτες διεθνώς), την Japan Tobacco International η οποία προχώρησε σε μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές βιομηχανικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα, ύψους 30 εκατ. δολ. μέχρι τα τέλη του 2020, τρεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες μαρμάρου παγκοσμίως -, FHL Κυριακίδης, Παυλίδης Μάρμαρα – Γρανίτες και Stone Group International τη Raycap που δημιουργεί κάθε χρόνο νέες θέσεις εργασίας υψηλού επιπέδου και τη Sunlight που σχεδιάζει μία νέα επένδυση στην περιοχή. Αξίζουν να αναφερθούν και τα αιολικά πάρκα των εταιρειών Τέρνα, ΕΛΛΑΚΤΩΡ και Κοπελούζου.
Flamingo: Μια επιτυχημένη επένδυση στο retail/real estate
Στα επιτυχημένα success stories ανήκει και το εμπορικό πάρκο Flamingo που βρίσκεται σε κομβικό σημείο για την εξυπηρέτηση όλης της Περιφέρειας. Εγκαινιάστηκε το 2011 και πλέον αποτελεί την πρώτη επιλογή των μεγάλων εθνικών και διεθνών αλυσίδων για τη δημιουργία “flagship” καταστημάτων που απευθύνονται στο κοινό της Θράκης αλλά και της νότιας Βουλγαρίας. Το εμπορικό πάρκο καταλαμβάνει έκταση 85.000 τ.μ., ενώ διαθέτει 12 βασικούς μισθωτές, όπως η υπεραγορά Σκλαβενίτη, Praktiker Nike, Adidas , H&M και άλλες γνωστές αλυσίδες ένδυσης – υπόδησης.
Το Flamingo έχει θεμελιώδη πλεονεκτήματα για την μετα-covid εποχή καθώς είναι ένα εμπορικό πάρκο με υπαίθριους κοινόχρηστους χώρους και μεγάλα, ευρύχωρα καταστήματα που λειτουργούν με υψηλά πρότυπα ασφάλειας και υγιεινής, διαθέτει δηλαδή όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν έναν ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό -ιδιαίτερα υπό τις τρέχουσες συνθήκες.
Χαρακτηριστικό της ελκυστικότητας και της δεσπόζουσας θέσης του Flamingo στην ευρύτερη αγορά της Θράκης είναι ότι από τον Μάρτιο του 2021 το εμπορικό πάρκο έχει πλέον πληρότητα 99%, καθώς η Adidas Hellas μίσθωσε κατάστημα επιφάνειας 550 τ.μ. για τη δημιουργία ενός υπερτοπικού καταστήματος.
Καταλήγοντας, είναι προφανές ότι η ΑΜΘ βρίσκεται στο κατώφλι μιας ενδεχομένως «χρυσής δεκαετίας» ωθούμενη από την διεθνή γεωπολιτική συγκυρία, και εκμεταλλευόμενη τα εγγενή χαρακτηριστικά της και την δραστηριοποίηση της σε οικονομικούς τομείς που είναι πλέον παγκοσμίως επίκαιροι.
πηγή: kathimerini.gr