• 24 Απριλίου 2024,

Συνέντευξη Χρήστου Μέτιου: Ο λόγος που ζητώ την ψήφο των πολιτών της ΑΜΘ

 Συνέντευξη Χρήστου Μέτιου: Ο λόγος που ζητώ την ψήφο των πολιτών της ΑΜΘ

Τους βασικούς άξονες του σχεδίου του για την επιστροφή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία καταθέτει στη συνέντευξή του στη Voria.gr o περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος, δηλώνοντας «παρών» για τις επερχόμενες περιφερειακές εκλογές.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ; Πώς εξελίσσεται η διαδικασία με τις προσκλήσεις των σχετικών προγραμμάτων;

Απάντηση: Πεποίθησή μας είναι ότι η ανάπτυξη σήμερα μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων και την ενδυνάμωση της επιχειρηματικότητας. Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ειδικά, που βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης των Περιφερειών της χώρας όσον αφορά στο κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν, έχει ανάγκη από εξωστρεφείς και δυναμικές επιχειρήσεις. Για αυτό έχουμε θέσει την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ψηλά στην αναπτυξιακή μας ατζέντα. Σημαντικό εργαλείο σε αυτή μας την προσπάθεια είναι η Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης που στοχεύει στη συνεργασία των τοπικών επιχειρήσεων με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στη διεθνή αγορά.

Ήδη η πρόκληση που εκδώσαμε για τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων στον κλάδο των χημικών και πολυμερών υλικών έχει ολοκληρωθεί, ενώ οι αντίστοιχες προσκλήσεις για τους κλάδους των μαρμάρων και άλλων μη μεταλλικών ορυκτών καθώς και του ηλεκτρονικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού βρίσκονται σε φάση αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. Την ίδια ώρα, διαθέτουμε πόρους από το Επιχειρησιακό μας Πρόγραμμα για την ενίσχυση του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ ώστε να παρέχονται με ευνοϊκούς όρους δάνεια στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Περιφέρειάς μας ενώ ενισχύουμε και τον νέο αναπτυξιακό νόμο.

Το προσεχές διάστημα τέλος, θα εκδώσουμε πρόσκληση για τη δημιουργία θερμοκοιτίδων νέων επιχειρήσεων όπως επίσης για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων με την οποία θα στηρίξουμε τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία και τη γνώση.

Ερώτηση: Με εξαίρεση τη Θάσο, την Καβάλα και τη Σαμοθράκη, υπάρχουν πολλές άλλες περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, που παρότι διαθέτουν είτε φυσικό κάλλος είτε μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά, δεν έχουν καταφέρει να αναδειχθούν ως τουριστικοί προορισμοί. Με ποιους τρόπους η περιφέρειά σας επιχειρεί να αλλάξει αυτή την κατάσταση;

Απάντηση:  Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία με τα οποία μπορεί να χτίσει μια ελκυστική τουριστική ταυτότητα. Στόχος της πολιτικής μας για τον τουρισμό είναι να αναδείξουμε τo σύνολο της Περιφέρειάς μας ως ένα ενιαίο και αναγνωρίσιμο σύνολο το οποίο προτείνει στους επισκέπτες της ένα ευρύ φάσμα επιλογών και εμπειριών. Βασικά στοιχεία αυτής της νέας, κοινής ταυτότητας που διαμορφώνουμε είναι δύο: η ιστορία και ο πολιτισμός από τη μια μεριά, και το φυσικό περιβάλλον από την άλλη. Σε ό,τι αφορά στην ιστορία και στον πολιτισμό, ένα εμβληματικό στοιχείο της Περιφέρειάς μας είναι η αρχαία Εγνατία Οδός, η ρωμαϊκή Via Egnatia, που για αιώνες αποτελούσε τον κεντρικό άξονα που ένωνε τη Δύση με την Ανατολή. Στη μακραίωνη ιστορία μας άλλωστε, η περιοχή μας είχε αυτόν ακριβώς το ρόλο, ήταν πέρασμα και σημείο διασταύρωσης χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων.

Σήμερα λοιπόν, με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων που βρίσκονται κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού, ενοποιούμε την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη στη βάση της κοινής μας ιστορικής κληρονομιάς και δημιουργούμε μια ενιαία πολιτιστική διαδρομή με σημαντικά μνημεία και τοποθεσίες, η οποία ξεκινά από την Καβάλα και τη Δράμα στα δυτικά, περνά από τα δύο νησιά μας, τη Θάσο και τη Σαμοθράκη, συνεχίζει στην Ξάνθη, τα Άβδηρα, την Κομοτηνή, τη Μαρώνεια, τη Μάκρη και την Αλεξανδρούπολη και καταλήγει ανατολικά και βόρεια στο Σουφλί, το Διδυμότειχο και την Ορεστιάδα. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλουμε στην ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη αξιοποιώντας το πολιτιστικό κεφάλαιο ολόκληρης της Περιφέρειας. Κάτι αντίστοιχο θέλουμε να πετύχουμε και στον τομέα του φυσικού περιβάλλοντος. Σημαντική θέση έχουν οι προστατευόμενες περιοχές και τα τέσσερα εθνικά πάρκα της Περιφέρειάς μας και ιδιαίτερα τα δάση του ορεινού όγκου, οι λίμνες και λιμνοθάλασσες, οι ποταμοί, οι εκβολές και τα Δέλτα τους (1. το Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς Λευκίμμης Σουφλίου, 2. το Εθνικό Υγροτοπικό Πάρκο Δέλτα Έβρου, 3. το Εθνικό Πάρκο ΑΜΘ -Νέστος, Βιστωνίδα, Ισμαρίδα- και 4. το Εθνικό Πάρκο Οροσειράς Ροδόπης).Για την ανάδειξη και αξιοποίηση του περιβαλλοντικού μας κεφαλαίου διαμορφώνουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων στη ζώνη του ποταμού Νέστου και της οροσειράς της Ροδόπης.  Με το σχέδιο αυτό στοχεύουμε στην ανάπτυξη των τουριστικών δυνατοτήτων των ορεινών οικισμών στο βόρειο τμήμα της Περιφέρειάς μας, στη δημιουργία διαδρομών που θα αναδείξουν τον φυσικό πλούτο της περιοχής καθώς και στην ενίσχυση των βασικών υποδομών πρόσβασης αλλά και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος.Με τα δύο αυτά ολοκληρωμένα σχέδια, τα οποία θα λειτουργούν συμπληρωματικά, όπως επίσης με όλες τις δράσεις προβολής και δικτύωσης που πραγματοποιούμε, τις Εκθέσεις και τα Φεστιβάλ που διοργανώνουμε και συμμετέχουμε, επιδιώκουμε την ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας.

Ερώτηση: Γιατί υπήρξε σημαντική καθυστέρηση στην αξιοποίηση βασικών υποδομών της περιοχής σας (λιμάνια, αεροδρόμια);

Απάντηση: Ένα από τα μεγαλύτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Περιφέρειάς μας είναι η γεωγραφική της θέση. Η θέση αυτή ευνοούσε πάντοτε την επικοινωνία των ανθρώπων, των ιδεών και των εμπορευμάτων και ήταν αυτή που διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό τον ιστορικό χαρακτήρα της περιοχής μας ως περάσματος και ως σημείου διασταύρωσης πάνω σε σημαντικούς χερσαίους και θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους. Σήμερα, η υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών όπως η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της, η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η αναβάθμιση των διμερών μας σχέσεων με την Τουρκία και η κατασκευή νέων δικτύων μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ και τα δίκτυα που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν στο μέλλον, έχουν δώσει στην περιοχή μας τον ρόλο της πύλης εισόδου προς τη βαλκανική και ευρωπαϊκή ενδοχώρα. Για να μπορέσουμε όμως να αξιοποιήσουμε πλήρως την προνομιακή γεωγραφική θέση μας πρέπει να υλοποιηθούν σημαντικά έργα υποδομής. Το στοίχημα εν προκειμένω είναι η ανάπτυξη των λιμανιών μας, η ανάπτυξη των αεροδρομίων μας, η σύνδεσή τους με τους οδικούς άξονες και το σιδηροδρομικό δίκτυο και η περαιτέρω σύνδεση όλων αυτών με τις πύλες εισόδου στην Περιφέρειά μας, οι οποίες είναι ταυτόχρονα και πύλες εισόδου στη χώρα. Την ευθύνη όμως για τα έργα αυτά έχει η κυβέρνηση. Σε αυτό το πλαίσιο, ιεραρχήσαμε οκτώ απαραίτητα και ώριμα έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα, τα γνωστοποιήσαμε στην κυβέρνηση και πετύχαμε να εγκριθούν τρία από αυτά, και συγκεκριμένα η αναβάθμιση του λιμένα Αλεξανδρούπολης και η αξιοποίηση της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, η αναβάθμιση του εμπορικού και του επιβατικού λιμένα Καβάλας και η μελέτη και η κατασκευή του νέου συνοριακού σταθμού στους Κήπους Έβρου.  Πρόσφατα θετικές υπήρξαν οι εξελίξεις αναφορικά με την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, ενώ παλαιότερα σας θυμίζω ότι ανακοινώθηκε από τους πρωθυπουργούς της Ελλάδας και της Βουλγαρίας η συμφωνία για την κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Εμείς από την πλευρά μας, αναγνωρίζουμε τη σπουδαιότητα των έργων αυτών και στηρίζουμε την υλοποίησή τους. Όπως επίσης στηρίζουμε και διεκδικούμε την κατασκευή και όλων των άλλων έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών και της ενέργειας τα οποία έχει ανάγκη η Περιφέρειά μας προκειμένου να διαδραματίσει τον ρόλο που της αξίζει, π.χ. οι οδικοί άξονες Δράμα-Καβάλα και Ξάνθη-ελληνοβουλγαρικά σύνορα, η περιφερειακή οδός της Αλεξανδρούπολης, η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο ή ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας.

Ερώτηση: Έχετε δηλώσει ότι θα είστε εκ νέου υποψήφιος για τη θέση του περιφερειάρχη. Γιατί να σας ψηφίσουν ξανά οι πολίτες της περιφέρειάς σας;

Απάντηση: Η οικονομική κρίση μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πως το αναπτυξιακό μοντέλο που εφαρμόστηκε για χρόνια στην περιοχή μας δεν είχε στέρεες βάσεις.Έγιναν βέβαια βήματα προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης, απορροφήθηκαν σημαντικοί πόροι, δεν υπήρξε ποτέ όμως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για πραγματική ανάπτυξη στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Σήμερα, που πλέον κρατικά χρήματα για επενδύσεις δεν υπάρχουν και απέχουμε ακόμα πολύ από την ουσιαστική επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και της πραγματικής ανάπτυξης, οφείλουμε σε τοπικό επίπεδο, μεθοδικά και στοχευμένα να επιλέγουμε τις δράσεις και τα έργα εκείνα που θα συμβάλουν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας. Οφείλουμε να αξιοποιούμε πιο αποτελεσματικά τους πόρους που διαχειριζόμαστε, να δημιουργούμε ευνοϊκές προϋποθέσεις για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, να αναζητούμε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και, το κυριότερο, να επενδύουμε στους τομείς εκείνους που συνθέτουν το πραγματικό πλεονέκτημα της περιοχής μας. Τον περασμένο Νοέμβριο, συμπληρώνοντας ένα χρόνο από την εκλογή μου στη θέση του Περιφερειάρχη, παρουσίασα στους φορείς της Περιφέρειας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη της περιοχής μας. Ένα σχέδιο για μια ανοιχτή και δυναμική Περιφέρεια η οποία έχει συγκεκριμένους στόχους, θέτει προτεραιότητες στον αναπτυξιακό της σχεδιασμό, επιδιώκει τη συμμετοχή και τη συνεργασία όλων και βασίζεται στην υπευθυνότητα. Το σχέδιο αυτό διαμορφώθηκε μέσα από συσκέψεις, διαβουλεύσεις, επισκέψεις και συναντήσεις με όλους τους τοπικούς φορείς. Βασίστηκε στο έργο του αείμνηστου Περιφερειάρχη Γιώργου Παυλίδη, το έχουμε όμως εμπλουτίσει με νέες ιδέες και δράσεις και παραμένει ακόμα και σήμερα ανοικτό σε νέες προτάσεις. Ζητώ λοιπόν την ψήφο των πολιτών της Περιφέρειας για να μπορέσω να φέρω εις πέρας το έργο που έχω αναλάβει απέναντι στον τόπο, τους πολίτες και την παράταξη της Περιφερειακής Αναγέννησης. Στην πολιτική μου διαδρομή άλλωστε υπήρξα πάντα παρών στους αγώνες.

Διαβάστε επίσης