Υπέρ του Ε61 αλλά με σίγουρη προστασία του περιβάλλοντος

 Υπέρ του Ε61 αλλά με σίγουρη προστασία του περιβάλλοντος

Ενημερωτική συνάντηση με θέμα τον οδικό άξονα Ε61 που θα ενώσει τη Δράμα με την Καβάλα πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο πολιτιστικό κέντρο Σταυρού Αμυγδαλεώνα, κατόπιν πρωτοβουλίας του πολιτιστικού συλλόγου της περιοχής. Παρόντες ήταν οι αντιδήμαρχοι Ανέστης Τσουρουκίδης και Ζήσης Μπόνιας, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ Νίκος Ξανθόπουλος, καθώς και οι επικεφαλείς των δημοτικών παρατάξεων που άκουσαν και συζήτησαν τις αντιρρήσεις των κατοίκων για το τμήμα του δρόμου Σταυρός Αμυγδαλεώνα- Άγιος Σίλας. Στη συνάντηση δεν παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της Εγνατίας Οδού ΑΕ.

Συμφωνήθηκε η συζήτηση να συνεχιστεί στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Το πρωί της Τρίτης από το ραδιόφωνο της ΠΡΩΙΝΗΣ εξέφρασαν τις απόψεις τους ο αντιδήμαρχος Ανέστης Τσουρουκίδης, ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Αμυγδαλεώνα Δημήτρης Πουρσαϊτίδης, ο πρώην δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής και ο επικεφαλής της παράταξης «Ο τόπος της ζωής μας» Μάκης Παπαδόπουλος.

Ο αντιδήμαρχος Ανέστης Τσουρουκίδης σχολίασε από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ τη συνάντηση και το αποτέλεσμά της δηλώνοντας: «Κατά την έναρξη της συναντήσεως εκφράστηκαν από τον πρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου Σταυρού Παναγιώτη Παπαδόπουλο οι ανησυχίες του και φυσικά οι ανησυχίες όλων των κατοίκων, τις οποίες βεβαίως και συμμεριζόμαστε. Γι’ αυτό και όλοι ζητήσαμε μια άλλη όδευση του άξονα διότι εάν εφαρμοστεί η προτεινόμενη, τότε όλη η δεξιά πλευρά του σημερινού δρόμου από το Σταυρό έως τον Άγιο Σίλα θα μετατραπεί σε κρανίου τόπο. Πέραν δηλαδή του γεγονότος ότι θα περνά πάνω από τα σπίτια του Σταυρού θα καταστρέψει και το δάσος της περιοχής.

Προσωπικά, πείστηκα ότι θα πρέπει να αλλάξει η όδευση του άξονα όταν διαπίστωσα το μέγεθος της όχλησης και της καταστροφής που θα προκαλέσει. Όσοι παραβρεθήκαμε στη συνάντηση της Δευτέρας ζήσαμε το πρόβλημα που ανέκυψε για τους κατοίκους της περιοχής. Ως επαγγελματίας αυτοκινητιστής πρεσβεύω ότι ένας νέος οδικός άξονας από τον Προμαχώνα είναι απαραίτητος. Ωστόσο, εκτιμώ ότι θα πρέπει να χαραχθεί μια διαφορετική όδευση από την πίσω πλευρά έστω κι αν το κόστος κατασκευής αυξηθεί ελαφρώς. Δε θα πρέπει επομένως να θυσιαστεί όλο το περιαστικό δάσος και η ζωή των κατοίκων. Βεβαίως, την τελική χάραξη θα μας την πει η Εγνατία Οδός, τα καρότα όμως για τις εδαφολογικές μελέτες ας τα πάρει από την άλλη πλευρά».

ΝΑΙ ΣΤΟΝ ΑΞΟΝΑ – ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΟΔΕΥΣΗ

Ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Αμυγδαλεώνα Δημήτρης Πουρσαϊτίδης σχετικά με το ίδιο θέμα παρατήρησε: «Το τοπικό συμβούλιο δεν είναι αντίθετο με την κατασκευή του οδικού άξονα που θα αποδειχθεί χρήσιμος και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του τόπου. Απλά, είμαστε αντίθετοι στην προτεινόμενη όδευση. Εναλλακτικές χαράξεις υπάρχουν που ίσως να κοστίζουν περισσότερο, ωστόσο θα είναι κρίμα να καταστραφεί το περιαστικό μας δάσος, που είχε φυτευθεί από τους κατοίκους προ 50ετιας και είχε προστατευθεί από την καταστροφική πυρκαγιά του 1985.

Ειδικοί σαφώς και δεν είμαστε, με τις λίγες γνώσεις όμως που διαθέτουμε στο τοπικό συμβούλιο προτείναμε είτε τη μεταφορά της όδευσης στην αμέσως επόμενη βουνοπλαγιά προς το ιδιωτικό ΚΤΕΟ όπου η έκταση είναι θαμνώδης, είτε την κατασκευή τούνελ πάλι στην ίδια βουνοπλαγιά, είτε τη χρήση της παλιάς εθνικής οδός Ελευθερούπολης – Καβάλας ως κλειστού αυτοκινητόδρομου. Σύμφωνα με όσα ακούσαμε ο δρόμος θα περάσει από τα Τενάγη και κάτω από τον περιφερειακό δρόμο των Κρηνίδων και από τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων. Ο χάρτης της Εγνατίας Οδού ΑΕ που χρησιμοποιήθηκε μας έδειξε ότι ο δρόμος θα περάσει ανάμεσα από την αντιπυρική ζώνη και τα σπίτια του Σταυρού».

ΕΝΑ ΤΟΥΝΕΛ ΠΟΥ ΘΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΠΑΛΗΟΥ

Ο επικεφαλής της παράταξης «Ανοιχτή Πόλη» και πρώην δήμαρχος Καβάλας Κωστής Σιμιτσής, αναφερόμενος στην ενημερωτική συνάντηση και γενικότερα στο θέμα επεσήμανε: «Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι το θέμα της κατασκευής και της όδευσης του Ε61 είναι αποφασισμένο. Ο δρόμος φτάνει στο ιδιωτικό ΚΤΕΟ και προφανώς παρακάμπτει όλα τα χωριά χωρίς να επηρεάζει το στρατιωτικό αεροδρόμιο Αμυγδαλεώνα.

Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας είναι τεραστίων προοπτικών και δυνατοτήτων διότι θα συνδέει την κεντρική και ανατολική Ευρώπη με το καβαλιώτικο λιμάνι, τις ακτές μας, τα ξενοδοχεία μας και με το νησί της Θάσου. Άρα, είναι ένας δρόμος που θέλουμε οπωσδήποτε να κατασκευαστεί, διότι θα αυξήσει την κυκλοφορία από και προς την Καβάλα. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι ένας δρόμος προδιαγραφών Εγνατίας. Όπως μας εξήγησαν οι μηχανικοί, οι προδιαγραφές οδηγούν σε ειδικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Αν πουν δηλαδή ότι θέλουν να κατασκευάσουν ένα τούνελ που θα οδηγεί στον Άγιο Σίλα αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να κατασκευαστεί και μια γέφυρα περίπου από το ύψος του Πολύστυλου, κάτι που τεχνικά μάλλον είναι αδύνατο.

Εκείνο που εγώ ζήτησα επανειλημμένα από το Τεχνικό Επιμελητήριο είναι να εξετασθούν άλλες λύσεις. Προκειμένου όμως το ΤΕΕ ΑΜ να αρχίσει την ενασχόλησή του με το θέμα σίγουρα θα πρέπει να προσκληθεί και να ζητηθεί η τεχνική του συμβουλή. Μέχρι στιγμής κάτι παρόμοιο δεν έχει συμβεί από τους εμπλεκόμενους φορείς, δηλαδή τους δήμους Δράμας και Καβάλας, τις δύο αντιπεριφέρειες Δράμας και Καβάλας, άρα και γενικότερα την περιφέρεια ΑΜΘ.

Από κοινού με τον πολιτικό μηχανικό Θόδωρο Μουριάδη, που δεν έχει εξειδικευμένες όμως γνώσεις για μεγάλα οδικά έργα, σκεφτήκαμε μια εναλλακτική λύση η οποία παρόλα αυτά θα είναι ακριβή. Ας διερευνηθεί δηλαδή ως ενδεχόμενο η κατασκευή ενός τούνελ περίπου από το ύψος του ΚΤΕΟ έως τον κόμβο του Παληού. Έτσι ο Ε61 θα προσεγγίζει και στις τουριστικές περιοχές της Καβάλας. Ο προαναφερόμενος κόμβος Παληού αν και έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 80% παρόλα αυτά η Εγνατία για δικούς της λόγους δεν τον έχει αποπερατώσει ώστε να τον δώσει σε χρήση. Εάν δεν αλλάξει η όδευση και ο δρόμος περάσει δίπλα από τα σπίτια του Σταυρού τότε θα προκύψουν ποικίλα προβλήματα».

ΠΡΩΤΑ ΕΚΤΕΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΙ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟΦΑΣΗ

Για μία γόνιμη συζήτηση σχετική με το θέμα έκανε λόγο στις δηλώσεις του ο επικεφαλής της παράταξης «Ο τόπος της ζωής μας» Μάκης Παπαδόπουλος, που συμπλήρωσε: «Όταν υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης της δημοτικής αρχής και των παρατάξεων, όταν οι κάτοικοι είναι τρομοκρατημένοι δύσκολα μπορεί να διεξαχθεί μια ουσιαστική και σε βάθος ανάλυση του θέματος. Εκτιμώ ότι εξαιτίας ολιγωρίας της δημάρχου, που δεν έφερε σε επαφή την Εγνατία Οδό ΑΕ με την τοπική κοινωνία, δεν αποκλείεται να επέλθουν αρνητικά αποτελέσματα.

Ναι μεν είμαστε όλοι σύμφωνοι ώστε να γίνει ένα τόσο σημαντικό έργο αλλά με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες, άρα θα πρέπει να ενημερωθούμε επακριβώς. Θα πρέπει επομένως πριν από τη συζήτηση του ζητήματος στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, να προηγηθεί με πρωτοβουλία της δημάρχου μια ενημερωτική κουβέντα με τους εκπροσώπους της Εγνατίας, τους κατοίκους της περιοχής και τους επικεφαλείς των παρατάξεων, στην επίμαχη περιοχή. Μόνο έτσι θα λυθούν οι απορίες και θα εκλείψουν οι προβληματισμοί. Στη συνέχεια θα μπορούμε να πάρουμε μια σημαντική απόφαση για το μέλλον των παιδιών μας.

Παρακολουθώ στενά το θέμα και μάλιστα επισκέφθηκα το ΤΕΕ AM όπου συζήτησα σχετικά. Το Τεχνικό Επιμελητήριο αναμένει την Εγνατία Οδό για συζήτηση. Ύστερα από την αλλαγή της νομοθεσίας πλέον το έργο προχωρά ταχύτατα αφού ένας δρόμος μπορεί να περνά μέσα από αισθητικό δάσος. Δυστυχώς η δημοτική αρχή ξύπνησε τελευταία στιγμή και προσπαθεί εκ των υστέρων να ενημερωθεί και να ενεργοποιήσει τους σχετικούς φορείς. Η προηγούμενη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο επρόκειτο να πραγματοποιηθεί πριν από ένα περίπου μήνα, ωστόσο είχε αναβληθεί λόγω ελλιπούς ενημέρωσης. Στο μεσοδιάστημα όμως τι έπραξε η διοίκηση; Απλά περίμενε την επόμενη συνεδρίαση για το καθιερωμένο τυχοδιωκτικό σόου.

Κατά την άποψή μου, θα πρέπει να προηγηθεί μια εκτενέστατη ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας προκειμένου να εκλείψουν ανησυχίες και προβληματισμοί κι έπειτα να κατασκευαστεί ένα τόσο σημαντικό έργο αλλά με τη μικρότερη δυνατή καταστροφή του περιβάλλοντος».

 

=

Διαβάστε επίσης