«Αντέχει» η απόφαση έγκρισης ΜΠΕ της Περιμετρικής;

 «Αντέχει» η απόφαση έγκρισης ΜΠΕ της Περιμετρικής;

Στις 26 Νοέμβρη του 2014 ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Μακεδονίας Θράκης Θανάσης Καρούντζος υπέγραψε την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για το έργο συνέχισης της Περιμετρικής οδού Καβάλας. Ένα κείμενο 20 σελίδων, εισήγηση της υπηρεσίας Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού που εδρεύει στη Κομοτηνή. Το γεγονός έγινε γνωστό πρόσφατα. Αυτό μάλλον δεν είναι τυχαίο. Η προθεσμία για κατάθεση προσφυγής κατά του περιεχομένου της μελέτης ήταν 30 μέρες από την ημέρα που ο κ. Καρούντζος έβαλε την υπογραφή του. Δηλαδή η προθεσμία κατάθεσης προσφυγής έληξε!

Πόσο «αντέχει» η συγκεκριμένη έγκριση; Κατά την άποψη μας όχι ιδιαίτερα. Το Δασαρχείο Καβάλας αναφέρεται στα σχετικά της απόφασης ως εξής: Έγγραφο του Δασαρχείου Καβάλας το 2012 με το οποίο διατυπώνονται οι απόψεις της υπηρεσίας. Η δε Επιθεώρηση Δασών της Αποκεντρωμένης εμφανίζεται να εγκρίνει τη ΜΠΕ υπό όρους (που δεν αναφέρονται). Κρίσιμες είναι επίσης 3 αποφάσεις μερικής άρσης αναδάσωσης στην περιοχή όπου πρέπει να κοπούν δέντρα. Οι αποφάσεις αφορούν μόνο την Αποκεντρωμένη που πάντως δρομολογεί άρση αναδάσωσης μιας μεγάλης έκτασης 160 περίπου στρεμμάτων. Πρόκειται για αποφάσεις υπέρ της αναδάσωσης της δεκαετίας του 20 και του 50.

Για το ίδιο έργο λαμβάνονται υπόψη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Καβάλας το 2012, αποφάσεις διαφόρων υπηρεσιών όπως και της Εφορίας Παλαιοανθρωπολογίας Βορείου Ελλάδας. Υπάρχουν 52 σχετικά έγγραφα στο σκεπτικό της απόφασης, κάποια με ημερομηνία του 2002! Στην απόφαση τονίζεται ξεκάθαρα ότι η χάραξη που εγκρίνεται είναι αυτή που πρώτη φορά προτάθηκε το 2003. Εντύπωση επίσης προκαλεί ότι ο δρόμος διασχίζει όχι μόνο πρώην αναδασωτέες εκτάσεις αλλά και :Περιοχή αισθητικού δάσους. Καταφύγιο άγριας ζωής, προστατευόμενη δασική περιοχή. Όλα αυτά μας κάνουν να αναρωτηθούμε: Πόσο «αντέχει» η συγκεκριμένη απόφαση;

Τα κυριότερα της σημεία

Η περιοχή του έργου βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Καβάλας. Το έργο της Περιμετρικής Οδού Καβάλας αφορά οδικό τμήμα με το οποίο επιχειρείται η ολοκλήρωση του εγγύτερου περιφερειακού δακτυλίου της πόλης Καβάλας, επιδιώκοντας την ουσιαστική βελτίωση των μετακινήσεων στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα με την παροχή άμεσης πρόσβασης και επικοινωνίας στους ανώτερους και περιφερειακούς τομείς της πόλης. Ολοκληρώνει, αποτελώντας συνέχεια του, το τμήμα της περιμετρικής οδού που έχει ήδη κατασκευαστεί, στη περιοχή σύνδεσης της με τον δρόμο προς το Νοσοκομείο (Σανατόριο), στο Βόρειο όριο της πόλης. Το οδικό αυτό έργο, μήκους 5.9 km (αρχή χάραξης Χ.Θ.=1+913 – πέρας χάραξης Χ.Θ.=7+812), είναι χαραγμένο περιμετρικά των βόρειων και ανατολικών ορίων της ομώνυμης πόλης. Πρόκειται ουσιαστικά για νέα χάραξη, στην οποία ωστόσο εντάσσονται κάποια μικρά τμήματα αγροτικών δρόμων που βελτιώνονται και αναβαθμίζονται. Ο υπόψη δρόμος προβλέπεται να διαμορφωθεί με συνολικό πλάτος οδοστρώματος 9 m, διαθέτοντας δύο (μία ανά κατεύθυνση) λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3.75 m και ερείσματα 0.75 m. Προς την πλευρά της πόλης διαμορφώνεται επίσης και πεζοδρόμιο,

πλάτους 1.35 m που διαχωρίζεται από τις λωρίδες κυκλοφορίας με μεταλλικό κιγκλίδωμα. Σε περιοχές υψηλών ορυγμάτων σε βραχώδη εδάφη διαμορφώνεται βραχοπαγίδα.

Η χάραξη που ακολουθείται είναι αυτή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του 2003 (χάραξη του 2003) και όπως αυτή επικαιροποιήθηκε με την προτεινόμενη χάραξη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του 2012. Για την σύνδεσή του με τις Κύριες Οδικές Αρτηρίες της πόλης το έργο προβλέπεται να διαθέτει έξι (6) συνολικά ισόπεδους κόμβους (Κ1 – Κ6), ενώ για την εξασφάλιση ικανοποιητικών γεωμετρικών χαρακτηριστικών σε συνδυασμό με την ανάγκη προστασίας της περιαστικής δασικής έκτασης προβλέπεται η κατασκευή δύο (2) «πράσινων γεφυρών», στις θέσεις Χ.Θ.= 2+500 και Χ.Θ.= 2+625 καθώς και σήραγγας συνολικού μήκους πλήρους διατομής περίπου 500 m (σήραγγας Cut & Cover πλήρους διατομής, Χ.Θ.=2+768,17 – Χ.Θ.=2+898,93, L=130,76m, και σήραγγα Χ.Θ.= 2+898,93 – Χ.Θ.=3+263,00, L=364,07m, την οποία ακολουθεί στην έξοδο της Cut & Cover ημιδιατομής μήκους L=38,00m). Επιπλέον, στην περιοχή Περιγιαλίου και στη θέση μετά τον Ιερό Ναό Αγίου Τρύφωνα, προβλέπεται η κατασκευή Cut & Cover σήραγγας μήκους περίπου 90 μέτρων (Χ.Θ.=5+422,37 – Χ.Θ.=5+512,53, L=90,16m).

Τα χαρακτηριστικά του τοπικού γεωλογικού υπόβαθρου επιτρέπουν τον σχεδιασμό και εφαρμογή της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης των προϊόντων εκσκαφής, για τις κατασκευαστικές ανάγκες του έργου, εξασφαλίζοντας τόσο την αυτάρκεια του έργου σε υλικά κατασκευής επιχωμάτων όσο και την ελαχιστοποίηση της περίσσειας των χωματισμών που

χρειάζεται να οδηγηθεί προς διάθεση. Προβλέπεται η επαναχρησιμοποίηση των βραχωδών προϊόντων εκσκαφής, αφού προηγηθούν οι εργασίες θραύσης και διαβάθμισης του υλικού, για την κατασκευή των επιχωμάτων. Από τις χωματουργικές εργασίες και με δεδομένη την χρησιμοποίηση των προϊόντων εκσκαφής για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του έργου σε υλικά επιχωμάτων, θα προκύψει περίσσεια προϊόντων εκσκαφής της τάξης των 50.000 m3. Η διάθεση των υλικών αυτών θα γίνει με τρόπο που να μην δημιουργεί αντιαισθητικές εντυπώσεις και προβλήματα λασπορροής προς τους υδάτινους αποδέκτες.

Χωρικός σχεδιασμός και χρήσεις γης

Στο εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) Δήμου Καβάλας (Απόφαση αριθ. 5248π.ε./04-02-2013 του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης – ΦΕΚ 69 Τ.Α.Α.Π.Θ./11-03-2014) και στο κεφάλαιο Δ. ΥΠΟΔΟΜΕΣ – ΔΙΚΤΥΑ, η ολοκλήρωση της Περιμετρικής οδού Καβάλας περιλαμβάνεται στα απαραίτητα έργα μεταφορικής υποδομής. Στο Γ.Π.Σ. Δήμου Καβάλας προβλέπεται «κατώτατο όριο διέλευσης Περιμετρικής Αρτηρίας», που αποτελεί την μεγαλύτερη επιτρεπτή προσέγγιση του έργου στις οικιστικές περιοχές. Η χάραξη που προτείνεται τηρεί το συγκεκριμένο όριο, ενώ ορισμένα τμήματά της απομακρύνονται σε σημαντικές αποστάσεις, έως και 350 m, από αυτό. Με την παρούσα χάραξη του έργου έγινε προσαρμογή του στα νέα πολεοδομικά δεδομένα που προέκυψαν από την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Καβάλας στην περιοχή Περιγιάλι.

Η έκταση από την οποία διέρχεται η «Περιμετρική Οδός Καβάλας» εμπίπτει εντός ευρύτερης έκτασης για την οποία ισχύει το παρακάτω καθεστώς προστασίας: α). Έχει κηρυχθεί ως αναδασωτέα, με την αριθ. 33233/31/3/1927 (ΦΕΚ27/Β/) απόφαση Υπ.

Γεωργίας και τις αριθ. 20682/14-07-1956 (ΦΕΚ 146/Β/24-07-1956 και 18495/28-05-1959 (ΦΕΚ 231/Β/27-06-1959) αποφάσεις του Νομάρχη Καβάλας. β). Έχει κηρυχθεί ως «Αισθητικό Δάσος Αμυγδαλεώνος Καβάλας», με το από 1.10.1979 Π.Δ.

(ΦΕΚ 06/Δ/26.10.1979) ενώ τα όριά του τροποποιήθηκαν αργότερα με το από 14.07.1981 Π.Δ. (ΦΕΚ 437/Δ/20.08.1981).

γ). Έχει οριστεί ως Καταφύγιο Άγριας Ζωής, με την αριθ. 38028/2043/18-05-1976 (ΦΕΚ 733/Β/02-06-1976) απόφαση Υπ. Γεωργίας. δ). Έχει χαρακτηριστεί ως απολύτως προστατευτικό δάσος με την αριθ. 2164/13-04-2006 (ΦΕΚ 299/Δ/13-04-2006) απόφαση Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Για τις ανάγκες υλοποίησης του έργου και σε συμφωνία με τις απαιτήσεις της δασικής νομοθεσίας (όπως διατυπώνονται στο με αρ. πρωτ. 62826/07-09-2012 έγγραφο της Δ/νσης Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης προέκυψε η ανάγκη για την άρση της αναδασωτέας ιδιότητας των κηρυγμένων ως αναδασωτέων εκτάσεων, από τις οποίες διέρχεται η οδός του θέματος.

Το δάσος αυτό επλήγη από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1985. Από την πυρκαγιά αυτή διασώθηκε αμιγώς τμήμα του στην περιοχή του υψώματος «Γκιουλέ», όπου η χάραξη του δρόμου το διασταυρώνει διερχόμενη υπόγεια μέσω της Σήραγγας. Ο δρόμος επικαλύπτει αναπόφευκτα μέρος των δασικών αυτών εκτάσεων ενώ αποκόπτει ορισμένα τμήματα αυτών μεταξύ της χάραξης και

των ορίων της πόλης. Στα πλαίσια της άμβλυνσης των επιπτώσεων και της αποκατάστασης της συνεκτικότητας του Αισθητικού Δάσους Καβάλας, προβλέπεται η σύνδεση της ζώνης που αποκόπτεται από την διέλευση του έργου, με το υπόλοιπο δάσος με την κατασκευή των δύο (2) «πράσινων γεφυρών». Προβλέπεται επίσης να γίνει εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που δίνει το

έργο στους μηχανισμούς δασοπυρόσβεσης, προβλέποντας πρόχειρες συνδέσεις του έργου με όλους τους δασικούς δρόμους που αυτό διασταυρώνεται. Για την άμβλυνση επίσης των αισθητικών επιπτώσεων του έργου, προβλέπεται φύτευση των

πρανών των επιχωμάτων και ορυγμάτων του έργου, ενώ για την απόκρυψη των μεγαλύτερων πρανών ορυγμάτων προβλέπεται να γίνουν πυκνές φυτεύσεις υψηλόκορμων δένδρων.

 

=

Διαβάστε επίσης