• 17 Μαΐου 2024,

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

 μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Οι γνωστές μας ναυτιλιακές εταιρίες (της Καβάλας και της Θάσου) είναι ανίκητες. Αυτό είναι το συμπέρασμα της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Παρά τα δικαιολογημένα αιτήματα, τα επιχειρήματα και τον ντόρο που ορθά δημιουργήθηκε στην Καβάλα (αλλά έφθασε ως τον Πειραιά) το Σ.Α.Σ. πάλι έκανε δεκτά τα αιτήματα τους. Αυτό έγινε για έναν πολύ απλό λόγο, ο οποίος δυστυχώς δεν είναι ευρύτερα γνωστός. Το συγκεκριμένο συμβούλιο αποφασίζει βάση της ισχύουσας νομοθεσίας. Η ισχύουσα νομοθεσία είναι σταθερά υπέρ των εταιριών. Και των αιτημάτων τους.

 

Ας μη μας ξαφνιάζει λοιπόν το ότι άλλο ζητά η κοινωνία κι άλλο αποφασίζει το αρμόδιο συμβούλιο. Οι εποχές που υπήρχε καλός εννοούμενος παρεμβατισμός από πλευράς της Πολιτείας πέρασε και δεν γυρίζει πίσω. Σήμερα θα γίνει ότι συμφέρει τον επιχειρηματία. Αυτό που του «βγάζει» τα νούμερα. Όλα τα άλλα είναι δίκαια αιτήματα, σωστές ιδέες που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ. Ποτέ, όσο ισχύει ο νόμος που αναφέρει ότι στο τέλος πάντα γίνεται αυτό που ζητούν οι ναυτιλιακές εταιρίες.

 

Οι οποίες ναυτιλιακές εταιρίες για οικονομικούς και μόνο λόγους θεωρούν «χαμένη υπόθεση» τη γραμμή του Πρίνου. Αν δεν ανέκυπτε η κινητοποίηση των τελευταίων 1-2 ετών θα την είχαν καταργήσει την γραμμή αφού όπως με κατηγορηματικό τρόπο υποστηρίζουν τους «βάζει μέσα». Την ώρα που οι τοπικοί φορείς ζητούσαν και ζητούν αναβάθμιση της εξασφαλίζουν αυτό το πράγμα. Διατήρηση των ελάχιστων (Χειμώνα και Καλοκαίρι) δρομολογίων.

 

Αν έρθει στα πράγματα ο ΣΥΡΙΖΑ κι αλλάξει το νόμο, αν επαναφέρει την αρμοδιότητα π.χ. στην τοπική αυτοδιοίκηση. Τι θα γίνει σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Θα γίνει ότι συνέβαινε αρχές της δεκαετίας του 2000 ή και νωρίτερα. Θα αποφασίζονται πολλά δρομολόγια, οι ναυτιλιακές εταιρίες θα αντιδρούν, θα απειλούν ακόμη και με αποχώρηση και διακοπή δραστηριότητας. Επί της ουσίας κι έτσι πάλι λίγα θα είναι τα δρομολόγια.

 

Στην περίοδο πολύ πριν την κρίση οι εταιρίες «επένδυσαν» εκεί όπου υπάρχει το χρήμα. Στην Κεραμωτή. Δεν έκαναν λάθος. Απέφυγαν να αγοράσουν γρήγορα πλοία. Προτίμησαν τα μεγάλα. Η απόσταση είναι τόση όση χρειάζεται. Ο απαραίτητος χρόνος κάθε δρομολογίου το ίδιο. Η Κεραμωτή τους φέρνει τα κέρδη, η Κεραμωτή είναι πάνω και πριν απ’ όλα. Εδώ στη Καβάλα – αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά- μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα μπορούμε να ταξιδεύουμε ως τη Λήμνο και την Μυτιλήνη. Δεν θα μπορούμε να πηγαίνουμε στον Πρίνο. Η γραμμή θα έχει εξαφανιστεί…

 

Είναι δύσκολος ο συμβιβασμός. Εκεί πάντως μας οδηγούν οι αποφάσεις του Σ.Α.Σ. Υπάρχει δε κι ένα ακόμη πρόβλημα. Ο μη συντονισμός αυτών που ενδιαφέρονται για το ίδιο πράγμα. Να υπάρχουν πολλά δρομολόγια. Οι αποσπασματικές κινήσεις που δεν υποστηρίζονται απ’ όλους τους φορείς και παράγοντες διευκολύνουν τις εταιρίες. Τις βολεύουν. Δεν έχουν αποτέλεσμα κανένα.

 

Χθες λάβαμε δύο παρόμοια δελτία τύπου για το ίδιο θέμα. Ο συντονισμός που λέγαμε. Ο Γιάννης Πασχαλίδης πήγε με δύο δημάρχους στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Θόδωρος Μαρκόπουλος έκανε το ίδιο αλλά μόνος του. Και οι δύο (προκύπτει ότι υπάρχει θεματάκι στις μεταξύ τους σχέσεις) είπαν στον Υπουργό τα ίδια σωστά πράγματα. Χωριστά ο ένας από τον άλλον. Γιατί αλήθεια; Όχι μόνο στο θέμα των δρομολογίων των φέρι μποτ, ούτε καν στα αιτήματα των αγροτών μπορούμε να τα βρούμε μεταξύ μας. Ελπίζουμε να μην τριτώσει το κακό. Είναι πιθανό σήμερα ή την Δευτέρα ένας άλλος εκπρόσωπος του Νομού Καβάλας να πάει στον ίδιο Υπουργό και να του πει ότι οι δύο προηγούμενοι!

 

Ο χθεσινός νοτιάς ήρθε από εκεί που δεν το περιμέναμε. Μας βρήκε απροετοίμαστους αφού τόσες μέρες καλό καιρό είχαμε ξεχάσει την αντίθετη κατάσταση. Τρέχαμε λοιπόν και δεν προλαβαίναμε. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες το πρωί (την ώρα των 7 μποφόρ) πίσω από τις αποθήκες του λιμανιού ετοιμάζονταν να εγκατασταθεί πάλι και να συνεχίσει το έργο ο ανάδοχος της θωράκισης κι επέκτασης του προσήνεμου μόλου.

 

Το έργο ως ένα βαθμό προχώρησε. Αποδείχθηκε χθες όχι αρκετό. Ο ιδιοκτήτες σκαφών προσπαθούσαν να προστατεύσουν τα σκάφη τους ενώ ταυτόχρονα μουρμούριζαν. Για τις πλωτές που δεν ετοιμάστηκαν, για την προστασία της λιμενολεκάνης που δεν εξασφαλίστηκε ακόμη. Άλλοι πολίτες κοιτούσαν τις παλαιές αποθήκες. Χθες ο αέρας ήταν έτοιμος να τις κατεδαφίσει γλιτώνοντας τον επενδυτή από τα έξοδα!

 

Μπορεί να δημιουργεί προβλήματα ο νοτιάς αλλά για την Καβάλα ήταν και παραμένει κάτι απόλυτα φυσιολογικό. Αναμενόμενο όλο το έτος. Τώρα το Φθινόπωρο πιο πολύ. Φταίει ο νοτιάς που συνεχίζουμε –αν και στο 2014- να τον «υποδεχόμαστε» με τις ίδιες υποδομές. Ίδιες με αυτές των προηγούμενων δεκαετιών; Φταίει ο νοτιάς που δεν τέλειωσαν τα έργα που πανηγυρικά εξαγγείλαμε αλλά εδώ και μήνες έχουν σταματήσει;

 

Χθες ο νοτιάς προκάλεσε το γενικότερο ενδιαφέρον των ανθρώπων. Τόσο των μόνιμων κατοίκων όσο και των επισκεπτών της Καβάλας. Τουρίστες επέμεναν να φωτογραφίζουν τα κύματα. Άλλοι –μάλλον ερασιτέχνες φωτογράφοι- προσπαθούσαν να «πιάσουν» ένα θεαματικό πλάνο. Όλα χθες το πρωί είχαν σχέση με την κακοκαιρία. Όχι μια οποιαδήποτε κακοκαιρία αλλά τον νοτιά. Ο οποίος (μας λέει η ΕΜΥ) σύντομα θα επανέλθει στην Καβάλα.

 

Στην Ελευθερούπολη τα άλογα έκαναν παρέλαση στις εθνικές επετείους προ λίγων ετών. Στην Κομοτηνή ο Ιππικός Όμιλος ζητά άδεια να κάνει παρέλαση. Απόσπασμα της ανακοίνωσης αναφέρει τα ακόλουθα: ««Ευελπιστούμε ότι κάποια στιγμή θα δοθεί η άδεια στα έφιππα μέλη του Συλλόγου μας, να μετέχουν όπως όλοι οι σύλλογοι του περιφερειακού διαμερίσματος μας στις παρελάσεις, όπως γίνεται σε πολλές πόλεις ανά την Ελλάδα».

 

Ο Υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος απάντησε σε ερώτηση βουλευτή των ΑΝΕΛΛ Νομού Έβρου για το τμήμα Νοσηλευτικής του ΤΕΙ Καβάλας στο Διδυμότειχο. Ο κ. Υπουργός αναφέρει στην απάντησή του πως σύμφωνα με την Α.ΔΙ.Π. (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση), το εν λόγω Τμήμα πρέπει να μετεγκατασταθεί στην Αλεξανδρούπολη «η οποία διαθέτει σύγχρονες δομές, ειδικά στην Υγεία, με Ιατρική Σχολή, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο και Κρατικό Νοσοκομείο» ώστε «με συντονισμό της διδασκαλίας μαθημάτων από την Ιατρική Σχολή να υπάρχει συνέχεια και συνέπεια στην θεωρητική εκπαίδευση και καλή κλινική άσκηση στα δύο υπάρχοντα Νοσοκομεία».

 

Όσοι ασχολούνται με το θέμα της Digea πρέπει να έμαθαν τα νέα. Προ 10ημέρου η εταιρία λειτούργησε σημείο εκπομπής ψηλά στο Βασιλάκη με αποτέλεσμα να βλέπουν πλέον τα τηλεοπτικά κανάλια περιοχές του κάμπου (επαρχία Καβάλας- Επαρχία Παγγαίου) που δεν έβλεπαν. Αυτό είναι το μοναδικό πρόβλημα που έλυσε η Digea. Όλα τα άλλα θα τα λύσει η τοπική αυτοδιοίκηση.

 

Στη Μυτιλήνη ακόμη και χθες οι τοπικές εφημερίδες επέμεναν. Δεν θα γίνει δεκτό το αίτημα της NEL να επανέλθει χωρίς επιδότηση στην γραμμή Καβάλα- νησιά Βορείου Αιγαίου. Ιδού ένα χθεσινό σχόλιο με πληροφορίες από την Αθήνα: Παρά τη θετική γνωμοδότηση του ΣΑΣ, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως ο υπουργός θα κινηθεί στο πλαίσιο που χάραξε με τις δηλώσεις του στη Βουλή. Ήδη οι νομικοί του σύμβουλοι ετοιμάζουν το σχέδιο απόφασης που θα απορρίπτει το αίτημα της ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση.

 

 

 

 

 

Διαβάστε επίσης