• 17 Μαΐου 2024,

μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

 μικρά πρωϊνά απο τον Νίκο Γενικόπουλο

Η κατολίσθηση στην Παράκαμψη Καβάλας είναι μια πρώτης τάξεως αφορμή προκειμένου να «γυρίσουμε» 15 και πλέον χρόνια πίσω. Στην περίοδο που η Καβάλα διεκδικούσε το συγκεκριμένο έργο, το παρακολουθούσε να εκτελείτε με μια βασανιστική καθυστέρηση. Οφείλουμε δε να υπενθυμίσουμε σε όσους το ξέχασαν (κι είναι δικαιολογημένοι για αυτό) ότι η πόλη μας είχε ξεχωρίσει τα δύο έργα. Άλλο πράγμα η Παράκαμψη Καβάλας κι άλλο πράγμα η Εγνατία οδός. Παράκαμψη ονομάζαμε το τμήμα της Εγνατίας οδού από τον Άγιο Σίλα ως τα Άσπρα Χώματα (τότε αναφερόμασταν στην Άσπρη Άμμο), το έργο ήταν αυτό που θα «έδιωχνε» τα φορτηγά μέσα από τη πόλη. Περισσότερο νοιαζόμασταν για την Παράκαμψη, λιγότερο για την Εγνατία οδό. Στο τέλος η Εγνατία Οδός συνδέθηκε με την Παράκαμψη όπως ήταν αναμενόμενο κι αναπόφευκτο.

Σήμερα, 15-20 χρόνια μετά, μαθαίνουμε πράγματα που τότε δεν ξέραμε. Για μας οι λεπτομέρειες του έργου της Παράκαμψης δεν είχαν καμία σημασία. Μας αρκούσε το έργο να ολοκληρωθεί. Ως που τον Μάρτιο του 2015 μια δυνατή και παρατεταμένη βροχή προκαλεί το πρώτο σοβαρό περιστατικό κατολίσθησης στον ίδιο δρόμο. Ψάχνοντας να βρουν τρόπο να εφαρμόσουν την συνηθισμένη λύση της αμφιδρόμησης του ελεύθερου κλάδου «σκοντάφτουν» στη μελέτη που έγινε στο τέλος της δεκαετίας του 90. Η διατομή του δρόμου στην Παράκαμψη Καβάλας δεν είναι όπως στην υπόλοιπη Εγνατία Οδό. Στροφές και γέφυρες κάνουν το επίμαχο τμήμα να είναι εντελώς διαφορετικό απ’ όλα τα υπόλοιπα. Στο τέλος εξομολογούνται ότι εκεί που πρέπει να γίνει αμφιδρόμηση ίσως και να μην μπορεί να εφαρμοστεί καθόλου. Άρα- μας λένε- είναι πιθανό τα φορτηγά να διέρχονται του κέντρου της πόλης μέχρι να λυθεί το πρόβλημα της κατολίσθησης. Επί του οποίου θα κάνουν την πρώτη αυτοψία μόλις τελειώσουν οι βροχές! Νεότερα περιμένουμε από σήμερα.

Με μια κουβέντα, μπλέξαμε. Η εφημερίδα μας δέχεται διάφορες διαμαρτυρίες από πολίτες που δεν θέλουν να βλέπουν τα φορτηγά να κατεβαίνουν την 7ης Μεραρχίας. Ενοχλούνται αφού σε διάφορους συνοικιακούς και κεντρικούς δρόμους τα κυκλοφοριακά δεδομένα άλλαξαν απότομα. Έγιναν χειρότερα. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει δημοτική αστυνομία ενώ το προσωπικό της τροχαίας αναλαμβάνει δράση μόνο όταν είναι αρκετό. Δηλαδή μία φορά την εβδομάδα… Ας μη ξεχνάμε ότι το ίδιο διάστημα ο χώρος στάθμευσης της Ροδόπης είναι εκτός λειτουργίας λόγω έργων.

Ταυτόχρονα αναδεικνύεται και το άλλο πρόβλημα. Της ημιτελούς Περιμετρικής. Όλα αυτά λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου. Με τα σημερινά δεδομένα η πόλη μας φέτος το Καλοκαίρι είναι πιθανό να είναι η μοναδική πόλη της Βόρειας Ελλάδας που θα «φιλοξενεί» κατά το ήμισυ τη διεθνή κυκλοφορία. Οι μεγάλες νταλίκες θα συνυπάρχουν με τα τουριστικά λεωφορεία. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων θα βαδίζουν στο λιμάνι ενώ δίπλα τους η οδός Ερυθρού Σταυρού, η οδός Κουντουριώτου θα συνδέει την δύση με την ανατολή. Δεν είναι μια άνευ προηγουμένου επιτυχία; Ένα «πισωγύρισμα» από αυτά που στην Ελλάδα παραδοσιακά εμφανίζονται, έτσι για να μας ταλαιπωρούν. Να μας θυμίζουν όχι μόνο την σταθερή ατυχία μας αλλά και την διαχρονική ανικανότητα όσων κάποτε έλαβαν σημαντικές αποφάσεις ώστε το μέλλον να είναι καλύτερο. Αμ δε.

Εν των μεταξύ στο διαδίκτυο- στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης- τα κείμενα, τα σχόλια, οι περιγραφές της νέας κατάστασης εμφανίζονται όλο και πιο συχνά. Ξεχωρίσαμε αυτό που έγραψε ο Δημήτρης Χατζηχρήστου. Γράφει για το πόσο δεν επηρεάστηκαν οι Καβαλιώτες οδηγοί στη νέα κατάσταση που δημιούργησε στους κεντρικούς δρόμους το κλειστό ρεύμα της Παράκαμψης προς τη Ξάνθη: «Φαίνεται τρελό, αλλά θα έπρεπε να το περιμένουμε. Στα Κερδύλλια, το ένα ρεύμα της Εγνατίας -για τον ίδιο λόγο- είναι κλειστό από το… Νοέμβριο! Ένα σκαπτικό “δουλεύει” όποτε περνάω και καμαρώνω τα… χάλια μας. Σε ότι αφορά την διέλευση των φορτηγών από την πόλη, θα πρέπει μέχρι να λυθεί το πρόβλημα, η Τροχαία να βρίσκεται επί ποδός συνέχεια στους δρόμους που επιβαρύνθηκαν, αλλά κι εμείς να αλλάξουμε… συνήθειες. Δεν είναι πχ. δυνατόν (δεν ήταν και πριν βέβαια, αλλά τώρα ακόμη χειρότερα) να υπάρχουν διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα ακριβώς μετά το Ταχυδρομείο, που κλείνουν την δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας προς Ξάνθη και αναγκάζουν τους οδηγούς των οχημάτων να βγαίνουν ξαφνικά στην αριστερή για να περάσουν. Ειδικά τώρα όλες οι νταλίκες κατεβαίνουν από την δεξιά λωρίδα, όπως είναι το σωστό και μόλις περάσουν το Ταχυδρομείο στο επόμενο φανάρι, βγαίνουν στην αριστερή και κλείνουν και τη λωρίδα που οδηγεί προς την Βενιζέλου. Και κανείς δεν νοιάζεται να ξηλώσει πινακίδες, να κρατήσει ανοιχτό το ρεύμα κυκλοφορίας. Στα κόκκινα φανάρια (Άγιο Σίλα, Φάληρο, Ι.Κ.Α., Κουντουριώτου) στους δέκα Τούρκους νταλικέρηδες, οι οκτώ περνάνε με κόκκινο, για να μην χάσουν τους… προηγούμενους. Να η ευκαιρία για τα… αντισταθμιστικά οφέλη που έγραψε παραπάνω ο φίλος και κυρίως η πρόληψη, ενός πολύ σοβαρού ατυχήματος».

*Οφείλουμε μία ακόμη φορά να σημειώσουμε το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνει για την επίλυση του προβλήματος της κατολίσθησης ο συμπολίτης Μανώλης Κελαϊδάκης. Ευτυχώς που είναι ακόμη στη διοίκηση της Εγνατίας οδού. Έτσι μεταφέρεται το πρόβλημα στη πραγματική του διάσταση στην εταιρία. Αν δεν ήταν ο Κελαϊδάκης να πιέζει (μαζί με τους τοπικούς φορείς και παράγοντες) όλα θα ήταν ακόμη χειρότερα!

 

Δεν γίνονται όλα με τα λεφτά!

Ομόφωνη απόφαση έλαβε προ λίγων ημερών η διοίκηση του Δημοτικού Ωδείου. Παραχωρεί την αίθουσα «Παπαϊωάννου» στον Φωτογραφικό όμιλο της πόλης για εκδήλωση (μετά έκθεσης φωτογραφίας) στο τέλος του μήνα. Το περίεργο είναι ότι για αυτή τη παραχώρηση το Δημοτικό Ωδείο θα εισπράξει ποσό 30 ευρώ. Όπως ακούμε όλο και πιο συχνά το Δημοτικό Ωδείο ζητά χρήματα για να παραχωρήσει την συγκεκριμένη αίθουσα, ώστε εκεί να γίνει εκδήλωση. Θεωρεί δε αυτονόητο να εισπράττει χρήματα, τα οποία τα θεωρεί συμβολικά. Σαφώς και τα 30 ευρώ είναι ποσό ιδιαίτερα μικρό. Παρόλα αυτά κι αυτό δεν έπρεπε να υπάρχει. Οι διάφοροι σύλλογοι της πόλης θα έπρεπε να διευκολύνονται από τον Δήμο Καβάλας σε εκδηλώσεις από τις οποίες δεν έχουν κανένα κέρδος. Αν ο Δήμος, το Δημοτικό Ωδείο κτλ διαπίστωνε το αντίθετο, τότε ναι θα μπορούσε να ζητήσει χρήματα. Αυτοί οι νέοι κανόνες ως προς τη συνεργασία των συλλόγων με το Δήμο Καβάλας μας ενοχλούν. Στο τέλος κι οι Σύλλογοι θα ζητούν χρήματα όταν π.χ. ο Δήμος τους προσκαλεί σε εκδηλώσεις του. Δεν γίνονται όλα με τα λεφτά. Άπαντες πρέπει να το καταλάβουν.

 

Ο Φούχτελ στο περίπτερο της ΑΜΘ

Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Μιχάλης Αμοιρίδης ήταν στην έκθεση του Βερολίνου όπου εκτός των άλλων είχε συνάντηση και με τον γνωστό μας Φούχτελ. Τα υπόλοιπα τα γράφει σε ανάρτηση του στο διαδίκτυο: Ο Γερμανός υφυπουργός κος Χανς Γιόακιμ Φούχτελ με το επιτελείο του επισκέφθηκαν το χώρο της Αν. Μακεδονίας και Θράκης δηλώνοντας εντυπωσιασμένοι από την ποικιλία και τις ομορφιές μας και πρόθυμοι να συνδράμουν στην προβολή της Περιφέρειας μας στη Γερμανία. Κατόπιν ειδικής προσκλήσεως του επισκέφθηκα και το περίπτερο της Περιφέρειας του, όπου μας έδειξαν και τη δική τους φιλοξενία σε ένα σύντομο γεύμα με τοπικά εδέσματα και μπύρες από την περιοχή του. Πέρα από την γενικότερη πολιτική των χωρών μας, οι δύο λαοί έχουν ιδιαίτερα φιλικά αισθήματα, κάτι που κατά δήλωση τους, το διαπιστώνουν οι Γερμανοί που έρχονται στην Ελλάδα αλλά και εμείς που κατά τη σύντομη παραμονή μας, γίναμε αποδέκτες θετικών σχολίων από τους Γερμανούς πολίτες. Στο Βερολίνο, είχαμε στόχο την κατά το δυνατό αύξηση της προβολής μας, τόσο για τους ήδη γνωστούς προορισμούς στο κοινό της αλλά και την γνωριμία τους με τα μυστικά που κρύβουμε, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης όλο το χρόνο. Το ενδιαφέρον τους μεγάλο και η έκπληξη τους ακόμη μεγαλύτερη γιατί δεν γνώριζαν ότι έχουμε τέτοια στοιχεία. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι η φετινή χρονιά θα είναι καλή για την δική μας Περιφέρεια και εφόσον δουλέψουμε όλοι μαζί είναι δυνατό σύντομα να έχουμε ιδιαίτερα αποτελέσματα.

 

Συγκοινωνία

Την Άνοιξη του 2014, με τη … βοήθεια και της προεκλογικής περιόδου που τότε ήταν σε εξέλιξη, οι κάτοικοι του Παληού επανέφεραν το αίτημα τους. Σύνδεση με το Αστικό ΚΤΕΛ Καβάλας. Το Αστικό δέχθηκε. Η τοπική αυτοδιοίκηση επίσης. Οι κάτοικοι προώθησαν όπως μπορούσαν το αίτημα. Μετά άπαντες το ξέχασαν αφού το άφησαν στη μέση… Πρόσφατα αντιπροσωπεία κατοίκων του Παληού βρέθηκε στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ. Σωστά επέλεξε κάτι πιο ρεαλιστικό, περισσότερα δρομολόγια στον οικισμό από το Υπεραστικό ΚΤΕΛ. Αυτά συμφωνήθηκαν κι ήδη δοκιμάζονται αλλά με μικρά αποθαρρυντικά αποτελέσματα. Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ- προς τιμή του- δεν βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα κι οι κάτοικοι του Παληού αναζητούν εναγωνίως επιβάτες για τα δύο επιπλέον απογευματινά δρομολόγια εξπρές.

Δεν θέλουμε να είμαστε απαισιόδοξοι. Ωστόσο το βασικό πρόβλημα είναι το πώς μια οικογένεια που διαμένει στο Παληό έχει οργανώσει τις μετακινήσεις της. Όταν επί δεκαετίες αποφεύγει το λεωφορείο προτιμώντας το επιβατικό αυτοκίνητο, πόσο εύκολα μπορεί να αλλάξει αυτό; Άρα δεν χρειάζεται χρόνος. Χρειάζεται πολύς χρόνος για να αλλάξει μια νοοτροπία σχεδόν κατεστημένη. Ποιοι έχουν τόσο μεγάλη υπομονή;

 

Διαβάστε επίσης