Ο Δήμος Καβάλας ,με τη βοήθεια της επιστημονικής επιτροπής του ΤΕΙ, σε συνεργασία με δύο δικηγόρους σκοπεύει να υλοποιήσει άμεσα αυτό για το οποίο προετοιμάζονταν. Θα προσφύγει στο ΣτΕ κατά των διοδίων στην Παράκαμψη, τα οποία δημοπρατούνται στις 11 Ιουλίου. Χθες η επιστημονική επιτροπή του ΤΕΙ ανακοίνωσε ότι μετά την έρευνα της εντόπισε 8 σημεία, τα οποία μπορούν να στηρίξουν την προσφυγή στη δικαιοσύνη. Το βασικό συμπέρασμα όσων ανακοινώθηκαν χθες είναι ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου των διοδίων δεν υπολογίζει και δεν αντιμετωπίζει το ότι οχήματα θα ξεφεύγουν από τα διόδια, επιλέγοντας να κινηθούν στον τελικό τους προορισμό μέσω της πόλης.
Χθες το μεσημέρι η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Καβάλας επικύρωσε τη συνεργασία με τους δικηγόρους Δημήτρη Μέλισσα κι Οδυσσέα Καραγιαννακίδη προκειμένου να συνταχθεί το τελικό κείμενο της προσφυγής στο ΣτΕ. Το καλό είναι ότι υπάρχει συνεργασία Δήμου Καβάλας- ΤΕΙ, αφού κι αυτό έως πρόσφατα ήταν ζητούμενο.
Σήμερα η επιτροπή του ΤΕΙ καταθέτει τα συμπεράσματα της στον Αντιπεριφερειάρχη, χωρίς να γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό επί της ουσίας.
Ένα πράγμα είναι σίγουρο. Η τοπική κοινωνία πρέπει να δράσει συγκεκριμένα κατά των άδικων διοδίων, η προσφυγή στο ΣτΕ ικανοποιεί αλλά μόνο αυτή η αντίδραση δεν είναι αρκετή.
Προσφυγή του δήμου στο ΣτΕ για τα διόδια της παράκαμψης
Η 11η Ιουλίου ορίστηκε ως η ημερομηνία δημοπράτησης του σταθμού διοδίων στην παράκαμψη Καβάλας. Τη Δευτέρα η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα επικοινώνησε με τον πρόεδρο του ΤΕΙ ΑΜΘ, ο οποίος σήμερα θα παραδώσει επισήμως τη μελέτη στο δήμο. Ακόλουθα, αυτή θα παραδοθεί στο νομικό σύμβουλο για τη μετατροπή της σε νομικό κείμενο. Η δήμαρχος, μας εξήγησε ότι έλαβε έγγραφο το οποίο είχε ζητήσει κι ετοιμάσθηκε από τον κ. Ραψωμανίκη αναφορικά με τα τεκμηριωμένα επιχειρήματα για τη χωροθέτηση του σταθμού διοδίων.
Επίσης, στοιχεία περί της επικινδυνότητας του σημείου όπου έχει επιλεγεί για το σταθμό παραχώρησε στη δήμαρχο ο Γιώργος Τσακίρης των ΑΝΕΛ. Βασιζόμενος σε όλα αυτά τα στοιχεία, ο δήμος θα καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας με πολύ μεγάλες πιθανότητες να καταπέσει η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του σταθμού.
8 σημεία που η ΜΠΕ των διοδίων πάσχει
Συνέντευξη τύπου δόθηκε χθες το πρωί στο ΤΕΙ Καβάλας, από τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Νάσο Μητρόπουλο και τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής που για δέκα περίπου μέρες μελέτησαν τα προτεινόμενα από την Εγνατία οδό Α.Ε. διόδια στην παράκαμψη. Στο πόρισμα στο οποίο κατέληξαν επρόκειτο να δοθεί στη διάρκεια της χθεσινής ημέρας στον Δήμο Καβάλας, αφού αυτός θα προσφύγει κατά της απόφασης των συγκεκριμένων διοδίων στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Όπως ειπώθηκε από τον Νάσο Μητρόπουλο και τα μέλη της επιτροπής Χριστοφορίδη, Εμμανωλούδη, Σιμιτσή, οκτώ λόγοι είναι αυτοί για τους οποίους μπορεί να προσβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η απόφαση της Εγνατίας οδού Α.Ε. για τα διόδια στην παράκαμψη.
Ο κυριότερος που έχει σχέση με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, όπως επίσης και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της παράκαμψης Καβάλας, αφορά το ότι σ΄ αυτές τις μελέτες δεν υπάρχει καθόλου σενάριο για την εκτροπή της κυκλοφορίας στην πόλη. Δηλαδή οι μελέτες δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου με τις συνέπειες στην Καβάλα, της λειτουργίας των διοδίων υπό την έννοια ότι ένα ποσοστό των αυτοκινήτων καταφεύγει προτιμώντας να συνεχίσει το ταξίδι μέσα από την πόλη.
Πρώτα μίλησε στους δημοσιογράφους ο Νάσος Μητρόπουλος, που ευχαρίστησε την επιτροπή για το έργο της, είπε ότι κατέληξε σε οκτώ παρατηρήσεις και σημεία, στα οποία όπως τόνισε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων πάσχει. Δεν υπάρχει σενάριο για την εκτροπή της κυκλοφορίας στην πόλη, είπε ο Ν. Μητρόπουλος που κάλεσε την Εγνατία οδό Α.Ε. να επανεξετάσει το σημείο στο οποίο τοποθετεί τα διόδια στην παράκαμψη και να επιλέξει άλλη θέση. Το ΤΕΙ επρόκειτο να παραδώσει όλο το επιστημονικό έργο της επιτροπής, με φάκελο στη Δήμαρχο, όπου υπάρχει το πόρισμα της, για το θόρυβο που προκαλεί η αύξηση της κίνησης μέσα από την πόλη, έναν οδηγό κείμενο, χάρτες θορύβου και οι δύο μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων των διοδίων στην παράκαμψη και του τμήματος της Εγνατίας οδού – παράκαμψη Καβάλας.
Ο κ. Αχιλλέας Χριστοφορίδης υπενθύμισε στους δημοσιογράφους ότι με πρωτοβουλία του υπουργείου ΥΠΕΧΩΔΕ μελετήθηκε το 2014 ο θόρυβος στην πόλη της Καβάλας. Έδειξε δύο σχετικούς χάρτες, που και οι δύο εξέτασαν το θόρυβο στην πόλη, το πρωί αλλά και το βράδυ. Και οι δύο χάρτες καταλήγουνε στο συμπέρασμα ότι ο θόρυβος μέσα στην Καβάλα, ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια.
Η πόλη είπε ο Αχ. Χριστοφορίδης είναι επιβαρυμένη όσον αφορά το κυκλοφοριακό θόρυβο. Στη συνέχεια είπε ότι αν λειτουργήσουν τα διόδια στην παράκαμψη, η κυκλοφορία στην πόλη θ΄ αυξηθεί κι ο θόρυβος το ίδιο. Υπολογίζεται από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της Εγνατίας οδού, ότι την παράκαμψη Καβάλας χρησιμοποιούν καθημερινά 9.000 αυτοκίνητα, το 18% των οποίων είναι φορτηγά. Κι ένα να φύγει και να κυκλοφορήσει μέσα από την πόλη της Καβάλας, θα κάνει την κατάσταση χειρότερη, είπε ο κ. Χριστοφορίδης.
Ο Δ. Εμμανωλούδης τόνισε ότι το σημείο που επελέγη για τα διόδια στην παράκαμψη, βρίσκεται μές στο αισθητικό δάσος. Παρόλα αυτά με ειδική διαδικασία παρακάμφθηκε το πρόβλημα. Αναρωτήθηκε πόσο η ειδική διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν η σωστή.
Ο Κωστής Σιμιτσής τόνισε ότι τα διόδια θα φέρουν αντίθετα αποτελέσματα στην Καβάλα, από αυτά που η πολιτεία επιδίωξε με την κατασκευή της παράκαμψης Καβάλας. Είπε ότι η παράκαμψη βγάζει την κίνηση από την πόλη, αλλά τα διόδια στην παράκαμψη θα την επαναφέρουν.
Κάθε μέρα υπολογίζει ο κ. Σιμιτσής 700 επιπλέον αυτοκίνητα θα περνούν μέσα από την πόλη της Καβάλας λόγω των διοδίων στην παράκαμψη, ενώ 500 ντόπιοι είπε χαρακτηριστικά, όσοι θα χρησιμοποιούν την παράκαμψη, θα σταματήσουν να το κάνουν λόγω των διοδίων.
Ο Κ. Σιμιτσής είπε στους δημοσιογράφους ότι κακώς εγκρίθηκαν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς κι οι δύο έχουνε πρόβλημα. Το έργο που κάναμε στην επιτροπή – κατέληξε ο πρώην Δήμαρχος – βοηθά το έργο του Δήμου Καβάλας, να προσφύγει στο συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά κι όποιον άλλον φορέα ενδιαφέρεται για τα προβλήματα που θα δημιουργήσουν στην πόλη τα διόδια.
Εκτός από τη συνέντευξη τύπου, στους δημοσιογράφους μοιράστηκε το ακόλουθο δελτίο τύπου:
Εγκατάσταση Σταθμού Διοδίων στην Παράκαμψη Καβάλας της Εγνατίας Οδού.
Η Επιτροπή για την εγκατάσταση Σταθμού Διοδίων στην Καβάλα, που όρισε το ΤΕΙ-ΑΜΘ, αφού εξέτασε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατέληξε ότι πάσχει σε 8 σημεία:
1.Δεν έγινε διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό.
2.Η έκταση της περιοχής της μελέτης είναι ανεπαρκής.
3.Δεν υπάρχουν δεδομένα για τον ατμοσφαιρικό αέρα.
4.Δεν υπάρχουν δεδομένα για τον θόρυβο.
5.Η θέση του Σταθμού Διοδίων είναι σε επικίνδυνο σημείο.
6.Δεν προβλέπονται εναλλακτικές λύσεις.
7.Είναι σε αναντιστοιχία με το νομικό πλαίσιο.
8.Η μελέτη για την Παράκαμψη είναι άσχετη με τον Σταθμό Διοδίων.
Η Γνωμοδότηση της Επιτροπής μαζί με τα συνημμένα έγγραφα και τα νομικά κείμενα θα παραδοθεί στη Δήμαρχο Καβάλας για ενέργειες. Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ δεν εξέτασε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα προκαλέσει η εκτροπή μέρους των οχημάτων που διέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο στην πόλη της Καβάλας, προς αποφυγή των διοδίων, παρότι η Παράκαμψη συνιστά για ένα μεγάλο αριθμό οχημάτων (και κατοίκων της Καβάλας) περιφερειακή οδό.
Το ΤΕΙ-ΑΜΘ προσκαλεί την ΕΟΑΕ με την υπευθυνότητα που την διακρίνει να συμβάλλει στην προσπάθεια των πολιτών της Καβάλας για ανάπτυξη και ποιότητα ζωής και να επανεξετάσει το προτεινόμενο έργο.
ΤΕΙ ΑΜΘ