• 6 Μαΐου 2024,

Έγγραφο της Εγνατίας Οδού για όσα έκανε και θα κάνει στην πεσμένη γέφυρα

 Έγγραφο της Εγνατίας Οδού για όσα έκανε και θα κάνει στην πεσμένη γέφυρα

Με καθυστέρηση δύο περίπου μηνών το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προώθησε στη Βουλή έγγραφο της Εγνατίας Οδού ΑΕ  σχετικά με την πεσμένη γέφυρα μπροστά από το παλιό νοσοκομείο.

Το διαβιβαστικό εισαγωγικό κείμενο υπογράφει ο υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής. Ενώ το διαβιβαστικό αυτό έγγραφο έχει ημερομηνία 12 Νοεμβρίου 2020, η απάντηση της Εγνατίας Οδού στην οποία παραπέμπει για τα θέματα της πεσμένης γέφυρας στην Καβάλα έχει ημερομηνία 9 Σεπτεμβρίου 2020!

Όλα αυτά αφορούν ερώτηση στη Βουλή για την εκκρεμότητα στην πόλη της Καβάλας, για την οποία έχει ήδη απαντήσει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αλλά και το Υπουργείο Εσωτερικών. Οι δύο αυτοί φορείς ουσιαστικά παραπέμπουν στην πλέον αρμόδια Εγνατία Οδό.

Το έγγραφο της Εγνατίας οδού ΑΕ με την προαναφερθείσα ημερομηνία του περασμένου Σεπτέμβρη αναφέρεται σε διαδικασίες που έκανε η εταιρεία μέχρι και τον Ιούλιο του 2020. Από τότε και μέχρι σήμερα οι διαδικασίες εξελίχθηκαν κι άλλο και οι μελέτες που αναφέρονται στο έγγραφο της Εγνατίας Οδού βρίσκονται σε φάση υλοποίησης.

Το κείμενο της Εγνατίας Οδού ΑΕ έχει ενδιαφέρον καθώς περιγράφει ως ιδιαίτερα σοβαρά τα προβλήματα στη γέφυρα. Τόσο στο σημείο που κατέρρευσε όσο και στο υπόλοιπο της κομμάτι.

Στο ίδιο έγγραφο αναφέρονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

«Στις 3 Οκτωβρίου του 2019 υπογράφηκε η προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Εγνατίας Οδού και της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης. Μέσω αυτής διαβιβάστηκε στην Εγνατία Οδό η αρμοδιότητα για τη μελετητική ωρίμανση του έργου με τίτλο «Μελέτη αποκατάστασης γέφυρας παλαιού νοσοκομείου Καβάλας οδού Νυρεμβέργης».

Πρόκειται για υφιστάμενη γέφυρα συνολικού μήκους 250 περίπου μέτρων (15 ανοιγμάτων), της οποίας αστόχησε ένα άνοιγμα κατά τη διέλευση αυτοκινούμενου γερανού. Κατά την αυτοψία κλιμακίου της εταιρείας που κλήθηκε μετά από προφορική εντολή του τότε Υπουργού επιθεωρήθηκαν τα μεσαία ανοίγματα της γέφυρας, όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές βλάβες στην κάτω κυρίως παρειά των δοκών -εκτίναξη κάτω παρειάς και αποκαλυμμένοι οξειδωμένοι συνδετήρες και διαμήκεις οπλισμοί δοκών, βλάβες στους κορμούς των βάθρων και στις άκρες των κεφαλόδεσμών τους- εκτινάξεις αποκαλύψεις οξειδωμένων ράβδων κυρίου οπλισμού και συνδετήρων.

Από την πρώτη στιγμή που η εταιρεία ανέλαβε την εκπόνηση της συγκεκριμένης μελέτης προέβη σε μία σειρά ενεργειών προκειμένου να συγκεντρώσει τα στοιχεία που απαιτούνται για την υλοποίηση του έργου της προγραμματικής σύμβασης.

Στο διάστημα αυτό προέκυψαν τα εξής:

1. Η υφιστάμενη γέφυρα διέρχεται πλησίον ακτογραμμής. Ως εκ τούτου απαιτήθηκε αλληλογραφία με την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία Καβάλας και βάσει του αποσπάσματος τοπογραφικού διαγράμματος καθορισμού οριογραμμών αιγιαλού- παραλίας στην περιοχή της γέφυρας διαπιστώθηκε ότι το έργο βρίσκεται εντός ζώνης αιγιαλού.

Στη συνέχεια διερευνήθηκε η ύπαρξη παραχώρησης χρήσης αιγιαλού για την υφιστάμενη γέφυρα από πού προέκυψε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία στα αρχεία της αρμόδιας υπηρεσίας Καβάλας που να αποδεικνύουν ότι σε συγκεκριμένη περίπτωση ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία από τις τότε ισχύουσες διατάξεις για την κατασκευή της υφιστάμενης γέφυρας που αστόχησε. Κατά συνέπεια απαιτείται παραχώρηση χρήσης αιγιαλού.

2. Παράλληλα διαπιστώθηκε ότι για το οδικό τμήμα,  στο οποίο περιλαμβάνεται και η γέφυρα δεν υπάρχει Περιβαλλοντική Αδειοδότηση. Μετά από σχετική αλληλογραφία με τους αρμόδιους φορείς και τις οδηγίες τους η Εγνατία προχώρησε στις ενέργειες σύνταξης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

3. Για την υφιστάμενη γέφυρα δεν βρέθηκε αρχείο μελετών. Ως εκ τούτου για την υλοποίηση του στατικού και γεωτεχνικού ελέγχου της γέφυρας και τη μελέτη αποκατάστασης της απαιτήθηκε η εκπόνηση συνοδών μελετών όπως τοπογραφικής αποτύπωσης, οδοποιίας προσβάσεων, υδραυλικών και ηλεκτρομηχανολογικών.

Οι μελέτες αυτές συμπεριλήφθησαν στο τεχνικό αντικείμενο. Σημειώνεται ότι το μελετητικό τεχνικό αντικείμενο του διαγωνισμού είναι σύνθετο, δεδομένου ότι αφορά στην αποκατάσταση της αστοχίας μιας υφιστάμενης γέφυρας η οποία παρουσιάζει ορατές σημαντικές βλάβες και στα υπόλοιπα μεσαία ανοίγματα της, πέραν αυτού που αστόχησε. Από τη μελετητική διερεύνηση θα προκύψει αν χρειάζεται

Α) Μία τοπική ενίσχυση αναβάθμιση της υφιστάμενης γέφυρας

Β) μία γενικότερη ενίσχυση/ αναβάθμιση, με πλήρη ή μερική αντικατάσταση δομικών στοιχείων της γέφυρας ή

Γ) κατεδάφιση της υφιστάμενης και κατασκευή νέας γέφυρας.  Συνεπώς για τη μελέτη αποκατάστασης της γέφυρας Καβάλας

Θα απαιτηθεί η διερεύνηση σε δυο διαδοχικές φάσεις.

Η πρώτη περιλαμβάνει την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και την τεχνοοικονομική τεκμηρίωση ενίσχυσης της υφιστάμενης γέφυρας ή κατασκευή μερικής ή ολικής νέας γέφυρας. Η δεύτερη περιλαμβάνει την οριστική μελέτη της τελικής λύσης που θα προκύψει από την πρώτη φάση.

Όπως έχει ήδη αναφερθεί το αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης είναι ιδιαίτερα σύνθετο δεδομένου ότι αφορά την αστοχία μιας υφιστάμενης γέφυρας μεγάλου μήκους εντός αστικού περιβάλλοντος.

Το βάθος χρόνου για την υλοποίηση των μελετών συνίσταται στην υλοποίηση του μελετητικού αντικειμένου σε δυο διαδοχικές φάσεις,  στις ελλείψεις σημαντικών στοιχείων όσον αφορά την υφιστάμενη κατάσταση της γέφυρας για τις οποίες απαιτήθηκαν πρόσθετες ενέργειες και μελέτες, στη συγκυρία της πανδημίας που είχε σαν αποτέλεσμα μετάθεση των διαγωνισμών και στους απαιτούμενους χρόνους (ανελαστικούς και μη) ολοκλήρωσης των επιτροπών των  διαγωνισμών μελετών.

Διαβάστε επίσης