• 19 Μαΐου 2024,

Φράγμα Μαρμαρά: Ξεπέρασε ένα ακόμη πρόβλημα της γραφειοκρατίας!

 Φράγμα Μαρμαρά: Ξεπέρασε ένα ακόμη πρόβλημα της γραφειοκρατίας!

Το νέο πρόβλημα που προέκυψε στο έργο: «Κατασκευή Φράγματος Μαρμαρά», έρχεται να επιβεβαιώσει για μία ακόμη φορά, ότι η γραφειοκρατία στη χώρα μας συνεχίζει να αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο σε οποιαδήποτε προσπάθεια ανάπτυξης.

Χρειάσθηκαν οκτώ  ολόκληροι μήνες για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες απένταξης και ένταξης στο νέο Π.Α.Α. 2014-2020, των δημοσίων έργων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης τα οποία έρχονται σαν ανειλημμένες υποχρεώσεις από το προηγούμενο Π.Α.Α. 2007-2013. Και όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία και ξεκίνησαν οι πληρωμές των απλήρωτων για πολλούς μήνες λογαριασμών των έργων, διαπιστώθηκε ότι δεν είχε αντιμετωπισθεί το θέμα της πληρωμής των λογαριασμών προκαταβολής.

Για το συγκεκριμένο έργο είχε εγκριθεί από τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, ήδη από το Δεκέμβριο του 2015 λογαριασμός προκαταβολής, ο οποίος δεν κατέστη δυνατό να πληρωθεί στα πλαίσια του προηγούμενου προγράμματος. Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2016 ο εν λόγω λογαριασμός αποστέλλεται ξανά στην αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, η οποία αφού τον έλεγξε και τον ενέκρινε αρμοδίως τον προώθησε στη Διαχειριστική αρχή του Υπουργείου για το δικό της έλεγχο. Η διαχειριστική αρχή με τη σειρά της έκανε το δικό της έλεγχο, έδωσε τη σχετική έγκριση  και προώθησε το λογαριασμό στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. – ο οποίος αποτελεί την αρχή πληρωμής του Υπουργείου- για να εκτελέσει την πληρωμή.

Τότε από το πουθενά εμφανίστηκε το πρόβλημα, καθώς ο προϊστάμενος της Δ/νσης που είναι αρμόδια για το έργο, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν μια Ευρωπαϊκή Οδηγία, αντιμετώπισε το Λογαριασμό Προκαταβολής του έργου όπως τις προκαταβολές τις οποίες λαμβάνει οποιοσδήποτε ιδιώτης στα πλαίσια υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου το οποίο επιδοτείται από το ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με την οδηγία αυτή για τη χορήγηση προκαταβολής απαιτείται κατάθεση ισόποσης εγγυητικής επιστολής υπέρ Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Με βάση όμως την Εθνική Νομοθεσία για το Δημόσια έργα, η χορήγηση προκαταβολής καλύπτεται από τις Ε.Ε. καλής εκτέλεσης, τις οποίες είναι υποχρεωμένος ο Ανάδοχος να καταθέσει πριν την υπογραφή της σύμβασης ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΦΟΡΕΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν αυτές οι Ε.Ε. καλής εκτέλεσης οι οποίες είναι υπέρ του Κυρίου του Έργου, δηλαδή της Περιφέρειας Α.Μ.-Θ.  Ουσιαστικά αυτό που έλεγε ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. –από τη στιγμή που δεν μπορούσε να ζητήσει από τον Ανάδοχο νέες Ε.Ε.- είναι ότι σε περίπτωση που καταπέσουν οι Ε.Ε. υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου δεν εμπιστεύεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών θα δώσει στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. τα χρήματα που έδωσε ως προκαταβολή.

Χρειάσθηκαν 3 εβδομάδες και επίμονες προσπάθειες της Αναδόχου Κοινοπραξίας, σε συνδυασμό με παρεμβάσεις πολιτειακών και υπηρεσιακών παραγόντων, για να γίνει αποδεκτό το αυτονόητο, ότι δηλαδή δεν είναι δυνατό τα συγχρηματοδοτούμενα Δημόσια έργα τα οποία εκτελούνται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και έχουν σαν αρχή πληρωμής τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. να έχουν διαφορετική αντιμετώπιση και να υπάγονται σε διαφορετικά νομικό καθεστώς από όλα τα υπόλοιπα συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα, τα οποία εκτελούνται από τα υπόλοιπα Υπουργεία, Περιφέρειες και Δήμους της χώρας.

Υπήρξε η ατυχία ο λογαριασμός προκαταβολής να είναι ο πρώτος ο οποίος πήγε για πληρωμή στα πλαίσια του νέου Π.Α.Α., με συνέπεια το ανωτέρω πρόβλημα να εμποδίζει και την πληρωμή του επόμενου λογαριασμού εργασιών ο οποίος εκκρεμεί από τον Μάρτιο του 2016, διότι σύμφωνα πάλι με τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., δεν μπορούσαν να πληρώσουν το λογαριασμό εργασιών χωρίς πρώτα να έχει πληρωθεί ο προηγούμενος λογαριασμός προκαταβολής. Και όλα αυτά σε μία περίοδο που όλοι πιέζονται για την αύξηση της απορρόφησης των πόρων του ΕΣΠΑ καθώς στους προηγούμενους 8 μήνες υπήρξε μηδενική απορρόφηση τουλάχιστον στα έργα του Υ.Α.Α. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι όπως έγινε γνωστό από τη διαχειριστική αρχή μετά από τον εν λόγο λογαριασμό υπάρχουν και άλλοι λογαριασμοί προκαταβολών από άλλα έργα του προγράμματος, καθώς υπάρχει η ανάγκη για άμεση επανεκκίνηση των έργων και αύξηση του ρυθμού κατασκευής.

Τελικά μετά από πολλές διαβουλεύσεις και 3 συσκέψεις των αρμοδίων παραγόντων του Υπουργείου, μόλις προχθές το πρόβλημα λύθηκε και αναμένεται η έκδοση σχετικής εγκυκλίου. Όλοι ελπίζουν και εύχονται ότι αυτό θα γίνει άμεσα, ώστε να γίνουν οι πληρωμές στις επόμενες ημέρες.

Το αβίαστο συμπέρασμα που βγαίνει από όλα αυτά τα γεγονότα, είναι ότι τα πραγματικά θύματα για μία ακόμη φορά είναι: α)το ίδιο το έργο και η πρόοδός του αφού χάθηκαν οι καλύτεροι μήνες του χρόνου, στους οποίους θα μπορούσε να υπάρξει μεγάλη πρόοδος και τώρα πρέπει η πρόοδος αυτή να επιτευχθεί μέσα στους δύσκολους χειμερινούς μήνες β) ο αγροτικός κόσμος της περιοχής του έργου ο οποίος αναμένει με αγωνία την ολοκλήρωσή του και γ) όσοι εμπλέκονται στην κατασκευή (προσωπικό και προμηθευτές) οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι για πολλούς μήνες, επειδή απλά κάποιες υπηρεσίες του Δημοσίου δυσκολεύονται να συνεργαστούν και κάποιοι υπάλληλοι διστάζουν να αναλάβουν ευθύνες και να επιτελέσουν το έργο τους.

 

 

 

Διαβάστε επίσης