Γιατί οι ΗΠΑ «ποντάρουν» στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

 Γιατί οι ΗΠΑ «ποντάρουν» στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Σε στρατηγικής προτεραιότητας επενδυτικά projects έχουν αναδειχθεί τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας για τις ΗΠΑ, δεδομένης της βούλησής τους για εδραίωση της παρουσίας τους στη Βαλκανική.

Άλλωστε, η αμερικανική παρουσία είναι ήδη ισχυρή στην Αλεξανδρούπολη, στο πλαίσιο της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA), που έχει υπογραφεί ανάμεσα στις δύο χώρες. Υπό αυτό το πρίσμα, κρίνεται εύλογο το έντονο ενδιαφέρον των Αμερικανών για τους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, τους οποίους προκήρυξε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ.

Αυτό γνωστοποίησε ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, κατά την ομιλία του στην πρόσφατη εκδήλωση για τα 150 χρόνια του λιμένα Αλεξανδρούπολης, η οποία συνέπεσε και με την υποστήριξη της συμμαχικής άσκησης «Atlantic Resolve 2020». Ο έμπειρος διπλωμάτης εστίασε στον αμερικανικό κρατικό χρηματοδοτικό οργανισμό, Development Finance Corporation (DFC) και στο επενδυτικό fund Black Summit.

Ειδικότερα, όπως είπε, «η αμερικανική πρεσβεία εργάζεται εντατικά για να ενθαρρύνει τις αμερικανικές επενδύσεις στην Αλεξανδρούπολη και η αμερικανική αναπτυξιακή εταιρεία U.S. Development Finance Corporation έχει εντοπίσει την πολυπλοκότητα των έργων στη βόρεια Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των λιμενικών ιδιωτικοποιήσεων στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, ως στρατηγικές προτεραιότητες.

Είμαστε περήφανοι που το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο Black Summit Financial πρωτοστατεί με μια ισχυρή κοινοπραξία που περιλαμβάνει επενδυτές των ΗΠΑ, Έλληνες συμμετέχοντες και έναν ευρωπαϊκό λιμενικό φορέα με περιφερειακή εμπειρία για να υποβάλουν προσφορές στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας».

Το Reporter ρώτησε τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνο Χατζημιχαήλ αν ο αμερικανικός παράγοντας προμηνύει και την ανάληψη του έργου της ιδιωτικοποίησης από αμερικανικό σχήμα. «Η στρατιωτική αμερικανική παρουσία είναι περιοδική και αποτέλεσμα της MDCA.

Ο διαγωνισμός, από την άλλη, είναι δημόσιος και διεθνής, σύμφωνος με όλες τις νόρμες της Κομισιόν. Συνεπώς, ναι μεν, η MDCA δημιουργεί πρόσθετο επενδυτικό ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ, σε καμία περίπτωση, όμως, δε δεσμεύει ή προκαθορίζει τον τελικό προτιμώμενο επενδυτή – μεγαλομέτοχο» επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Πέραν της γεωστρατηγικής τους θέσης, τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας έχουν τη δυνατότητα να διαδραματίσουν μείζονα ρόλο και στο ενεργειακό «παιχνίδι». Η μεν Αλεξανδρούπολη ετοιμάζεται να καταστεί περιφερειακός ενεργειακός κόμβος με την ολοκληρωμένη δοκιμή αγοράς για τον τερματικό σταθμό FSRU και τον σχεδιασμό παραγωγής φυσικού αερίου GE.

Στη δε Καβάλα επίκειται η παραχώρηση του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ).

Αμφότερα τα λιμάνια αποτελούν, τέλος, κύριες εμπορευματικές πύλες για τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Μάλιστα, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης πραγματοποιείται για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του συνδυασμένη μεταφορά πλοίου-τρένου, καθώς επανενεργοποιήθηκε το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου. «Πρόκειται για αδιανόητη εξέλιξη, η οποία αλλάζει άρδην το γεωπολιτικό περιβάλλον και το σύνολο των μεταφορών, υπέρ της χώρας μας.

Η παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου και η απευθείας – φθηνή, ταχεία και ασφαλής – σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Βάρνας (Βουλγαρία) και Κωνστάντζας  (Ρουμανία) δημιούργησε νέα δεδομένα» είπε στο Reporter ο κ. Χατζημιχαήλ.

Πηγή:Reporter.gr

Διαβάστε επίσης