Γνωρίζοντας τις Μαθησιακές Δυσκολίες

 Γνωρίζοντας τις Μαθησιακές Δυσκολίες

Γράφει η Ευανθία Μπότση, Φιλόλογος- μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ειδικής Αγωγής

anthoulab@hotmail.com

 

«Έχει την δυνατότητα να τα καταφέρει, όμως τεμπελιάζει και δεν προσπαθεί!».

«Γιατί οι συμμαθητές του διαβάζουν με ευχέρεια και εκείνος, ενώ προσπαθεί, δεν τα καταφέρνει;».

«Αφού είναι τόσο έξυπνος και του εξηγώ τι πρέπει να κάνει, γιατί δεν μπορεί να λύσει τις ασκήσεις του;»

Πολλές φορές έχουμε ακούσει τέτοιες φράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς. Μήπως το παιδί στο οποίο αναφέρεστε, αντιμετωπίζει κάποια Μαθησιακή Δυσκολία;

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ) είναι ένας όρος, ο οποίος αναφέρεται σε μια ετερογενή ομάδα προβλημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία της μάθησης και της κατανόησης της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες υπάρχουν στο άτομο από την γέννηση του, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και συνήθως διαρκούν σε όλη του την ζωή. Πρόκειται για απροσδόκητες και επίμονες δυσκολίες που ταλαιπωρούν το άτομο, παρά την βοήθεια που δέχεται από το περιβάλλον. Είναι ωστόσο πολύ σημαντικό να αναφερθεί, πως τα μαθησιακά προβλήματα που παρουσιάζουν τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες, δεν είναι αποτέλεσμα οπτικών, ακουστικών ή κινητικών προβλημάτων και δεν οφείλονται σε νοητική καθυστέρηση, συναισθηματική διαταραχή ή σε εξωτερικούς παράγοντες όπως οι πολιτισμικές διαφορές ή η ανεπαρκής διδασκαλία. Με απλά λόγια, τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν κανονική ή υψηλή νοημοσύνη, βλέπουν, ακούν και καταλαβαίνουν, απλά με διαφορετικό τρόπο!

Ποιες είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες;

Πολλοί άνθρωποι συγχέουν τις Μαθησιακές Δυσκολίες με την Δυσλεξία. Στην πραγματικότητα όμως, η δυσλεξία είναι μία μόνο δυσκολία κάτω από την ομπρέλα των Μαθησιακών Δυσκολιών. Παρακάτω παρουσιάζονται οι πιο συνηθισμένοι τύποι μαθησιακών δυσκολιών και αναφέρονται κάποια από τα χαρακτηριστικά τους

  • Δυσλεξία : το παιδί εκδηλώνει προβλήματα στην ανάγνωση, την γραφή, την ορθογραφία καθώς και στην επεξεργασία της γλώσσας.
  • Δυσαριθμησία : το παιδί δυσκολεύεται στην επίλυση μαθηματικών ασκήσεων, στην κατανόηση του χρόνου και των χρημάτων. Παρουσιάζει προβλήματα στην αριθμητική και τις αριθμητικές πράξεις, όπως πχ στην χρήση των σωστών μαθηματικών συμβόλων.
  • Δυσγραφία : το παιδί δυσκολεύεται στην ευθυγράμμιση των λέξεων στο χαρτί, γράφει ακατάστατα και δυσανάγνωστα, δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης και ο ρυθμός γραφής του είναι αργός.

Όπως προαναφέραμε, οι Μαθησιακές Δυσκολίες υπάρχουν στο άτομο από την γέννηση του και το συνοδεύουν ως το τέλος της ζωής του. Μπορεί να μην θεραπεύονται, αλλά αντιμετωπίζονται! Οι ειδικές μέθοδοι διδασκαλίας, τα προσαρμοσμένα προγράμματα και η κατάλληλη οργάνωση της μελέτης του παιδιού, ανοίγουν τους δρόμους στην μαθησιακή επιτυχία και καθιστούν το παιδί ικανό να παρακάμψει τις δυσκολίες, να βελτιωθεί και να κατακτήσει κάθε μαθησιακό στόχο!

 

Διαβάστε επίσης