Ιταλικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα

 Ιταλικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα
Δίκτυα διανομής και μεταφοράς ρεύματος, υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα και LNG Bunkering στο στόχαστρο ισχυρών ιταλικών ομίλων του ενεργειακού τομέα.

Σε όλο σχεδόν το φάσμα της ελληνικής αγοράς ενέργειας, από τα δίκτυα διανομής και μεταφοράς στον ηλεκτρισμό, έως την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Καβαλας και τη συνεργασία στο LNG bunkering με επίκεντρο τον Πειραιά, απλώνεται η «ομπρέλα» του ιταλικού επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Στην λογική αυτή κινήθηκαν οι επαφές που είχε χθες στη Ρώμη ο υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς με τον Ιταλό υπ. Οικονομικής Ανάπτυξης Stefano Patuanelli και με αντικείμενο συζήτησης την πρόοδο υλοποίησης του μνημονίου ενεργειακής συνεργασίας που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο στην ιταλική πρωτεύουσα, παρουσία του Κ.Μητσοτάκη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το ιταλικό ενδιαφέρον ενισχύεται περαιτέρω για πολλούς από τους παραπάνω τομείς ενόψει και της επιτάχυνσης που καταγράφεται στο διαδικαστικό σκέλος από την ελληνική πλευρά, όπως έκανε σαφές προχθες ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης.

Τις επόμενες ημέρες για παράδειγμα αναμένεται να εκδοθεί από το ΥΠΕΝ η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον διαγωνισμό εκμετάλλευσης της Υπόγειας Αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντληθέν κοίτασμα της Ν. Καβάλας, όπου ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει δημόσια η ιταλική SNAM, μέσω της συμμετοχής της στον ΔΕΣΦΑ.

Επειδή όμως το έργο σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια εφοδιασμού και επειδή μέχρι να υλοποιηθεί η Ελλάδα θα πρέπει να έχει δυνατότητα αποθήκευσης, η ιταλική πλευρά έχει προτείνει στην ελληνική μια ενδιάμεση λύση. Μέχρι να κατασκευαστεί η αποθήκη της Καβάλας, να μπορούν ελληνικές εταιρείες να χρησιμοποιούν ιταλικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης.

LNG Bunkering στον Πειραιά

Έτερος τομέας όπου οι Ιταλοί δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον αφορά στη συνεργασία για την ανάπτυξη ενός δικτύου σταθμών για ανεφοδιασμό με φθηνό LNG στα ελληνικά λιμάνια, αρχής γενομένης από τον Πειραιά. Είναι ένα ζήτημα που συζητείται εδώ και χρόνια και παρ’ ότι η κοινοτική οδηγία του 2012 επιβάλλει τα καθαρότερα καύσιμα στη ναυτιλία, εντούτοις τα ελληνικά λιμάνια καθυστερούν να αναπτύξουν τις σχετικές υποδομές.

Η ιταλική πρόταση είναι να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία που έχουν συσσωρεύσει  -για παράδειγμα η Edison υλοποιεί παρόμοιες επενδύσεις στο λιμάνι της Ραβένα, όπως και αλλού- με τις λεπτομέρειες της συνεργασίας να αναλαμβάνουν πλέον να εξετάσουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες και από τις δύο πλευρές.

Εκεί όπου το ιταλικό ενδιαφέρον καλύπτει σχεδόν όλους τους τομείς είναι ο ηλεκτρισμός. Για τις πράσινες επενδύσεις, όσο και ενόψει των αποκρατικοποιήσεων στα δίκτυα διανομής και μεταφοράς, οι Ιταλοί εμφανίζονται έτοιμοι να δηλώσουν το παρών τους. Εδώ και καιρό είναι γνωστό ότι η TERNA, δηλαδή ο διαχειριστής του ιταλικού δικτύου μεταφοράς παρακολουθεί τις εξελίξεις γύρω από την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ αλλά και την πώληση του 49% στον ΔΕΔΔΗΕ, για τον οποίο λέγεται ότι ενδιαφέρεται και η Enel.

Προχθές, πάντως, ο Κ. Χατζηδάκης έστειλε μήνυμα επιτάχυνσης και για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, διευκρινίζοντας ότι αποφασίστηκε να εκχωρηθεί το 49% της εταιρείας και όχι μεγαλύτερο ποσοστό, προκειμένου να ενοποιούνται τα αποτελέσματα της θυγατρικής της ΔΕΗ σε αυτά του μητρικού ομίλου.

Επίσης ενδιαφέρον για ελληνοιταλικές συνεργασίες υπάρχει στην ηλεκτροκίνηση, στα έξυπνα δίκτυα, στην κυματική ενέργεια, μέχρι και στην ανάπτυξη υβριδικών έργων σε ελληνικά νησιά. Στην μεν ηλεκτροκίνηση κυριαρχεί η Enel X που διαθέτει ποικιλία φορτιστών, ενώ νοικιάζει στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στα δε υβριδικά projects η ελληνική πλευρά έχει γίνει αποδέκτης ενδιαφέροντος από την ΤΕΡΝΑ που “τρέχει” παρόμοια έργα σε ιταλικά νησιά.

Πηγή : www.businessdaily.gr

Διαβάστε επίσης