• 20 Μαΐου 2024,

μικρά πρωινά από τον Νίκο Γενικόπουλο

 μικρά πρωινά από τον Νίκο Γενικόπουλο

Για τα προηγούμενα Καλοκαίρια στην Καβάλα αυτές οι εικόνες ήταν συνηθισμένες. Φέτος όχι. Οικογένειες ξένων επισκεπτών αφού έκαναν τα μπάνια τους, επέλεγαν το απόγευμα να κατέβουν όλοι μαζί μια βόλτα στην αγορά. Αυτά που τα προηγούμενα Καλοκαίρια βλέπαμε συχνά, αυτά είναι που μας λείπουν. Γιατί αυτό που έχουμε το εκτιμούμε και το υπολογίζουμε μόνο όταν το χάσουμε!

 


 

Οι εργασίες κατασκευής του νέου εμπορικού λιμένα Καβάλας ξεκίνησαν στο τέλος της δεκαετίας του ‘80. Μετά κόπων και βασάνων μιας και η όμορη ΒΦΛ αντιδρούσε. Ανησυχούσε κι εμπόδιζε τη δημιουργία -τόσο κοντά της- ενός μεγάλου λιμανιού με δυναμική και προοπτική. Εκείνες οι ισχυρές αντιδράσεις (μαζί με τα μικροεπεισόδια της εποχής) δεν δικαιώθηκαν. Το λιμάνι στο μεταξύ λειτούργησε κι αντί να… ενοχλήσει τη βιομηχανία, σίγουρα τη βοήθησε.

 

Στην πορεία το νέο λιμάνι Καβάλας έλαβε όνομα «Φίλιππος Β΄». Σε αυτό ξοδεύτηκαν μπόλικα χρήματα, τόσο ελληνικά όσο και της Ευρώπης. Σήμερα το «Φίλιππος Β΄» δεν έχει σιδηροδρομική σύνδεση, δεν έχει κτιριακές εγκαταστάσεις. Διαθέτει ωστόσο μεγάλα βάθη κι έτσι συνεχίζει να προσδοκά καλύτερες μέρες. Μόνο που αυτές σύντομα θα συνδεθούν με ιδιώτη.

 

Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσημα, οριστικά και πανηγυρικά την ιδιωτικοποίηση του μέσω της διαδικασίας της υπό- παραχώρησης. Η ΝΔ προβάλει την εξέλιξη παρά το ότι επιλέγει αυτό που είχε ετοιμάσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Εν τω μεταξύ δεν μιλά κανείς. Ή σχεδόν κανείς. Εντύπωση προκαλεί, πέραν της σιωπής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και η στάση της τοπικής κοινωνίας δια των εκπροσώπων της. Δεν αντιδρά. Σα να υποστηρίζει την ιδιωτικοποίηση. Και μάλιστα θερμά.

 

Η πρώτη ιδιωτικοποίηση στο Ν. Καβάλας ήταν αυτή που έγινε στο αεροδρόμιο. Στο «Μέγας Αλέξανδρος». Όπως τότε έτσι και τώρα η εμπλοκή του ιδιώτη σε μια δημόσια περιουσία αντιμετωπίζεται ως κάτι φυσιολογικό. Πολύ περισσότερο που στη δική μας περίπτωση αποφεύγονται τα χειρότερα. Η ιδιωτικοποίηση όλου του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας.

 

Φθάσαμε σε αυτό το σημείο έμμεσης υποστήριξης της κάθε ιδιωτικοποίησης για έναν απλό λόγο. Την αποτυχία του ελληνικού κράτους. Το οποίο δηλώνει αδύναμο να αναπτύξει λιμάνια και αεροδρόμια (ποιος ξέρει τι άλλο) κι έτσι τα «πασάρει» στον ιδιωτικό τομέα. Αυτός θα δράσει καταλλήλως κι ύστερα ο Θεός βοηθός…

 

Ας μη διαφεύγει της προσοχής μας ότι στην Καβάλα υπάρχουν ιδιαίτερα μαχητικοί υποστηρικτές των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίοι δεν αποκλείεται να … «τσινήσουν». Στο πρόσφατο παρελθόν είχαν υποστηρίξει τη πλήρη ιδιωτικοποίηση λιμένων και χερσαίων ζωνών αυτών. Σε όλο το Νομό Καβάλας. Η υπό παραχώρηση είναι για αυτούς κάτι μικρό και λίγο!

 

Τα πράγματα αλλάζουν. Δραματικά. Τάχα προς το καλύτερο αλλά για αυτό ας μην είμαστε και τόσο σίγουροι. Το ελληνικό κράτος εισπράττει χρήματα αν και αυτά που ιδιωτικοποιεί θα μπορούσαν –αν τα ανέπτυσσε σωστά- να του δημιουργήσουν περισσότερα έσοδα. Παραδεχόμαστε δυστυχώς την ανικανότητα του δημοσίου, μπροστά στην οποία προτιμούμε τον ιδιώτη.

 

Είμαστε δε τόσο σίγουροι για τα χάλια μας που συχνά παρακαλούμε τον ιδιώτη να ενδιαφερθεί και να εμπλακεί σε κάτι που κάποτε ήταν όλων μας. Όσο βρίσκονταν σε αυτή την κατάσταση του «βγάζαμε» τα μάτια έτσι ώστε- άθελα μας- να ανοίξουμε το δρόμο της επόμενης φάσης. Αν μάλιστα συμβεί το φυσιολογικό, σύντομα θα μας παρουσιάσουν τα ίδια γεγονότα ως θετική εξέλιξη. Παρόμοια με ίδιες περιπτώσεις στο εξωτερικό. Στην … πολιτισμένη και προοδευμένη Ευρώπη.

 

Την Ευρώπη που αυτό το διάστημα δυσκολεύεται να συμφωνήσει για τη στήριξη που χρειάζονται οι πολίτες της, θύματα της γενικότερης κρίσης του κορωνοϊού. Η συγκεκριμένη Ευρώπη και Ευρωπαϊκή Ένωση έχει όντως … καλό σκοπό και για τα ελληνικά λιμάνια. Όποτε δεν μπορεί μόνη, καλεί σε βοήθεια τις ανώτερες δυνάμεις. Αμερική- Ρωσία και Κίνα. Όλοι τους σας έτοιμοι από καιρό.

 

Κι ενώ η Καβάλα όφειλε να διαμαρτυρηθεί που το βασικό της εμπορικό λιμάνι ιδιωτικοποιείται, δεν μιλά κανείς. Απολύτως κανείς. Υπάρχει τόσο μεγάλη απογοήτευση και ήττα που οι πάσης φύσεως ιδιωτικοποιήσεις έχουν χαρακτήρα μονόδρομου. Ας ετοιμαστούμε λοιπόν για τις επόμενες που όπως φαίνεται δεν αργούν. Παραδείγματος χάρη αυτή του νερού, μοιάζει να είναι κι αυτή προ των πυλών.

 

Εκδήλωση στην πόλη της Δράμας πραγματοποιεί τις επόμενες ημέρες ο περιφερειακός σύμβουλος Κώστας Κατσιμίγας. Είναι έτοιμος να προβάλει την αντίθεση του στο έργο της απευθείας σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Καβάλας, αυτήν την φορά τονίζοντας ότι το έργο υποβαθμίζει (αφού εξαιρεί) την πόλη της Δράμας. Στο μεταξύ απόψεις περί του έργου, ίδιες με αυτές του κ. Κατσιμίγα, διατυπώνει και ο ακροδεξιών πεποιθήσεων Βελόπουλος.

 

Εφημερίδα της Αθήνας έγραψε ότι και ο βουλευτής Δημήτρης Καιρίδης είναι πιθανό να συμμετάσχει στην νέα κυβέρνηση, αυτή που θα προκύψει από τη διαδικασία του ανασχηματισμού! Είναι αλήθεια ότι αυτήν την πληροφορία για τον κ. Καιρίδη (με καταγωγή και από την Καβάλα)πρώτη φορά διαβάσαμε. Το μέσο που την υιοθέτησε θεωρείται έγκυρο κι είναι κοντά στην Κυβέρνηση.

 

Λιγότερες φέτος το Καλοκαίρι και οι καθιερωμένες ετήσιες κτλ συναντήσεις παλαιών συμμαθητών. Δεν είναι ότι απαγορεύονται, είναι ότι φέτος ο κόσμος συνεχίζει να μην ταξιδεύει. Τουλάχιστον έως τώρα αυτό ισχύει. Το γεγονός έχει τη σημασία του και σε αυτά τα γεγονότα.

 

Με απόφαση που έλαβε το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατίας Οδού ΑΕ στις 17 Ιουλίου εγκρίθηκε το πρακτικό του διαγωνισμού για το πρώτο έργο στην πεσμένη γέφυρα (μπροστά από το παλιό Νοσοκομείο). Για το οποίο επιτέλους υπάρχει ανάδοχος. Στην περίπτωση ισχύει το λαϊκό ρητό «καλώς τον κι ας άργησε». Αντικείμενο του έργο είναι πάντα το ίδιο: «Εκτέλεση γεωερευνητικών εργασιών για την αντιμετώπιση της αστοχίας της Γέφυρας Παλαιού Νοσοκομείου Καβάλας, οδού Νυρεμβέργης», προϋπολογισμού €87.194,14 (πλέον Φ.Π.Α.)

 

Ο γνωστός ενοχλητικός υπερβάλλον ζήλος από το προσωπικό του Λιμεναρχείου Καβάλας. Το βράδυ της Παρασκευής επέβλεπε την τήρηση των μέτρων στην εκδήλωση του Φεστιβάλ Φιλίππων μπροστά από το κτίριο του Τελωνείου. Μέτρησε τις καρέκλες που προορίζονταν για τους θεατές, τις βρήκε δύο επιπλέον. 72 αντί 70. Ζήτησε αυτές οι δύο να απομακρυνθούν!

 

Ας μη ξεχνάμε ότι η ίδια υπηρεσία έκανε τις ίδιες υπερβολές και στην περίοδο της καραντίνας. Ήταν τότε που άδειαζε το λιμάνι από τον κόσμο καθώς οι εκπρόσωποι της διαπίστωναν συνωστισμό! Λογικό μετά από αυτά είναι να ρωτήσουμε τι έκανε το Λιμεναρχείο για την Καλαμίτσα, η παραλία της οποίας (αν και πολυσύχναστη) δεν διαθέτει ναυαγοσώστη. Εκεί έγινε έλεγχος; Τι αποτέλεσμα είχε ο έλεγχος;

 

Για να εφαρμοστεί η πρόσφατη θετική τροπολογία για την απλήρωτη επιδότηση εργασίας πρέπει να υπάρξουν μία ή περισσότερες ερμηνευτικές εγκύκλιοι από το αρμόδιο Υπουργείο. Τις οποίες οι άμεσα ενδιαφερόμενοι περιμένουν. Επειδή οι εγκύκλιοι καμιά φορά αργούν, αργούν πολύ, καλό είναι τόσο οι 3 κυβερνητικοί βουλευτές Καβάλας όσο και οι εμπλεκόμενοι φορείς να έχουν το νου τους. Να πιέσουν από τώρα προκειμένου να γίνουν γρήγορα όλα όσα χρειάζονται. Σκοπός και στόχος είναι τα θετικά που προβλέπει η τροπολογία να γίνουν πράξη, να επωφεληθούν από τους συμψηφισμούς οι τοπικές επιχειρήσεις.

 

Ρεπορτάζ της Αυγής το περασμένο Σάββατο προβάλει τα προβλήματα στην οικονομία του Ν. Καβάλας λόγω της μεγάλης μείωσης της τουριστικής κίνησης. Κατά την εφημερίδα όλα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο! Ιδού ένα απόσπασμα του κειμένου: «Ιδιαίτερα απογοητευμένοι εμφανίζονται, μιλώντας στην «Αυγή», ιδιοκτήτες καταλυμάτων της Καβάλας και της Θάσου, οι οποίοι σημειώνουν ότι περίμεναν περισσότερες παρεμβάσεις από την κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τη βαρύτητα που έπρεπε να δοθεί στα χερσαία τμήματα της χώρας, καθώς από αυτά περνά το συντριπτικό ποσοστό των επισκεπτών. Στο ερώτημά μας αν φοβούνται ότι δεν θα βγει η χρονιά και θα αναγκαστούν να προβούν σε περικοπές, απάντησαν πως αν δεν αλλάξει κάτι ριζικά, οι αποφάσεις αυτές είναι μονόδρομος. «Δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε αρνητικά, όμως το φθινόπωρο προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολα αν δεν στηριχθούμε».

 

Διαβάστε επίσης