Στρατιωτικό Αεροδρόμιο Αμυγδαλεώνα – Κώστας Παπακοσμάς: Γεννιούνται ερωτήματα- Πάνος Γεωργιάδης: Εθνικής σημασίας



 

Αφορμή των παρακάτω σκέψεων έχουν σταθεί μια σειρά δημοσιευμάτων πρόσφατα, που αναφέρονται στους χώρους του Αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα . Μια επίσκεψη ενός πρόσωπου , υποψηφίου Βουλευτή των ΑΝΕΛ  και συμβούλου του Υπουργού Εθνικής Άμυνας,  που δηλώνει ..υπεύθυνος για την αξιοποίηση της περιουσίας  του Υπουργείου,  και ταυτόχρονα κάνει ευχή και ονοματίζει συγκεκριμένη επιχείρηση για την αξιοποίηση του Αεροδρομίου.

Ο συγκεκριμένος χώρος για δεκαετίες ολόκληρες χρησιμοποιήθηκε για τις στρατιωτικές και αεροπορικές ανάγκες της πατρίδας μας. Πολιτικό Αεροδρόμιο, στρατιωτικό , βάση ελικοπτέρων,  μονάδα δασοπυρόσβεσης, τόπος ασκήσεων .

Οι αυξανόμενες αεροπορικές ανάγκες στην δεκαετία του 1980, η θέση του , αλλά και οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν, ειδικά τους χειμερινούς μήνες στην ευρύτερη περιοχή του κάμπου των Φιλίππων και των τεναγών (χαμηλή νέφωση) οδήγησαν πριν αρκετές δεκαετίες την μεταφορά των πτητικών δράσεων της πολιτικής αεροπορίας στο νέο Αεροδρόμιο (Μέγας Αλέξανδρος )  στην Χρυσούπολη. Από το 1985 και μετά,  και τις περισσότερες επιχειρησιακές δράσεις  της Πολεμικής Αεροπορίας. Για μικρό χρονικό διάστημα ήταν βάση δασοπυρόσβεσης (ελικόπτερα, και αεροπλάνα τύπου πετζετέλ) αλλά και αυτά μεταφέρθηκαν στο Αεροδρόμιο Μέγας Αλέξανδρος , όπου έγιναν και όλες οι υποδομές που απαιτούν  οι κανόνες της Αεροπορίας και του πτητικού έργου. Ο Αμυγδαλεώνας έμεινε ως χώρος κατοικίας των υπηρετούντων αξιωματικών στην Χρυσούπολη .

Ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης εγκαταλείφτηκε όπως και  ο πύργος ελέγχου ( τα μηχανήματα που έχει,  ανάγονται στην εποχή του σχεδίου μάρσαλ και ίσως αποτελούν συλλεκτικά αντικείμενα).

Όλα αυτά έχουν οδηγήσει κατά καιρούς τις τοπικές αρχές  να κάνουν σκέψεις και σχέδια για μια άλλη αξιοποίηση του μεγάλου αυτού χώρου.

Στην αρχή της δεκαετίας του 2000, από τον τότε Δήμο Φιλίππων , κατατέθηκαν προτάσεις για την δημιουργία χώρων γηπέδων γκολφ και προσέλκυσης τέτοιων τουριστών, στο χώρο του Αεροδρομίου .

Για δέκα και πλέον χρόνια όλο και κάτι νέο έρχεται , ως ιδέα για τον χώρο αυτό.  Η Αυτοδιοίκηση εντάσσει στους στρατηγικούς της σχεδιασμούς , την συγκεκριμένη περιοχή, χωρίς όμως κάτι συγκεκριμένο και κοστολογημένο.

Τα τελευταία χρόνια μια επιχείρηση που αναπτύσσει την δράση της , στο χώρο της εκπαίδευσης πιλότων, στο Αεροδρόμιο της Χρυσούπολης  , ζητά τον χώρο για να αναπτύξει νέες επενδυτικές της δραστηριότητες.

Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι :

Ο στρατηγικός αμυντικός σχεδιασμός της χώρας μας θέτει εκτός των πλάνων του πια το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα;

Τα γεωπολιτικά δεδομένα στην ευρύτερη, εύθραυστη περιοχή ,αλλάζουν άρδην, μήπως η χρήση του σε κάθε μορφή στρατιωτικής στρατηγικής καθίσταται σήμερα αναγκαία;

Η ιδιωτικοποίηση των επαρχιακών αεροδρομίων ( συμπεριλαμβανομένου και αυτού της Καβάλας (Μέγας Αλέξανδρος) πρέπει να μας προβληματίζει και να μας κάνει πιο προσεκτικούς στην λήψη αποφάσεων;

Κι αν ακόμα συμφωνήσουμε στην αξιοποίηση των συγκεκριμένων χώρων  δεν θα πρέπει να προηγηθεί μια σοβαρή προεργασία από πλευράς πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας; Σε συνδυασμό με τις ανάγκες και τους σχεδιασμούς της τοπικής κοινωνίας , προς ωφελεία των πολιτών και το καλό της πατρίδας.

Σίγουρα ανάπτυξη και στρατηγική δεν χαράσσονται  και υλοποιούνται με βαρύγδουπες δηλώσεις και  ανέξοδα ευχολόγια συμβούλων και πολιτευτών .

Ως πολίτες αυτού του τόπου , σε αυτούς τους δύσκολους και χαλεπούς καιρούς που βιώνουμε,  πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και επιφυλακτικοί .

Στο σημείο αυτό θα θυμίσω ότι πριν ένα χρόνο η τότε βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας Α. Τσανάκα είχε καταθέσει ερώτηση στην Βουλή για το Αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα αλλά και το στρατόπεδο Ασημακοπούλου  ρωτώντας χαρακτηριστικά τον Υπουργό Άμυνας: «Επειδή η Κυβέρνηση με τις προγραμματικές της δηλώσεις είχε δεσμευτεί για την απόδοση των χώρων αυτών που πλέον έπαψαν να εξυπηρετούν στρατιωτικούς σκοπούς στο φυσικό τους δικαιούχο, τους πολίτες  , Ερωτάται ο κ. Υπουργός, Προτίθεται να παραχωρήσει άμεσα την ιδιοκτησία του στρατοπέδου Ασημακόπουλου και του χώρου του αεροδρομίου Αμυγδαλεώνα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση εξασφαλίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα και την κοινωφελή χρήση αυτών των χώρων;.»

Σήμερα ποια είναι η θέση των τριών κυβερνητικών Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην Καβάλα ;

Θα θυμίσω ακόμα ότι πριν δυο χρόνια, το 2014 , εφτά βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ , μεταξύ αυτών και ο σημερινός Υπουργός Θ. Δρίτσας εγκαλούσαν την τότε κυβέρνηση ότι ξεπουλάει ακόμη και ενεργά στρατόπεδα που βρίσκονται στην παραμεθόριο.

«Να προστατευθεί η περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων από τη μνημονιακή λαίλαπα κατά του δημόσιου πλούτου», τόνιζαν τότε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Φυσικά κάθε εποχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά..

Θα περιμένουμε την επίσημη θέση του καθ΄ηλην αρμόδιου Υπουργείου  αλλά και του ειδικού φορέα που έχει για την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του,  το ΤΕΘΑ,  αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι με δεδομένο  ότι η συνολική επιφάνεια του Ελληνικού Χώρου ανέρχεται σε 132.000.000.000τμ,  προκύπτει ότι το Τ.ΕΘ.Α είναι κάτοχος του 0,19% της συνολικής Ελληνικής Επικράτειας. Στην Β. Ελλάδα έχει 551 ακίνητα (στοιχεία από την επίσημη ιστοσελίδα) .

Εξυπακούεται ότι κάθε διαδικασία χρήσης, εκμίσθωσης , πώλησης γενικότερα αξιοποίησης του συγκεκριμένου χώρου θα πρέπει να γίνει με όλα όσα ορίζουν οι Νόμοι αυτής της χώρας.

Όπως επίσης και η παρουσίαση των όποιων προτάσεων ,που σίγουρα θα πρέπει να συνοδεύονται,  με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και ανταποδοτικά οφέλη για τον τόπο.

 

          Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ  ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΣΤΟΝ ΑΜΥΓΔΑΛΕΩΝΑ

 

Πριν μερικές ημέρες με πρωτοβουλία της διεύθυνσης και των εκπαιδευτικών του Γυμνασίου Αμυγδαλεώνα, πραγματοποιήθηκε ομιλία και παρουσίαση της ιστορικής διαδρομής του Αεροδρομίου που υπάρχει στην περιοχή.

Την ομιλία , που έγινε στο Πολιτιστικό κέντρο του χωριού παρακολούθησε το σύνολο των μαθητών του σχολείου. Ομιλητής ήταν ο κ. Κώστας Παπακοσμάς,  που έχει συλλέξει μια σειρά στοιχείων για την ιστορία του Αεροδρομίου τα τελευταία ογδόντα χρόνια , τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν σε αυτό , αλλά και οι μονάδες της Αεροπορίας και του στρατού που πέρασαν από αυτό, όπως επίσης και η για δεκαετίες χρήσης του από τα αεροπλάνα της πολιτικής αεροπορίας και η σύνδεση της περιοχής μας με την Αθήνα.

Στην διάρκεια της παρουσίασης – συζήτησης προβλήθηκε και ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία του Αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα.

Στην ομιλία του ο κ. Παπακοσμάς μεταξύ άλλων ανέφερε ότι το 1938 στη θέση Αμυγδαλεώνας στην Καβάλα δημιουργήθηκε  ένας χωμάτινος διάδρομος για τις ανάγκες της Στρατιωτικής Αεροπορίας. Το 1940-41 χρησιμοποιήθηκε από την 4η Μοίρα παρατηρήσεως και από την 24η Μοίρα Διώξεως της Βασιλικής Αεροπορίας για ολιγοήμερες επιχειρήσεις.

« Από δημοσιεύσεις ανακοινώσεων στον τοπικό τύπο , στη δεκαετία του 1930, προκύπτει ότι οι πρώτες αεροπορικές συγκοινωνίες ξεκίνησαν το 1934 από την .. Δράμα με προορισμούς την Θεσσαλονίκη και την Αθήνα στη συνέχεια. Στις 28 Μαΐου 1928 η Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών (πρόγονος της ΤΑΕ και της Ολυμπιακής στη συνέχεια) δημοσίευσε ανακοίνωση, στον τύπο της Καβάλας, ότι ξεκινούν δρομολόγια –ώρα αναχώρησης 15.15 – από Δράμα- Θεσσαλονίκη-Αθήνα . Τα εισιτήρια και οι κρατήσεις ..θέσεων γίνονταν από το πρακτορείο Περ. Πολυχρονίδου στην οδό Βενιζέλου 47 με αριθμό τηλεφώνου ..409.

Μετά από μερικές μέρες υπήρχε νέα ανακοίνωση ότι τα δρομολόγια ..διακόπτονται μέχρι ..νεωτέρας , χωρίς άλλη διευκρίνηση την οποία δεν βρήκαμε, αν και το αναζητήσαμε, σε επόμενα φύλλα του τοπικού τύπου της εποχής εκείνης.

Η έρευνα , στο τύπο της Θεσσαλονίκης , όπου και εκεί υπήρξαν καταχωρήσεις για την «γραμμή» αυτή μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το εγχείρημα Αεροπορικής Σύνδεσης ήταν μικρό σε διάρκεια με αεροπλάνα της εποχής τα οποία μόνο οι ..τολμηροί εμπιστεύονταν..» πρόσθεσε ο κ. Παπακοσμάς  και συνέχισε την εξιστόρηση του σε μαθητές και καθηγητές τονίζοντας ότι «Μετά την κατοχή, το 1948, ξεκίνησαν δρομολόγια από το Αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα στην Καβάλα. Οι Βούλγαροι, στην διάρκεια της κατοχής, διαβλέποντας την σημασία των αεροπορικών συνδέσεων, πραγματοποίησαν σειρά έργων στο Αεροδρόμιο, χτίζοντας κτίρια και βελτιώνοντας τον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης των αεροσκαφών.

Υπερήλικες , σήμερα κάτοικοι του Αμυγδαλεώνα, θυμούνται ότι οι Βούλγαροι τους υποχρέωναν, με ιδιαίτερη σκληρότητα  να εργάζονται στα έργα εκείνα.

Τα πρώτα αεροπλάνα που έκαναν δρομολόγια, προς Αθήνα, ήταν αυτά της Τ.Α.Ε. ενώ με χρήματα του Σχεδίου Μάρσαλ στρώθηκε ο αεροδιάδρομος με «Πι-ες-Πι» που ήταν σιδερένιο πλέγμα ενωμένο ανά μέτρο.

Είχαμε και το πρώτο Αεροπορικό δυστύχημα το 1949 (στις 6 Ιουνίου), όταν αεροσκάφος της Τ.Α.Ε. ξεκινώντας από τον Αμυγδαλεώνα, με προορισμό το Αεροδρόμιο «Χασάνι» στην Αθήνα έπεσε στην Βοιωτία. Αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν τόσο οι επιβάτες όσο και τα μέλη του πληρώματος του αεροπλάνου».

Είναι σημαντικό ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τα τοπικά δρώμενα και αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στο σχολείο και στους καθηγητές του για τις πρωτοβουλίες τους ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν την τοπική ιστορία.

Δηλώσεις Γεωργιάδη για το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα

Ο Διευθυντής του Αεροπορικού σόου που θα γίνει τον Ιούνιο στην πόλη μας, Παναγιώτης Γεωργιάδης, μίλησε στο ραδιοφωνικό σταθμό της ΕΡΑ Καβάλας την Τρίτη το πρωί για τα νεότερα της διοργάνωσης.

Στο δεύτερο και τελευταίο μέρος της συνέντευξής του ρωτήθηκε για το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα. Μίλησε για τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις και για την προοπτική που ο ίδιος φαίνεται να προτιμά, δηλαδή την αξιοποίηση αυτού από τις ένοπλες δυνάμεις. Ο κ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε το αεροδρόμιο εξαιρετικό και υψηλής στρατιωτικής σημασίας. Επανέλαβε ότι πρόκειται για έναν στρατιωτικό χώρο εθνικής σημασίας και όπως είπε θα μπορούσε αυτό το αεροδρόμιο – το στρατιωτικό του Αμυγδαλεώνα – να γίνει μία εξαιρετική στρατιωτική μονάδα από την αεροπορία στρατού.

Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Γεωργιάδη οι σημερινές εγκαταστάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ειδικές επιχειρήσεις ελικοπτέρων και μεταγωγικών.

eXTReMe Tracker