• 20 Απριλίου 2024,

Ένα ενδιαφέρον κείμενο του Κωστή Σιμιτσή για τα υπαίθρια πάρκινγκ στην Καβάλα

 Ένα ενδιαφέρον κείμενο του Κωστή Σιμιτσή για τα υπαίθρια πάρκινγκ στην Καβάλα

Λίγα ιστορικά στοιχεία για τα υπαίθρια πάρκινγκ της πόλης μας. Διότι διαπιστώνω πως η μνήμη όσων έχουν αναλάβει υψηλά αξιώματα στην τοπική αυτοδιοίκηση τα τελευταία χρόνια συνεχώς ξεφτίζει, φυλλορροεί και χάνεται.

Πολλές φορές επίτηδες!

ΠΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟ ΕΝΑ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΠΑΡΚΙΝΚ;

Μόνο όταν προβλέπει τη σχετική χρήση το Σχέδιο Πόλης. Εννοείται πως πρέπει αυτός που το εκμεταλλεύεται να λάβει άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας.

ΠΟΤΕ ΠΡΟΕΚΥΨΕ ΑΥΤΟΣ Ο ΚΑΝΟΝΑΣ;

Δεν είναι γραμμένος πουθενά. Το όρισε όμως πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (605/2020). Αυτά που ίσχυαν μέχρι πέρισυ σε όλη την Ελλάδα πρέπει να τα ξεχάσουμε.

ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΕΤΟΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΛΑ;

Τα δύο πάρκινγκ στο λιμάνι (ΝΟΚ και Τελωνείο, για τα οποία προβλέπει ο καθορισμός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού). Τα τρία ελεύθερα πάρκινγκ στην Καλαμίτσα (τα προβλέπει το Σχέδιο Πόλης). Το μικρό πάρκινγκ στο Περιγιάλι δίπλα στην Καβαλιώτισσα. Το πάρκινγκ ανάμεσα στο Διοικητήριο και το Μουσείο, που βάσει του Σχεδίου Πόλης είναι δρόμος.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΥΠΑΙΘΡΙΑ ΠΑΡΚΙΝΓΚ;

Το οικόπεδο της Ροδόπης χρησιμοποιείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 ως χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων αλλά στο Σχέδιο Πόλης του 1980 προβλέπεται πάρκο και υπόγειο πάρκινγκ.

Στο οικόπεδο των Λαζαριστών προβλέπεται πάρκο, σχολείο και υπόγειο πάρκινγκ. Η τροποποίηση του Σχεδίου Πόλης έγινε από τον Στάθη Εριφυλλίδη όταν ανέλαβε δήμαρχος αλλά η χρήση του ως υπαίθριου πάρκινγκ είχε ξεκινήσει επί Αθανασιάδη.

Το οικόπεδο μπροστά από τον Άγιο Ιωάννη χρησιμοποιείται ως πάρκινγκ από το 2004 αλλά με τροποποίηση του Σχεδίου Πόλης από τον Στάθη Εριφυλλίδη προβλέπεται πάρκο με υπόγειο πάρκινγκ.

Για το οικόπεδο στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου το Σχέδιο Πόλης του 1980 προβλέπει Δημοτική Αγορά και υπόγειο πάρκινγκ αλλά χρησιμοποιείται ως υπαίθριο πάρκινγκ από τότε που δήμαρχος ήταν ο Στάθης Εριφυλλίδης. Το υπόλοιπο οικόπεδο έγινε κτίριο Δημοτικής Αγοράς, Υπεραγοράς και οργανωμένου πάρκινγκ από τον Λευθέρη Αθανασιάδη. Το Σχέδιο Πόλης του 1980 προβλέπει ότι το κτίριο καλύπτει όλο το ενιαίο οικόπεδο, με την οδό Καράνου να αποτελεί το τέρμα της Ίωνος Δραγούμη.

ΤΙ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΤΗΝ ΞΑΦΝΙΚΗ ΕΜΠΛΟΚΗ;

Η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (605/2020) έκρινε πως απαγορεύεται στους ανοιχτούς κοινόχρηστους χώρους να σταθμεύουν αυτοκίνητα. Η απαγόρευση αφορούσε έναν ανοργάνωτο και αφύλακτο χώρο σε δήμο της Αττικής. Κατά μείζονα λόγο δεν επιτρέπεται ούτε η λειτουργία οργανωμένου χώρου στάθμευσης παρά μόνον όταν αυτή η χρήση ρητά προβλέπεται στο Σχέδιο Πόλης. Η δικηγόρος και δημοτική σύμβουλος που ισχυρίζεται ότι μπορεί στη Ροδόπη να επιτραπεί η ελεύθερη στάθμευση δεν κάνει λάθος αλλά παραπληροφορεί, διότι μου ζήτησε και της έδωσα την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που λέει τα αντίθετα.

ΜΟΝΟΝ Η ΡΟΔΟΠΗ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ;

Για τη Ροδόπη έγιναν καταγγελίες οικονομικού συμφέροντος. Συνεπώς η Περιφέρεια δεν μπορούσε παρά να εφαρμόσει τυπικά τον νόμο και να τη σφραγίσει. Όμως είναι βέβαιο πως θα υπάρξει ντόμινο και σε βάρος των άλλων υπαίθριων χώρων στάθμευσης που λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Ιδιωτικών και δημοτικών.

ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ;

Ένας χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων αποτελεί για το περιβάλλον χειρότερη περίπτωση και πιο δυσμενή χρήση από ένα πάρκο ή μια πλατεία. Συνεπώς, το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν πρόκειται να επιτρέψει την αλλαγή της χρήσης στα παραπάνω ακίνητα της πόλης μας (Ροδόπη, Λαζαριστές, Αϊ-Γιάννης). Ούτε και ο νομοθέτης επιτρέπει άλλες λύσεις. Για παράδειγμα απαγορεύεται να φτιάξεις υπόγεια πάρκινγκ στις σχολικές αυλές.

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΟΥΝ ΤΑ ΥΠΟΓΕΙΑ ΠΑΡΚΙΝΓΚ ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ;

Όταν οι παλιοί δήμαρχοι έκαναν τέτοια σχέδια επί χάρτου, έδεναν τα σκυλιά με τα λουκάνικα. Εντούτοις δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν σε έργο. Οι λόγοι είναι οικονομικοί, νομικοί και τεχνικοί. Το 2010 ο Δήμος Καβάλας ολοκλήρωσε μια μελέτη κόστους – οφέλους για το υπόγειο πάρκινγκ στη Ροδόπη.

Διαπιστώθηκε ότι: Το υπέδαφος παρουσιάζει δυσκολίες λόγω του νερού και του γρανίτη.

Κάθε όροφος θα μπορούσε να χωρέσει 99 αυτοκίνητα. Οι τρεις όροφοι θα κόστιζαν πάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ. Κάθε παραπάνω όροφος θα κόστιζε τα διπλάσια λεφτά από τον προηγούμενο. Το υπόγειο δεν θα μπορούσε να επεκταθεί προς νότο επειδή στην Ερυθρού Σταυρού βρίσκεται ο κεντρικός αγωγός λυμάτων με διάμετρο όσο ο μισός δρόμος. Ούτε προς ανατολή ή προς βορρά, επειδή υπάρχουν ιδιοκτησιακά θέματα με το Δημόσιο.

Δεν υπάρχει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, μονάχα από τον αναπτυξιακό νόμο που όμως ενισχύει μόνον ιδιώτες. Για να είναι αποδοτική η επένδυση θα πρέπει να απαγορευθεί αυστηρά η στάθμευση αυτοκινήτων σε ακτίνα 200 μέτρων, η τιμή εισόδου να οριστεί σε τουλάχιστον 6 ευρώ και το ωριαίο αντίτιμο σε 4 ευρώ.

Τέλος, σύμφωνα με τη νομοθεσία, για να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ απαιτείται έκδοση προεδρικού διατάγματος που θα εγκριθεί προηγουμένως από το ΣτΕ. Ανάλογες δυσκολίες υπάρχουν σίγουρα και στους άλλους ανοιχτούς κοινόχρηστους χώρους.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;

Υπάρχουν λύσεις, άλλες άμεσες, άλλες με υλοποίηση σε βάθος χρόνου. Όμως για αυτές έχουν γραφεί και ειπωθεί πολλά. Σίγουρα αποτελεί αντικείμενο ξεχωριστού σημειώματος.

Διαβάστε επίσης