• 29 Μαρτίου 2024,

Γιώργος Ν. Βογιατζής: «Οι Βραχογραφίες του Παγγαίου Αποκαλύπτουν» (1996)

 Γιώργος Ν. Βογιατζής: «Οι Βραχογραφίες του Παγγαίου Αποκαλύπτουν» (1996)
Υπότιτλος του βιβλίου “Πώς πετούσαν τα πύρινα άρματα των Ελλήνων Θεών Απόλλωνα και Άρη” – Το TyposThes.gr παρουσιάζει σήμερα το 12ο βιβλίο στην Ενότητα “Παγγαίου Γη – Συγγράμματα & Συγγραφείς”, Εκδόσεις “ΔΙΟΝ”- Βιβλία Ψαράς, Πρώτη έκδοση Θεσσαλονίκη 1996, σελίδες 136, σχήμα 21χ14.

“Καθήκον κάθε ερευνητή, είναι να κολλάει κάθε χρωματισμένο πετραδάκι που βρίσκει, στο ψηφιδωτό της προϊστορίας μας. Το αποτέλεσμα δεν μπορεί να το προδιαγράψει ούτε να το αμφισβητήσει, υπάρχει από μόνο του”.

Βογιατζής Γιώργος

Ο πρόλογος του συγγραφέα Γ. Ν. ΒογιατζήΤελείως διαφορετική είναι η αίσθηση καθώς φυλλομετράει κανείς το βιβλίο και στέκεται στις εικόνες των βραχογραφιών και τελείως διαφορετική “επί τον τύπον των ήλων”.

Είχα την χαρά πρόσφατα να ξεναγηθώ -πέρα από την εκπληκτική μύηση στις βραχογραφίες, μέσω του συγκεκριμένου βιβλίου του- επί πραγματικού, στον τόπο που δημιουργήθηκαν και σώζονται ως τις μέρες μας, από τον ίδιο τον ερευνητή-συγγραφέα αλλά και φίλο, Γιώργο Βογιατζή.

Απίστευτες εικόνες σκαλισμένες στους  βράχους από ανθρώπινα προϊστορικά χέρια, χιλιάδες χρόνια πριν, εικόνες που “μιλούν” πραγματικά σ’ αυτούς που είναι έτοιμοι να αφουγκραστούν το παρελθόν και να ακούσουν με προσοχή. Εικόνες, πάνω σε αιώνια διατηρητέους καμβάδες, κρίκοι μιας σπασμένης αλυσίδας, που μας ενώνουν και μας φανερώνουν την χαμένη προϊστορία μας…

“Αφορμή για να γράψω αυτό το βιβλίο στάθηκε μια τυχαία επίσκεψή μου στις βραχογραφίες που βρίσκονται βορειοδυτικά του Όρους Παγγαίου, σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία. Ξαφνιάστηκα τόσο πολύ από το θέματα των βραχογραφιών αυτής της συγκεκριμένης τοποθεσίας, που κάθισα και συγκέντρωσα όλη την υπάρχουσα βιβλιογραφία για τις βραχογραφίες της ανατολικής Μακεδονίας. Αμέσως διαπίστωσα την διαφορά των Θεμάτων ανάμεσα σ’ αυτές τις ιδιαίτερες βραχογραφίες του Β. Δ. Παγγαίου και όλων των άλλων. Επίσης ανακάλυψα μέσα στη βιβλιογραφία για τις βραχογραφίες, πως υπήρχε παντελής άγνοια για την ύπαρξη.

Κρίκοι σπασμένης αλυσίδας…

Ξεκίνησα λοιπόν να γράφω αυτό το βιβλίο αφού συνειδητοποίησα ότι τα θέματα αυτών των βραχογραφιών αποτελούν κάποιους από τους κρίκους της σπασμένης αλυσίδας που θα μας ενώσει και θα μας φανερώσει την χαμένη προϊστορία μας. Αυτήν την προϊστορία που την ύπαρξη της ανακαλύπτουμε κάθε μέρα και τα γεγονότα της έχουν φθάσει μέχρι την εποχή μας με τη διάσωση της μυθολογίας μας, της πιο πλούσιας μυθολογίας του κόσμου, της Ελληνικής μυθολογίας.

Σύμφωνα λοιπόν με την υπάρχουσα βιβλιογραφία για τις βραχογραφίες που βρίσκονται στο χωριό Κρυονέρι Καβάλας, στους πρόποδες του όρους Λεκάνη, απέναντι από το Παγγαίο, στο Φαράγγι του Αγγίτη, κοντά στο σπήλαιο Αλιστράτης Σερρών και στο βορειοδυτικό Παγγαίο, η χρονολογική τους ηλικία προσδιορίζεται από τα μέσα της 1ης χιλιετίας π.Χ. μέχρι το 580.000 π.Χ. Συγκεκριμένα κατά τους Ρ. COLLART και CUCREY ( 1975) η ηλικία τους τοποθετείται στο μέσον της 1ης χιλιετίας.

Ο γεωλόγος καθηγητής μέσης εκπαίδευσης Λ. Χατζηλαταρίδης σε ανακοινώσεις του τις συγκρίνει με τις αντίστοιχες βραχογραφίες της Ευρώπης στα σπήλαια Αλταμίρα της Ισπανίας, Λασκώ της Γαλλίας και βράχων της Σαχάρας, που εκείνες ξεπερνούν την ηλικία των 15000 χρόνων και πιστεύει ότι επειδή εκείνες έχουν χρώματα ενώ αυτές είναι σκαλίσματα επάνω σε βράχο ότι είναι αρχαιότερες.

Βραχογραφίες από το 500.000 χρόνια π.Χ.

Επίσης το 1981 σε συνέδριο πού έγινε στη Καβάλα οργανωμένο από την “Παύλιο Εταιρεία Ιστορικών Μελετών” και την αιγίδα του υπουργείου πολιτισμού, σε ανακοινώσεις που έγιναν από ειδικούς επιστήμονες για τις βραχογραφίες στο Κρυονέρι Καβάλας συμμετείχε και ο ανθρωπολόγος καθηγητής της Ινδίας Σ.Μ. Μισρά που κατά τη γνώμη του μετά από έρευνα που έκανε στην περιοχή της χρονολογεί στο 500.000 χρόνια π.Χ.

Επίσης μελέτες και βιβλία σχετικά με τις βραχογραφίες έχουν δημοσιεύσει ο καθηγητής του πανεπιστημίου Αθηνών Κ. Ν. Συμεωνίδης για τις βραχογραφίες της Αλιστράτης και o καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Κ. Ν. ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΒΡΑΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΓΓΑΙΟΥ. Τα θέματα όλων αυτών των βραχογραφιών που αναφέρονται στη βιβλιογραφία τους οι επιστήμονες είναι ζώα, καβαλάρηδες, τόξα, ακόντια, ήλιοι και γενικότερα στοιχεία της φύσης, θέματα σχετικά με την προϊστορική εποχή.

Δέος για τις προϊστορικές φιγούρες

Το Γενάρη του 1994 έφτασα στο σημείο των βραχογραφιών που είχε μελετήσει παλαιότερα (1969) ο καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ Ν. Μουτσόπουλος. Αντίκρισα με δέος πάνω στις λείες επιφάνειες των βράχων τις προϊστορικές φιγούρες να στέκουν αγέρωχα κάτω από το χειμωνιάτικο ήλιο.

Αφού παρατήρησα για αρκετή ώρα αυτές τις βραχογραφίες ο οδηγός μου, μου ανέφερε ότι στη κορυφή ενός υψώματος υπήρχαν αντίστοιχες βραχογραφίες αλλά λίγο παράξενες. Χωρίς δεύτερη κουβέντα ανηφορίσαμε το μονοπάτι αφού πρώτα περάσαμε μέσα από ένα ρέμα όπου στο πυθμένα του υπήρχε ακόμη μια μεγάλη επίπεδη και παραλληλόγραμμη πέτρα δουλεμένη από ανθρώπινο χέρι διαστάσεων 2X1,26m.

Στο ίδιο σημείο μου ανέφερε ο οδηγός, ότι είχε βρεθεί μια κολώνα την οποία οι κάτοικοι την έχουν μεταφέρει και την έχουν στήσει στον αυλόγυρο της εκκλησίας γειτονικού χωριού. Αργότερα φωτογράφισα ο ίδιος αυτή την κολώνα που κατά τη γνώμη μου είναι αρχαϊκής εποχής ή ακόμη και παλαιότερης.

“Σαν γιγάντιοι προϊστορικοί πίνακες…”

Ανηφορίζοντας το μονοπάτι σε δέκα λεπτά βρισκόμασταν στην κορυφή του υψώματος. Οι ασβεστολιθικές καρστογενείς επιφάνειες των βράχων καλύπτουν όλη τη κορυφή σαν γιγάντιοι προϊστορικοί πίνακες. Ο οδηγός κατευθύνθηκε στο πιο ψηλό σημείο της κορυφής πάνω σε μια πέτρινη επιφάνεια που σηκωνόταν γύρο στο 1,5m από το έδαφος, σαν ένας γιγάντιος προϊστορικός βωμός. Πράγματι πλησιάσαμε και αντικρίσαμε πάνω στο βράχο σχήματα παράξενα για την πρώτη ματιά. Εκείνο βέβαια που ξεχωρίσαμε από την πρώτη στιγμή ήταν ένα λιοντάρι στητό, αγέρωχα με την χαίτη του να κυκλώνει το κεφάλι του και το αρσενικό του γεννητικό όργανο σε στύση και πιο ‘κει τρεις ιδιόμορφους αγκυλωτούς σταυρούς”.

Η αναφορά της δημοσιογράφου Άννας Αλευρά

Αξίζει εδώ να τονισθεί και η αναφορά της δημοσιογράφου Άννας Αλευρά στις βραχογραφίες του Παγγαίου, όταν τον Απρίλιο του 2009, παρουσίαζε στο Αμφιθέατρο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Σερρών, το βιβλίο «Παγγαίον όρος, Ορφέας, Όμηρος, Σικελιανός», των Γεωργίου Ν. Βογιατζή και Κωνσταντίνου Β. Σίμογλου: “Και, 15 χρόνια είναι που με την φωτογραφική τους μηχανή γυρίσανε όλο του βουνό, σε όλες τις εποχές καλοκαίρι χειμώνα φθινόπωρο και άνοιξη για να καταγράψουν με τον φακό τους και να μας δώσουν εικόνα για όλα όσα αναφέρονται στα κείμενα που συνέλλεξαν, στα βιβλία που διάβασαν…

Από τις βραχογραφίες του Παγγαίου που χαρακτηρίζονται από μεγάλο πλούτο σε σύμβολα που δείχνουν έναν πολιτισμό με γνώσεις αστρονομίας και ένα επίπεδο τεχνολογίας, μέχρι τον κισσό (τον πιο αγαπητό και άξιο χορευτή του Διονύσου που γλίστρησε και σκοτώθηκε, εκεί που χόρευε και ο Διόνυσος τον μεταμόρφωσε σε φυτό που θα διατηρούσε τις χάρες του χορευτή γι αυτό από τότε τυλίγεται γύρω από δέντρα και χορεύοντας ανεβαίνει στον ουρανό).

Εμβαθύνοντας αργά στις φωτογραφίες νοιώθεις ένα με τον πυρήνα των πραγμάτων.

Το βιβλίο αυτό είναι μια προσευχή στη φύση, την ομορφιά, την ύπαρξη. Ένας ύμνος στην ιστορία του τόπου και τη ζωή. Μια Δέηση για την διατήρηση της τελειότητας.

Η Ιστορία της ζωής σε ένα μυθικό βουνό. Για πρώτη φορά έχουμε στα χέρια μας τόσο υλικό γι αυτόν τον χώρο” (σ.σ. Για το βιβλίο «Παγγαίον όρος, Ορφέας, Όμηρος, Σικελιανός», θα αναφερθούμε εκτενέστατα, προσεχώς από τη στήλη αυτή).

Βιογραφικά στοιχεία για τον Γιώργο Ν. Βογιατζή

Ο Γιώργος Ν. Βογιατζής, γεννήθηκε στο Ροδολίβος Σερρών το 1959, από αγροτική οικογένεια. Είναι πτυχιούχος του Ε.Α.Π., στη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Πρόγραμμα Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό και εργάζεται στο Υπουργείο Οικονομικών (ΔΥΟ).

Από το 1978 ασχολήθηκε με τα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής και από το 1989 μέχρι το 2010, ως πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ροδολίβους, πρωτοστάτησε στη δημιουργία θεσμικών εκδηλώσεων στην περιοχή του Παγγαίου όπως Φεστιβάλ Αρχαίας Αμφίπολης, Ορφικοί Αντίλαλοι Ροδολίβους, Κουρήτος (Γιορτή Κρασιού στο Ροδολίβος) και άλλων θεατρικών, χορευτικών και εικαστικών τμημάτων. Συνεργάστηκε στενά με τους πολιτιστικούς φορείς του Νομού Σερρών, προσπαθώντας να δημιουργήσει ένα θεσμοθετημένο δίκτυο πολιτιστικών ανταλλαγών.

Παράλληλα ερευνά και καταγράφει την προϊστορία και την ιστορία του Παγγαίου.

Τα βιβλία του

Είναι συγγραφέας επτά βιβλίων:

• «Ορφέας-Παγγαίο-Ροδολίβος», 1990

• «Έτος μ.Χ…», 1992

• «Οι βραχογραφίες του Παγγαίου αποκαλύπτουν», 1996

• «Κουρήτες – Δερβίσσηδες», 2002

• «Πάγγαιον όρος… Ορφέας, Όμηρος, Σικελιανός» (συνεργασία με τον Κώστα Σίμογλου), 2009

• «Το θαύμα της Παναγίας», 2013

• «ΓΕΝΟΙΤΟ», 2019

Συνδικαλιστής και Δήμαρχος Αμφίπολης

Συμμετέχοντας στο συνδικαλισμό του εργασιακού του κλάδου, διετέλεσε αντιπρόεδρος των Ελεγκτών ΟΤΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από το 1989 έως το  2002. Το 1993 ήταν συνεργάτης στο διεθνές ιστορικό συνέδριο των Σερρών και το 1999-2000 συνεργάστηκε με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών για την επανέκδοση του Βιβλίου του Ε. Στράτη, «Ιστορία της πόλεως των Σερρών».

Από το 1983 έως το 2002, ως Ελεγκτής των οικονομικών των  Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), απέκτησε μεγάλη εμπειρία πάνω στη λειτουργία της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ως εκλεγμένος Νομαρχιακός Σύμβουλος Σερρών, από το 1998 έως το 2006, έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα πολιτισμού και τουρισμού και στην προώθηση των έργων και των υποδομών στη Περιοχή του Παγγαίου, ενώ καθ’ όλη την οκταετία ως μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής διαχειρίσθηκε μαζί με τον Νομάρχη, τις δράσεις και την ολοκλήρωση των έργων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Σερρών. Διετέλεσε Δήμαρχος Αμφίπολης από το 2010 έως την 1η Σεπτεμβρίου του 2014.

Χρήσιμες Πληροφορίες

Το βιβλίο του Γιώργου Ν. Βογιατζή, “Οι Βραχογραφίες του Παγγαίου Αποκαλύπτουν”, πρωτοεκδόθηκε από τις Εκδόσεις “ΔΙΟΝ”- Βιβλία Ψαράς (Φιλικής Εταιρείας 39, τηλ. 2310-265.042), το 1996, στη Θεσσαλονίκη. Έκτοτε γνώρισε τουλάχιστον τρεις εκδόσεις και μπορεί να το βρει κανείς τόσο στο βιβλιοπωλείο των συγκεκριμένων εκδόσεων όσο και στα μεγάλα βιβλιοπωλεία.

“Παγγαίου Γη – Συγγράμματα & Συγγραφείς”
(Ροδολίβος-Δόμιρος-Μικρό Σούλι-Αμφίπολη-Παλαιοκώμη-Ν. Φυλή-Λακκοβήκια-Μεσολακκιά-Ν. Κερδύλλια-Πρώτη-Αγγίστα-Κρηνίδα-Κορμίστα-Ν. Μπάφρα-Ηλιοκώμη–Συμβολή-Σέρρες)

**Οι φωτογραφίες και τα σχέδια είναι από το συγκεκριμένο βιβλίο καθώς και από τον φωτογραφικό φακό του υπογράφοντα.  

πηγή:typosthes.gr

Διαβάστε επίσης