Dark Mode Light Mode

Καβάλα – Σύνδεση Τουρισμού Πολιτισμού: Ένας διαφορετικός τουρισμός πόλης

Είναι αλήθεια δύσκολο να ξεφύγει κανείς από το μεγάλο θέμα των τελευταίων μηνών.

Γίνεται ακόμα δυσκολότερο εάν είσαι άνθρωπος του τουρισμού. Είναι πια σε όλους αντιληπτό ότι τα γρανάζια της τουριστικής βιομηχανίας έχουν σταματήσει. Ο κόπος, ο χρόνος και τα κεφάλαια που θα χρειαστούν για την επανεκκίνηση της είναι ανυπολόγιστα.

Θα πρέπει να οπλιστούμε με μεγάλη πίστη και υπομονή, να επιδείξουμε κατανόηση και αλληλεγγύη στους γύρω μαςγια να ξεπεράσουμε τα όρια των αντοχών μας εάν θέλουμε να ανταπεξέλθουμε στις προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.

Στην οικονομία και ειδικά στον τουρισμό η προφανής και εύλογη πρώτη μας επιλογή είναι η ανάκτηση των χαμένων επιδόσεων. Όλοι μας θα έχουμε για τα επόμενα έτη αναφορά στην χρονιά ρεκόρ του 2019 και ο στόχος θα είναι το πώς θα φτάσουμε πάλι εκεί. Αφού κερδήθηκε η πρώτη μάχη της υγείας, ο επόμενος στόχος μας είναι να κερδηθεί η μάχη της οικονομίας. Το βασικό σενάριο της επανεκκίνησης μέσα στα νέα δεδομένα προβλέπει το 2020 τουριστικά ισοπεδωμένο και στοχεύει στην οικονομική επιβίωση και το πέρασμα όσων περισσότερων μπορούν στην απέναντι όχθη.

Στη συνέχεια σύμφωνα με τις προβλέψεις το 2021 θα είναι χρονιά μετάβασης όπου θα βλέπουμε σταδιακή ανάκτηση των ροών μέχρι και το 2023, 2024. Έτσι θεωρητικά και εάν όλα πάνε καλά θα κλείσει ένας πενταετής ενάρετος κύκλος για να φτάσουμε εκεί που βρισκόμασταν…

Παράλληλα όμως μέσα στην κρίση δημιουργούνται τεράστια κενά. Και εκεί γεννώνται νέες ευκαιρίες. Πέρα από την επίδειξη αντοχής, απαραίτητη αρετή είναι η προσαρμοστικότητα και ευτυχώς από αυτήν διαθέτουμε αρκετή.

Μόλις πριν δέκα χρόνια η δημοσιονομική κρίση του 2010 ανέτρεψε πλήρως το μίγμα τουριστικής φιλοξενίας της Καβάλας. Προ κρίσης, η αναλογία Ελλήνων αλλοδαπών επισκεπτών ξεπερνούσε το 70-30 στα ξενοδοχεία της πόλης σε ετήσια βάση. Με την κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας ο κλάδος αναζήτησε νέες αγορές στις γειτονικές χώρες και κατάφερε να αναταχθεί αλλάζοντας συγχρόνως το μίγμα και την εποχικότητα. Τα τελευταία χρόνια στηριχτήκαμε παρότι δεν είμασταν νησιωτικός προορισμός στο μοντέλο ήλιος θάλασσα και γίναμε η Ριβιέρα των Βαλκανίων.

Η επιτυχία των περασμένων χρόνων σταμάτησε απότομα λόγω ενός αόρατου εχθρού. Με αποτελεσματική ηγεσία και συλλογική προσπάθεια, αρχικά τον απωθήσαμε και σταθήκαμε όρθιοι, στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να τον νικήσουμε.

Είναι όμως ευκαιρία να αναζητήσουμε και ένα νέο υπόδειγμα. Η υποχρεωτική παύση κάθε δραστηριότητας μας έκανε να αναρωτηθούμε για πολλά. Πόσες από τις παλιές καθημερινές μας δραστηριότητες ήταν πραγματικά απαραίτητες; Πόσο καλύτερες γίνονταν οι πόλεις μας χωρίς αυτοκίνητα, πόσο διαφορετικές οι προτεραιότητές μας; Πόσο πολυτιμότερος ήταν ο χρόνος που περάσαμε με τα παιδιά μας και τους δικούς μας ανθρώπους αυτούς τους δύο μήνες;

Συζητώντας με πολλούς κατέληξα ότι η πρόσφατη εμπειρία μας έκανε να αναρωτηθούμε και πιθανόν να αναθεωρήσουμε στόχους και αξίες ζωής. Θεωρώ ότι η νέα κρίση που διανύουμε θα αφήσει τόσο έντονα σημάδια στον καθένα από εμάς που είναι βέβαιο ότι θα αλλάξει και τους λόγους για τους οποίους ταξιδεύουμε.

Τολμώ να κάνω την πρόβλεψη ότι θα φύγουμε από το εφήμερο,  το ανάλαφρο και το αέναο κυνήγι των εμπειριών.

Το μοντέλο του «ταξιδεύω εύκολα και παντού για να συλλέξω εμπειρίες και να τις κολλήσω σε ένα εικονικό φωτογραφικό άλμπουμ» έχει δύσκολο μέλλον μπροστά του. Ο τουρίστας της επόμενης δεκαετίας θα είναι πιο εκλεκτικός, θα ψάχνει να βρει ουσιαστικότερο νόημα στις περιηγήσεις του και δεν θα αρκείται σε συλλογή ωραίων εικόνων.

Ένα από τα δυνατά σημεία της πόλης μας είναι και η παραγωγή πολιτιστικού περιεχομένου και ειδικά στο χώρο της μουσικής. Η πρωτοβουλία του Δήμου να αναδείξει και να προβάλει την μουσική σκηνή της πόλης με σύγχρονο τρόπο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου εμπλουτίζει και δίνει σημαντική υπεραξία στο τουριστικό μας προϊόν. Πρωταρχικό βέβαια ρόλο θα παίξει η ποιότητα της εξωστρέφειας που θα επιδειχθεί από την οργανωτική αρχή.  Δεν ήρθα να μιλήσω ως ειδικός του πολιτισμού.

Μπορώ όμως με σιγουριά να πω ότι οι όλες οι πολιτισμικές πρωτεύουσες είναι πρωταθλήτριες στον τουρισμό. Οι συνέργειες που αναπτύσσονται λειτουργούν καταλυτικά για την ανάπτυξη αυτοτροφοδοτούμενου τουριστικού ρεύματος. Σύγχρονα τρανά παραδείγματα το Βερολίνο, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.

Εκτός από τον πολιτισμό η Καβάλα διαθέτει πολλούς σπόρους ακατέργαστων τουριστικών προϊόντων που εάν καλλιεργηθούν μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες για να βγει μέσα από την κρίση δυνατότερη. Αρκεί να δημιουργήσουμε φυτώρια όπως αυτό που φτιάχνεται από εσάς σήμερα, όπου σιγά σιγά βοηθώντας τα να αναπτυχθούν, να μπορέσουμε σε λίγα χρόνια να δρέψουμε τους καρπούς των. Θέλει τόλμη η ανάληψη αυτής της πρωτοβουλίας σε πείσμα των καιρών.  Ανοίγει όμως καινούριους δρόμους για το αύριο που τόσο χρειαζόμαστε. Οι ξενοδόχοι της Καβάλας ευχόμαστε στο νέο Cosmopolis καλή επιτυχία!

(Το κείμενο είναι του Αντώνη Μιτζάλη, προέδρου του συνδέσμου ξενοδόχων Καβάλας. Διαβάστηκε στην συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος του φεστιβάλ Cosmopolis).

Προηγούμενο άρθρο

Απάντηση του Υπουργείου Εργασίας σε ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ για τα Πετρέλαια

Επόμενο άρθρο

Το ΤΑΙΠΕΔ ψάχνει ιδιώτες για την Αλάνα