• 10 Μαΐου 2024,

Όρους θέτει το Υπουργείο Παιδείας στο έργο κατασκευής ενός μεγάλου ειδικού σχολείου στον Αμυγδαλεώνα

 Όρους θέτει το Υπουργείο Παιδείας στο έργο κατασκευής ενός μεγάλου ειδικού σχολείου στον Αμυγδαλεώνα

Πριν από λίγες εβδομάδες το Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας συζήτησε για την αξιοποίηση δημοτικού οικοπέδου στον Αμυγδαλεώνα, ο πρώην δημοτικός λαχανόκηπος (φωτογραφία), ώστε σε αυτό να κατασκευαστεί ένα νέο και μεγάλο σχολείο.

Το Δημοτικό Συμβούλιο τελικά απέρριψε την πρόταση κατασκευής Γενικού Λυκείου. Πρόταση προερχόμενη από το τοπικό συμβούλιο του Αμυγδαλεώνα. Αποκαλύπτεται ωστόσο ότι ο Δήμος Καβάλας συζητά εδώ και μήνες το ενδεχόμενο στο ίδιο οικόπεδο να κατασκευαστεί ένα μεγάλο σχολείο αλλά για μαθητές μόνο της ειδικής εκπαίδευσης (ΑμΕΑ).

Λέγεται ότι περί της πρότασης έγινε πρόσφατα και τηλεδιάσκεψη, στη διάρκεια της οποίας προέκυψε ότι στο υπό συζήτηση νέο κτίριο δεν μπορεί να μεταφερθεί και να λειτουργήσει ούτε το ειδικό δημοτικό σχολείο, ούτε το ειδικό νηπιαγωγείο.

Αυτά ακόμη κι αν το έργο του Αμυγδαλεώνα αποφασιστεί και χρηματοδοτηθεί, θα παραμείνουν όπου είναι σήμερα. Στο πρώην 20ο δημοτικό σχολείο του Περιγιαλίου.

Γενικά όμως το Υπουργείο Παιδείας θέτει όρους και προϋποθέσεις προκειμένου σε ένα καινούργιο σχολικό κτίριο να συνυπάρξουν σχολικές μονάδες της ειδικής εκπαίδευσης όπως αυτές υφίστανται χωριστά σήμερα. Στην Καβάλα (Ζουμπουλάκειο) και στη Νέα Καρβάλη (στο πρώην εκκλησιαστικό λύκειο) υπάρχουν και λειτουργούν με επιτυχία τα σχολεία:

1) Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο- Λύκειο με 70 περίπου μαθητές,

2) Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Κατάρτισης με περίπου 40 μαθητές. Σημειώνουμε ότι για τα άτομα (παιδιά) με ειδικές ανάγκες και εκτός του δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου στην Καβάλα, υπάρχουν ιδιωτικό ΚΔΑΠ και το ΚΔΑΠ του Δήμου Καβάλας. Τα ΚΔΑΠ δεν αναφέρονται και φυσικά δεν εμπλέκονται στο σχέδιο κατασκευής νέου σχολείου.

Γνωρίζοντας ο Δήμος Καβάλας την ύπαρξη του οικοπέδου στον Αμυγδαλεώνα, δίπλα σε σχολεία που ήδη λειτουργούν στην ίδια περιοχή, προώθησε την ιδέα κατασκευής ενός μεγάλου ειδικού σχολείου.

Προτείνοντας αρχικά σε αυτό να συγκεντρωθούν όλοι οι μαθητές όλων των ειδικών σχολείων του δημοσίου.

Αρχικά αποκλείστηκε η συνύπαρξη των μεγάλων παιδιών με αυτά του ειδικού δημοτικού και νηπιαγωγείου. Στη συνέχεια το Υπουργείο φέρεται να έθεσε επιπλέον όρους για τη συνύπαρξη παιδιών του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου- Λυκείου με αυτά των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Έτσι σχετικό έγγραφο που έλαβαν σχετικά πρόσφατα όλοι οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση, έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας, μεταξύ άλλων σημειώνει:

«Η ομαδοποίηση των ειδικών σχολείων με τη συστέγαση δεν συνίσταται στο βαθμό που ενδέχεται να δημιουργήσει συνθήκες απομόνωσης και περιθωριοποίησης, λειτουργώντας εν τέλει εις βάρος της συμπερίληψης των μαθητών.

Εντούτοις μπορεί να εξεταστεί υπό προϋποθέσεις λόγω της οικονομίας στην κατασκευή που επιτρέπει η κοινή χρήση υποδομών από τις διαφορετικές σχολικές μονάδες και λόγω της έλλειψης σχολικών οικοπέδων.

Σε περίπτωση που προκριθεί η συστέγαση εφιστούμε την προσοχή σας στη λήψη μέτρων για την αποφυγή συνθηκών περιθωριοποίησης.

Τέτοια μέτρα θα μπορούσε να είναι ενδεικτικά και όχι περιοριστικά: Η γειτνίαση ή και συστέγαση με σχολικές μονάδες που δεν ανήκουν στην ειδική αγωγή. Η πρόβλεψη ξεχωριστών εισόδων και αύλειων χώρων σε περιπτώσεις συστέγασης στο ίδιο σχολικό συγκρότημα μονάδων άλλης βαθμίδας ή με μεγάλη ηλικιακή διαφορά μαθητών.

Η αποφυγή της χωρωθέτησης συγκροτημάτων μονάδων ειδικής αγωγής εκτός σχεδίου πόλης ή σε μεγάλη απόσταση από τον αστικό ιστό καθώς ενισχύεται η συνθήκη της απομόνωσης».

Διαβάστε επίσης