Dark Mode Light Mode
Μια κατάσταση που συνεχώς περιπλέκεται!
Τρεις προτάσεις εταιριών στο ΤΑΙΠΕΔ για το κοίτασμα «Νότια Καβάλα»
ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΤΡΙΤΗ 20 ΟΚΤΩΒΡΗ 2020

Τρεις προτάσεις εταιριών στο ΤΑΙΠΕΔ για το κοίτασμα «Νότια Καβάλα»

Τρία (3) ενδιαφερόμενα μέρη υπέβαλαν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου “Νότια Καβάλα”, με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου, όπως ανακοίνωσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.).

Ειδικότερα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής (με αλφαβητική σειρά):

– CHINA MACHINERY ENGINEERING CO. LTD. (CMEC) –  MAISON GROUP

– ENERGEAN OIL & GAS ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ

– ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Ταμείου, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών).

Υπενθυμίζεται ότι το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου “Νότια Καβάλα” βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου 6 χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.

Η παραχώρηση θα αφορά σε χρονικό διάστημα έως και 50 έτη μετά την αδειοδότηση του έργου της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ). Η μετατροπή του υπόγειου φυσικού χώρου του κοιτάσματος φυσικού αερίου “Νότια Καβάλα” σε ΥΑΦΑ θα πραγματοποιηθεί από τον παραχωρησιούχο εντός δεσμευτικής προθεσμίας, η οποία θα προσδιοριστεί στη σύμβαση παραχώρησης.

Η εγκατάσταση και λειτουργία της ΥΑΦΑ Νοτίου Καβάλας θα συμβάλλει, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην προστασία εφοδιασμού των καταναλωτών, καθώς και στην εκπλήρωση των σχετικών με την ασφάλεια εφοδιασμού υποχρεώσεων των ηλεκτροπαραγωγών και των προμηθευτών φυσικού αερίου. (Πηγή Capital.gr)

Η ιστορία του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα»

Με αφορμή τη χθεσινή διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση του κοιτάσματος «Νότια Καβάλα» ο Βαγγέλης Παππάς μίλησε στο ραδιόφωνο της Πρωινής. Η συνέντευξη του είχε θέμα της την ιστορία του κοιτάσματος φυσικού αερίου. Ο Βαγγέλης Παππάς σημείωσε την καθυστέρηση που υπήρξε όσον αφορά τις πρωτοβουλίες του δημοσίου για τη μετατροπή του υπό εξάντληση κοιτάσματος σε μία φυσική αποθήκη φυσικού αερίου. Θυμήθηκε ότι τα στελέχη των Πετρελαίων στην Καβάλα (συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου) πρότειναν πρώτη φορά την ιδέα στον τότε Υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη. Αυτό έγινε όταν επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις στην Καβάλα το 2010. Δυστυχώς μεσολάβησε καθυστέρηση δέκα ετών για να γίνει πράξη και με διαφορετικό τρόπο αυτό που δρομολόγησε χθες το ΤΑΙΠΕΔ. Θυμίζουμε ότι η αρχική ιδέα αναφέρονταν στο δημόσιο, αυτό θα μετέτρεπε τη «Νοτία Καβάλα» σε μία φυσική αποθήκη φυσικού αερίου.

Ο Βαγγέλης Παππάς θυμήθηκε χθες για την ιστορία της υπόθεσης τα εξής: «Πρόκειται για την πλατφόρμα που ακόμη και σήμερα είναι μπροστά από τη Σκάλα Μαριών και τη Σκάλα Καλλιράχης. Εκεί βρέθηκε πρώτο αυτό το κοίτασμα φυσικού αερίου. Κάτι που έγινε στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 70. Αρχικά δίνονταν φυσικό αέριο για την παραγωγή αμμωνίας στο εργοστάσιο των λιπασμάτων. Από το 1992 αυτό σταμάτησε καθώς το φυσικό αέριο άρχισε να τελειώνει. Το 1998 είχε σχεδόν εξαντληθεί. Για αυτό και από τότε η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων εξυπηρετούνταν με φυσικό αέριο μέσω της ΔΕΠΑ. Πρώτη φορά τα στελέχη των Πετρελαίων καταθέσαμε την ιδέα μετατροπής σε μία υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στον Υπουργό Μανιάτη.Σε επίσκεψή του στην περιοχή το 2010. Ο κ. Μανιάτης ενθουσιάστηκε. Υποσχέθηκε να την προωθήσει αλλά στη συνέχεια η αρμοδιότητα μεταφέρθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ και υπήρξε κωλυσιεργία 10 περίπου ετών».

Σύμφωνα με τον Βαγγέλη Παππά ο ανάδοχος του έργου θα πρέπει να κατασκευάσει βαλβιδοστάσιο και αγωγό φυσικού αερίου, ο οποίος θα ξεκινά από την ευρύτερη περιοχή της Νέας Κώμης και θα φτάνει μέχρι το σημείο της πλωτής εξέδρας.

Ο Βαγγέλης Παππάς ερωτηθείς σχετικά με τα γενικότερα ενεργειακά της περιοχής, την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Καβάλας- Αλεξανδρούπολης και της «Νότιας Καβάλας» είπε (εννοώντας περισσότερο το νέο λιμάνι) ότι αν δεν υπάρξει σύνδεση του με το σιδηροδρομικό δίκτυο η ιδιωτικοποίηση δεν θα προχωρήσει. Εκτός -σημείωσε με έμφαση- αν υπάρχει υπόσχεση του ΤΑΙΠΕΔ στους υποψήφιους επενδυτές στο νέο λιμάνι, αν υπάρχει δέσμευση προς αυτούς το έργο για την κατασκευή του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης.

 

Προηγούμενο άρθρο

Μια κατάσταση που συνεχώς περιπλέκεται!

Επόμενο άρθρο

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ΤΡΙΤΗ 20 ΟΚΤΩΒΡΗ 2020