• 6 Μαΐου 2024,

Έκτακτη συζήτηση για τον κάθετο άξονα Ε61 και απόσυρση

 Έκτακτη συζήτηση για τον κάθετο άξονα Ε61 και απόσυρση

Με συγχαρητήρια για τη νέα επιτυχία της παγκόσμιας πρωταθλήτριας στο σκάκι Σταυρούλας Τσολακίδου άρχισε η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου το απόγευμα της Δευτέρας και στη συνέχεια δόθηκε προτεραιότητα στη συζήτηση εκτάκτου θέματος σχετικού με αίτημα της Εγνατίας Οδού να περάσει μέσα από δημοτική έκταση για τις δειγματοληψίες υπεδάφους προκειμένου να δρομολογηθεί η κατασκευή του οδικού άξονα Ε61. Το σώμα θα έπρεπε να αποφασίσει εάν θα επέτρεπε στην εταιρεία να πάρει δείγματα από διάφορα σημεία σε μήκος 1.300 μέτρων ώστε να εκπονηθεί μελέτη του υπεδάφους. Στη συνεδρίαση ήταν παρόντες εκπρόσωποι της Εγνατίας, η δασάρχης Καβάλας Ζωή Γεωργούση, εκπρόσωποι των τοπικών κοινοτήτων.

Ο αντιδήμαρχος τεχνικών Φίλιππος Φιλιππίδης εξήγησε ότι το θέμα αφορά σε δοκιμαστικές γεωτρήσεις που θέλει να κάνει η Εγνατία Οδός ΑΕ στην κοινότητα Αμυγδαλεώνα και συγκεκριμένα στο Σταυρό προκειμένου να εξετασθεί το υπέδαφος και να διεξαχθεί συμπέρασμα για την ασφαλή κατασκευή των γεφυρών. Η ευαισθησία εστιάζεται κυρίως στον αριθμό των δέντρων που θα πρέπει να κοπούν για την κατασκευή του κάθετου οδικού άξονα Ε61.

Ο Δημήτρης Πουρσαϊτίδης ως πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Αμυγδαλεώνα παρατήρησε ότι το μέλλον του περιαστικού δάσους σε σχέση με την κατασκευή του κάθετου άξονα είναι σημαντικό κι αφορά στις επόμενες γενιές. Διαμαρτυρήθηκε για την μηδενική ενημέρωση των κατοίκων οι οποίοι καταψήφισαν ήδη το θέμα σε τοπικό επίπεδο, αρνούμενοι την καταστροφή του περιαστικού δάσους. Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν τόνισε ο πρόεδρος, όπως να χρησιμοποιηθεί επαρχιακός δρόμος ή θαμνώδης έκταση, αλλά και να δημιουργηθούν τούνελ. Η υπογραφή μου για τη συναίνεση της καταστροφής του περιαστικού δάσους δε θα υπάρχει κι άρα θα έχω ήσυχη της συνείδησή μου, τόνισε ο κ. Πουρσαϊτίδης.

Η Εγνατία Οδός ψάχνει λύσεις προκειμένου να κάνει το έργο, σημείωσε ο πρόεδρος τους σώματος Γιώργος Γραμμένος, υπενθυμίζοντας ότι το θέμα αφορούσε σε διερεύνηση της ενδεικνυόμενης κατεύθυνσης και όχι σε οριστικές αποφάσεις για την έγκριση εκτέλεσης ενός έργου που θα καταστρέψει το δάσος. Ο κ. Παπαδόπουλος, πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Σταυρού Αμυγδαλεώνα ενίσχυσε την άρνηση του κ. Πουρσαϊτίδη, κάνοντας επίσης λόγο για έλλειψη ενημέρωσης εκ μέρους της Εγνατίας, ενώ συμπλήρωσε ότι η εταιρεία ήδη με τη χρήση μηχανημάτων παίρνει δείγματα.

Τρεις οδικοί άξονες θα περνούν από την περιοχή του Σταυρού και ο οικισμός θα βρεθεί σε τρίγωνο θανάτου, παρατήρησε ο κ. Παπαδόπουλος, ζητώντας την άποψη του ΤΕΕ ΑΜ και την ευρύτερη ενημέρωση από την εταιρεία στο πλαίσιο λαϊκής συνελεύσεως. Ζήτησε μάλιστα την αναβολή λήψης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου και τη δρομολόγηση διαβουλεύσεως με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η δήμαρχος θύμισε ότι το θέμα επρόκειτο να συζητηθεί στην προηγούμενη συνεδρίαση του σώματος κι ωστόσο είχε αποσυρθεί επειδή αφενός κανείς δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένος κι αφετέρου προκειμένου να είναι παρόντες οι εκπρόσωποι της εταιρείας και φυσικά η δασάρχης.

Η Ζωή Γεωργούση, εκφράζοντας την άποψη του δασαρχείου Καβάλας, σημείωσε ότι η υπηρεσία της είναι υπεύθυνη για να αδειοδοτήσει και εξήγησε ότι εάν υπάρχουν όλα τα δικαιολογητικά τότε το δασαρχείο είναι υποχρεωμένο να επιτρέψει τη λήψη δειγμάτων. Η Εγνατία δεν είναι υποχρεωμένη να καταθέσει περιβαλλοντική μελέτη απλά και μόνο για τη λήψη των «καρότων». Σίγουρα θα κοπούν κάποια πεύκα και η διαδρομή θα περάσει από ιδιωτική και δημοτική έκταση, δήλωσε η δασάρχης, θα υποχρεωθεί όμως η Εγνατία να αποκαταστήσει τα σημεία όπου θα παρέμβει για τους ελέγχους της. Σε επόμενη φάση και όταν θα είναι απαραίτητη η εκπόνηση περιβαλλοντικής μελέτης τότε το δασαρχείο θα είναι υπεύθυνο να αδειοδοτήσει θέτοντας αυστηρούς όρους.

Η δήμαρχος ζήτησε από τη δασάρχη να μετρήσει ένα προς ένα τα δέντρα που θα κοπούν ώστε να αποκατασταθούν στο σύνολό τους από την εταιρεία. Σήμερα πάντως τυπικά το δασαρχείο δε δικαιούται να αρνηθεί τις δειγματοληψίες από την εταιρεία και φυσικά υποχρεούται να βεβαιωθεί ότι η κατασκευή του κάθετου άξονα θα προκαλέσει τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο δάσος και στο περιβάλλον. Το μήκος των μέτρων από όπου θα περάσει το μηχάνημα για τις διερευνητικές εργασίες περιλαμβάνει και εκτάσεις με πουρνάρια αλλά και εκτάσεις με πυκνό πευκοδάσος.

Δεν αποκλείεται να χρειαστεί να κοπούν ακόμη και περισσότερα από χίλια δέντρα μόνο σε επίπεδο δειγματοληψιών, όπως προέκυψε από την απάντηση της κ. Γεωργούση σε ερώτηση του Κωστή Σιμιτσή. Ο Βαγγέλης Παππάς εξέφρασε ανησυχίες για την αποκατάσταση των περιοχών όπου θα κοπούν τα δέντρα, κάτι που κατά κανόνα δυστυχώς δεν υλοποιείται στην Ελλάδα. Πέρα από τους νόμους, ο Χρήστος Ποτόλιας ζήτησε απλά από τη δασάρχη να εκφράσει την επιστημονική της άποψη, κάτι που απέφυγε η κ. Γεωργούση εξηγώντας ότι είναι υποχρεωμένη να συμφωνήσει εάν πληρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις.

Ακόλουθα ο λόγος δόθηκε στους εκπροσώπους της Εγνατίας Οδού ΑΕ και ειδικότερα μίλησε το μέλος της διοικήσεως Γιάννης Ιωακειμίδης, γεωτεχνικός μηχανικός και μελετητής. Ο οδικός άξονας Ε61 που συνδέει Σέρρες, Δράμα και Καβάλα ανήκει στα διευρωπαϊκά δίκτυα το δε τμήμα Κρηνίδες – Άγιος Σίλας είναι το τρίτο υποτμήμα της οδού. Το κομμάτι όπου θα γίνουν δειγματοληψίες επεκτείνεται από το Σταυρό Αμυγδαλεώνα έως το ύψωμα Βασιλάκη. Οι θέσεις των δειγματοληψιών είναι κρίσιμες για την κατασκευή του έργου.

Πρέπει να ανοίξουν κάποιοι οδοί πρόσβασης οι οποίες στη συνέχεια θα αποκατασταθούν, σημείωσε ο κ. Ιωακειμίδης. Πάγια αρχή της Εγνατίας Οδού είναι να βρίσκεται σε διαρκή διαβούλευση με τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες όταν δρομολογεί σημαντικά έργα μεγάλης έκτασης. Από τα 1.300 μέτρα των γεωτρήσεων τα 800 αφορούν σε πουρνάρια και τα υπόλοιπα 500 σε πευκόφυτες περιοχές, συμπλήρωσε ο κ. Ιωακειμίδης και εξήγησε ότι δειγματοληψίες ήδη πραγματοποιούνται σε πεδινά τμήματα.

Ο δήμαρχος ρώτησε εάν έχουν εξετασθεί εναλλακτικές οδοί πρόσβασης και εάν θα γίνει η αποκατάσταση των σημείων. Ο κ. Ιωακειμίδης απάντησε ότι εξετάσθηκαν εναλλακτικές οδεύσεις που όμως προσεγγίζουν, έστω κι αν τίποτε ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί. Η εταιρεία θα προσπαθήσει να μειώσει περαιτέρω τις εκτάσεις όπου θα παρέμβει για τις δειγματοληπτικές γεωτρήσεις. Τη ανησυχία του εξέφρασε ο Βαγγέλης Παππάς και προς τον εκπρόσωπο της εταιρείας για την περίπτωση που κοπούν δέντρα για τις δειγματοληψίες αλλά στη συνέχεια τα αποτελέσματα σταθούν αποθαρρυντικά για την όδευση του άξονα. Ο Άρης Βέρρος αναρωτήθηκε τι θα συμβεί εάν το δημοτικό συμβούλιο αρνηθεί την έγκριση της πρόσβασης από τη δημοτική έκταση και τελικά πόσα δέντρα θα κοπούν και σε τι έκταση εάν τελικά οι εκτάσεις κριθούν ως κατάλληλες και προχωρήσει η χάραξη του δρόμου.

Ο κ. Ιωακειμίδης αποσαφήνισε ότι η χάραξη είναι συγκεκριμένη και οι εναλλακτικές αφορούν σε μικρές μόνο μετακινήσεις. Η χρηματοδότηση εξασφαλίσθηκε πριν από δύο περίπου χρόνια αλλά τώρα έφτασε στο «αμήν» η κατάσταση λόγω αλλαγής της νομοθεσίας, κάτι που αποκαλύφθηκε κατόπιν ερωτήσεως της δημάρχου. Εάν δε δοθεί έγκριση του δημοτικού συμβουλίου τότε η μελέτη της χάραξης θα σταματήσει στο ύψος του Σταυρού και η κίνηση θα διοχετεύεται στους υπάρχοντες δρόμους. 17 μέτρα θα είναι η διατομή της οδού και σε συγκεκριμένα σημεία το εύρος κατάληψης μπορεί να φτάσει έως και τα 30 μέτρα.

Ο Κωστής Σιμιτσής παραδέχθηκε ότι πρόκειται για ένα έργο εθνικής σημασίας και κανείς δεν επιθυμεί να το απορρίψει, αναρωτήθηκε ωστόσο εάν δε μεσολαβούσε η αλλαγή της νομοθεσίας από ποιο σημείο θα περνούσε ο κάθετος άξονας. Η Νίκη Βουμβουλάκη πολιτικός μηχανικός του Τμήματος Περιβάλλοντος Διεύθυνσης Μελετών της Εγνατίας θύμισε ότι αρχική αναγνωριστική μελέτη είχε εκπονηθεί πριν το 2012 κι εξέταζε εναλλακτικές λύσεις. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της η χάραξη είναι μια και συγκεκριμένη κι απλά εκείνο που θα επιχειρηθεί θα είναι η βελτιστοποίησή της.

Η δήμαρχος πρότεινε τελικά στους εκπροσώπους της Εγνατίας Οδού ΑΕ να πάρουν πίσω την πρότασή τους, να την εξετάσουν και να τη βελτιώσουν διότι είναι αδιανόητο να κοπούν δέντρα και να απομείνουν «φαλακρά» σημεία. Το δρόμο τον θέλουμε αλλά με τις μικρότερες δυνατές ζημιές, υπογράμμισε η Δήμητρα Τσανάκα, δίνοντας ραντεβού έπειτα από 15 ημέρες αποσύροντας τελικά το θέμα.

 

=

Διαβάστε επίσης