• 24 Απριλίου 2024,

Τι αλλάζει σε Μόρια και Βάσεις στις Πανελλαδικές 2022

 Τι αλλάζει σε Μόρια και Βάσεις στις Πανελλαδικές 2022

Κάθε Αύγουστο, μετά την ανακοίνωση των Βάσεων Εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναπτύσσεται μια σύντομη αλλά έντονη δημόσια συζήτηση σχετικά με την άνοδο ή κάθοδό τους σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, αν και σπανίως καταλήγει σε χρηστικά για τους επόμενους υποψηφίους συμπεράσματα.

Στις φετινές όμως Πανελλαδικές Εξετάσεις μια τέτοια σύγκριση θα είναι άνευ ιδιαίτερου νοήματος, διότι ο τρόπος υπολογισμού (ο αλγόριθμος) των μορίων αλλάζει, δίνοντας για 1η φορά την ευκαιρία στις Σχολές να διαμορφώσουν τον δικό τους αλγόριθμο, εντός ενός προκαθορισμένου πλαισίου.

Συνέπεια αυτής της αλλαγής είναι ότι ο κάθε υποψήφιος δεν θα έχει ένα μοναδικό σύνολο μορίων, αλλά τόσα,εν δυνάμει, σύνολα, όσες και οι Σχολές που θα δηλώσει στο μηχανογραφικό του.

Κάθε Σχολή και διαφορετικά μόρια, για τον ίδιο όμως υποψήφιο!

Ας εξηγήσουμε περεταίρω:

Μέχρι πέρυσι το 80% των μορίων προέκυπτε από τον μέσο όρο τον βαθμών του υποψηφίου στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ το υπόλοιπο 20% (13%+7%) καθορίζονταν από την επίδοση σε 2 από τα 4, τα λεγόμενα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας.

Από τη φετινή χρονιά, κάθε Σχολή επιλέγει το ποσοστό συμμετοχής του καθενός από τα 4 μαθήματα στο σύνολο των μορίων, με μοναδικό περιορισμό κανένα μάθημα να μην συμμετέχει με ποσοστό λιγότερο από 20%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το 80% των μορίων διαμορφώνεται και πάλι από τον μέσο όρο των 4 μαθημάτων, αλλά για το υπόλοιπο 20% η κάθε Σχολή αποφασίζει αυτόνομα το ποσοστό συμμετοχής του κάθε μαθήματος.

Εκτός από την απίστευτη πολυπλοκότητα που εισάγει ο νέος αλγόριθμος υπολογισμού, δημιουργεί και το πρωτοφανές φαινόμενο ένας υποψήφιος να έχει διαφορετικά μόρια ακόμη και για τμήματα του ίδιου γνωστικού αντικειμένου. Ας δούμε για παράδειγμα τους συντελεστές που όρισαν τα 7 τμήματα Φυσικής για κάθε μάθημα:

Οι συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα στα 7 τμήματα Φυσικής

Τμήμα ΦυσικήςΝεοελ.Γλώσσα

& Λογοτεχνία

ΦυσικήΧημείαΜαθηματικά
Αθήνας, Θεσ/νίκης, Ιωαννίνων20%33%20%27%
Καβάλας20%30%23%27%
Πάτρας20%30%20%30%
Ηρακλείου20%27%20%33%
Λαμίας25%25%25%25%

 

Παρατηρούμε ότι σε 4 από τα 7 τμήματα μεγαλύτερη βαρύτητα έχει το μάθημα της Φυσικής, κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη. Όμως το τμήμα του Ηρακλείου έχει δώσει μεγαλύτερο συντελεστή στα Μαθηματικά, της Πάτρας ίσο,  ενώ αυτό της Λαμίας δεν έχει ξεχωρίσει κανένα μάθημα. Ας προσέξουμε επίσης, ότι μόνο σε 3 από τα 7 τμήματα οι συντελεστές είναι ίδιοι, που σημαίνει ότι ένας υποψήφιος που θα δηλώσει και τα 7 τμήματα θα έχει 5 διαφορετικά σύνολα μορίων.

Αν π.χ. ένας υποψήφιος για τα τμήματα Φυσικής έχει συγκεντρώσει τις παρακάτω βαθμολογίες:

Ν. Γλώσσα & ΛογοτεχνίαΦυσικήΧημείαΜαθηματικά
1418,217,615

τα μόριά του ανά τμήμα θα είναι:

Αθήνα ,Θεσ/νίκη,ΙωάννιναΚαβάλαΠάτραΗράκλειοΛαμία
16.37616.35816.28016.18416.200

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι η σύγκριση των Βάσεων ακόμη και για ομοειδή τμήματα καθίσταται προβληματική.

Αξιοπρόσεκτο επίσης είναι το γεγονός ότι τα 192 από τα 464 τμήματα (41% ) έχουν ίσους συντελεστές βαρύτητας (25%) και για τα 4 μαθήματα, που σημαίνει ότι δεν μπήκαν στον κόπο να τους ορίσουν, οπότε βάσει του νόμου ορίστηκαν ίσοι. Βλέπουμε δηλαδή ότι η εισαγωγή όλης αυτής της πολυπλοκότητας (την οποία σκοπίμως δεν παρουσιάσαμε σε όλη της την έκταση), που είχε ως στόχο να δώσει την ευκαιρία στις Σχολές να επιλέγουν το προφίλ φοιτητών τους, δεν έτυχε θερμής υποδοχής από τις ίδιες.

Εν κατακλείδι, η ούτως ή άλλως υπερβάλλουσα «Βασεολογία» αποκτά από φέτος ακόμη λιγότερη αξία. Αντιθέτως οι διαχρονικά άξιες προσοχής Βάσεις, ήταν και παραμένουν οι γνωστικές.

 

Αργύρης Μυστακίδης

Εκπαιδευτικός Φροντιστής

Φροντιστήριο Πυρήνας

Διαβάστε επίσης