Dark Mode Light Mode

Μπουμ: Το Fauchon τινάζεται στον αέρα πριν από τα Χριστούγεννα

20/12/2024

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 1977

Στα τέλη του 1977, στην καρδιά της νύχτας, στο ήσυχο, αστικό όγδοο διαμέρισμα, έγινε μια δυνατή έκρηξη! Το πολυτελές παντοπωλείο Fauchon, το χαβιάρι του, τα λίτσι του, το vintage Armagnac του… μόλις έγιναν καπνός!

Το περιοδικό Le Nouvel Observateur κυκλοφόρησε με τίτλο την επόμενη μέρα: «Ο δυναμίτης Άγιος Βασίλης ανατίναξε το Fauchon». Το Fauchon είναι ένα σύμβολο πολυτέλειας και, ακόμα κι αν δεν μπλοκάρει τις χριστουγεννιάτικες παραγγελίες, είναι μια θεαματική χειρονομία που έκανε πολλούς χαμηλού εισοδήματος να χαμογελάσουν.

Η Προλεταριακή Αριστερά, μια μαοϊκή ομάδα, είχε ήδη ξεκινήσει την επιχείρηση «Fauchons chez Fauchon! » και κατά συνέπεια απαλλοτρίωσε το πολυτελές παντοπωλείο για να αναδιανείμει τα τρόφιμα στις «παραγκούλες» των προαστίων.

Η δράση του Fauchon διεκδικείται κατά σειρά: από την «Αυτόνομη Ομάδα των Πλούσιων Μαύρα Χριστούγεννα», στη συνέχεια από τους «Smicards en pétard» και τέλος από την «Groupement pour le Progrès et le Renouveau de la Corse». όλοι θέλουν να την κάνουν δική τους.

Ανεξάρτητα από τους ακριβείς δράστες αυτής της συναρπαστικής δράσης, είναι στο πνεύμα των καιρών: στα μέσα της δεκαετίας του 1970 σημειώθηκε ένα κύμα απαλλοτριώσεων και καταστροφών σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Αυτή είναι η μεγάλη στιγμή του αυτόνομου κινήματος, που προέρχεται από κάποιες παραδόσεις που θεωρητικοποιήθηκαν στο ιταλικό κίνημα του εργατισμού, με την έννοια της εργατικής ή προλεταριακής αυτονομίας, που σκοπεύει να απελευθερωθεί από τους θεσμούς και τις παραφυάδες τους κόμματα και συνδικάτα.

Η αυτονομία στηρίζεται σε πολιτικά θεμέλια που προέρχονται απευθείας από τον συμβουλευτικό μαρξισμό-consiliarismo, ένα κίνημα εργατικών συμβουλίων, που συνηθέστερα ονομάζονται σοβιέτ στην αρχική τους μορφή, δηλαδή συνελεύσεις εργαζομένων που λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή της άμεσης, οριζόντιας δημοκρατίας και με έναν εξεγερτικό σκοπό.

Οι θέσεις αρχών είναι αντικαπιταλιστικές, απορρίπτοντας τις σχέσεις της αγοράς, και αντιθεσμικές. Οι πρακτικές εμπνέονται άμεσα από την προπαγάνδα της ελευθεριακής παράδοσης και προσανατολίζονται στην αντάρτικη δράση: καταστροφή εξοπλισμού ή ακόμα και χώρων παραγωγής, δολιοφθορές και ιδιοποιήσεις.

Ξεκινώντας από τα χρόνια ’70, οι αυτόνομοι στην Ευρώπη τοποθετούνται πολιτικά σε αντίθεση με τα συνδικάτα, που θεωρούνταν ως φορείς ελέγχου του εργατικού κινήματος, σε αντίθεση με τη θεσμική άκρα αριστερά, είτε είναι ΜΛ, είτε τροτσκιστική είτε μαοϊκή, αλλά και εναντίον ορισμένων αναρχικών κινημάτων ή ελευθεριακών.

Οι μέθοδοι αυτονομίας στη Γαλλία είναι πιο ορατές πρακτικές από εκείνες των καθιερωμένων ομάδων, δημιουργούν αμέσως αυτό που σήμερα θα ονομάζαμε μια «αντικουλτούρα» ή αντιεξουσία: πρακτική καταλήψεων, αυτομειώσεις, δολιοφθορές, ταραχώδεις πρακτικές (σπάσιμο τζαμιών, πυρπολήσεις, συγκρούσεις με την αστυνομία ) κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων ή συγκεντρώσεων, πρακτική της ένοπλης πάλης.

Οι αποφάσεις, ανάλογα με την ομάδα, λαμβάνονται σε γενική συνέλευση ή σε άτυπες ομάδες. Και στη Γαλλία οι αυτόνομοι είναι πολύ κινητοποιημένοι κατά της πυρηνικής ενέργειας. πολλοί προέρχονταν από τους αντιπυρηνικούς αγώνες που ήταν δυνατοί εκείνα τα χρόνια, και πίστευαν ότι δεν ήταν αρκετά ριζοσπαστικοί (ειδικά μετά τον θάνατο του Vital Michalon στο Creys-Malville στον αγώνα ενάντια στη γεννήτρια Superphénix).

Η αυτονομία γνωρίζει πολύ καλά ότι βασίζεται στη διεθνή αλληλεγγύη: η δολοφονία στη φυλακή της «μπάντας Baader» από το γερμανικό κράτος, μετά την απαγωγή του boss Hans Martin Schleyer από την Φράξια Κόκκινου Στρατού-Rote Armee Fraktion στην FRG, είναι ένα σοκ που το αυτόνομη κίνημα θα αποφασίσει να επιχειρήσει στη Γαλλία αυτό που γίνεται στην Ιταλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα και πολλές άλλες χώρες.

Στο περιθώριο άλλων εκτεταμένων πολιτικών μαχών που δεν συζητούνται σε αυτό το άρθρο, οι αυτόνομοι στη Γαλλία θα βρεθούν λοιπόν αντιμέτωποι, ξεκινώντας από το 1977, με μια ολόκληρη σειρά πραγμάτων που εξακολουθούν να καταστρέφουν τη ζωή μας ακόμη σήμερα!

Είναι σε αυτό το πλαίσιο που δέχεται επίθεση το κατάστημα τροφίμων Fauchon. Ο κύριος Bory, επικεφαλής του Fauchon, δήλωσε φλεγματικά: «Σε αυτή την περίπτωση, μετανιώνω μόνο για τις συλλογές μου από κρασιά grands crus και vintage Armagnac για τις οποίες ένιωθα τρυφερότητα».

Μιχάλης ‘Μίκε’ Μαυρόπουλος    infoaut.org

Προηγούμενο άρθρο

Αρκετό το χιόνι στο Φαλακρό

Επόμενο άρθρο

Χριστουγεννιάτικο Escape Room – «Χειμερία νάρκη» στην Ελευθερούπολη